Huuhkajien tueksi Pietariin pääsee Kymenlaaksosta Allegrolla tai autolla — Lue tästä vinkit, miten kisapaikalle pääsee ja mihin hotelleihin on jo leivottu huikeat kisahinnat

Oman auton voi jättää myös Viipuriin vartioidulle parkkipaikalle ja jatkaa junalla. Stadionille on matkaa seitsemisen kilometriä ydinkeskustasta.

AOP/Juha Metso

Suomi kohtaa lähes 70 000 -paikkaisella Krestovskyn stadionilla Venäjän ja Belgian. Matkaa stadionille on ydinkeskustasta noin seitsemän kilometriä.
Suomi kohtaa lähes 70 000 -paikkaisella Krestovskyn stadionilla Venäjän ja Belgian. Matkaa stadionille on ydinkeskustasta noin seitsemän kilometriä.

Jalkapallon EM-kilpailuiden lohkoarvonta toi suomalaisille mieluisia uutisia. Huuhkajat arvottiin ensimmäisissä arvokisoissaan B-lohkoon, jonka ottelut pelataan kahdessa lähimmässä kisakaupungissa: Pietarissa ja Kööpenhaminassa.

Arvontatuloksen myötä etenkin Pietariin on odotettavissa sinivalkoisten kisaturistien virta. Palloliiton puheenjohtaja Ari Lahti arvioi toissa viikolla, että rajantakaiseen suurkaupunkiin tulee matkaamaan kymmeniätuhansia Huuhkaja-faneja.

Ensi kesän EM-kisat tulevat olemaan kaikkien aikojen suurimmat, mikä näkyy myös ennätyksellisessä kolmen miljoonan pääsylipun määrässä. Valtaosa lipuista on jo myyty UEFAn kesällä käynnistyneissä lippuarvonnoissa, ja viimeinen hankintavaihe käynnistyy tällä viikolla.

Pietari on Lontoon ja Budapestin ohella kisapaikkakunnista paikallisesti suosituin, sillä kaupungin lippuhakemuksista peräti 86 prosenttia on venäläisten jättämiä. EM-kisojen hinnoittelu on huomattavasti viimekesäisiä MM-kisoja maltillisempaa, sillä Pietarin otteluissa lippujen hinnat lähtevät 50 eurosta.

Huuhkaja- ja EM-huumasta kannattaa lähteä nauttimaan, vaikkei lippuanomus voittaisikaan. Ehdottomasti helpoin ja mukavin keino Pietariin menemiseksi on Allegro-juna, jossa rajamuodollisuudet hoituvat vauhdissa. Isomman kisaretkueen voi olla kannattavaa harkita omatoimimatkaa auton kanssa. VR:n junakapasiteetti tule välttämättä riittämään fanien tietyille päiville osuvan kansanvaelluksen kyyditsemiseen.

ALL OVER PRESS/Mauri Ratilainen

VR ei ole vielä vahvistanut kisa-ajan hintojaan. Meno-paluulippu Vainikkalasta Pietariin maksaa tammikuun puolivälissä arkipäivisin halvimmillaan alle 40 euroa.
VR ei ole vielä vahvistanut kisa-ajan hintojaan. Meno-paluulippu Vainikkalasta Pietariin maksaa tammikuun puolivälissä arkipäivisin halvimmillaan alle 40 euroa.

Viipurin kautta

Rajanylitys Venäjälle sujuu Nuijamaalla ruuhkaisella Black Friday -viikollakin siedettävästi. Venäläisvirkailijoiden illansuussa pitämästä teknisestä tauosta huolimatta muodollisuudet ovat ohi hieman reilussa tunnissa.

Vajaan neljänkymmenen kilometrin tieosuus Viipuriin kulkee kapeaa, mutta yleensä hyväkuntoista, Saimaan kanavaa seurailevaa E18-tietä. Ensimmäinen tankkaus- ja rahanvaihtopaikka sijaitsee Rättimäellä, seitsemän kilometriä rajalta. Vaihtokurssi on huomattavasti heikompi kuin Viipurissa, samoin tankkaaminen on kalliimpaa kuin vaikkapa kymmenen kilometrin päässä sijaitsevalla Öljymäellä. Aktiivitankkaajat koukkaavat usein Viipuriin asti.

Pietariin asti voi jatkaa sujuvasti samaa tietä pitkin, mutta liikenneruuhkien ja pysäköintihaasteiden vuoksi kisaturistin saattaa olla järkevämpää pysäköidä Viipuriin. Vartioitu parkkipaikka löytyy rautatieaseman kupeesta ja maksaa parisen euroa vuorokaudelta. Hotellihuone sieltä irtoaa halvimmillaan reilulla parilla kympillä, vuodepaikka keskustan retkeilymajasta kuudella eurolla.

Viipurista kulkee Pietariin päivittäin kymmenkunta junavuoroa. Tavallinen paikallisjuna käyttää 130 kilometrin matkaan parisen tuntia ja maksaa hieman alle viisi euroa. Reilussa tunnissa matkan taittava Lastochka-pikajuna on samoissa hinnoissa.

Mikko Vehviläinen

Viipurin asema on välipysäkki Suomen junille ja Pietarin lähijunien lähtöpaikka. Auton voi jättää aseman vartioidulle parkkialueelle.
Viipurin asema on välipysäkki Suomen junille ja Pietarin lähijunien lähtöpaikka. Auton voi jättää aseman vartioidulle parkkialueelle.

Jetset-majoitusta

Paikallisjunamatka Kannaksen halki on paitsi edullinen myös elämyksellinen. Heti radan alkutaipaleella on radanvarressa useita muistomerkkejä viime sodistamme, tosin venäläisnäkökulmasta. Reitti kulkee läpi menetettyjen suomalaiskylien, joiden ränsistynyt nykykunto ei houkuttele satunnaista matkailijaa hyppäämään junasta.

Poikkeus on kolmen vartin päässä Pietarista sijaitseva Terijoki, nykynimeltään Zelenogorsk. Uuden, hulppean rautatieaseman saanut kaupunki on löytänyt Suomi-ajan loistoaan ja tunnetaan nykyisin pietarilaisen jetset-väen lomanviettopaikkana. Luksusta EM-reissuunsa kaipaava voi löytää pelipäiville viiden tähden kylpylähotellista huoneen vielä 150 euron vuorokausihintaan.

Paikoittain puuduttavaan matkaan tuo piristystä venäläiseen junakulttuuriin kuuluvat kulkukauppiaat. Lyhyen etapin aikana kaikkiaan parikymmentä onnenonkijaa pitää myyntipuheita hehkulampuista karttoihin ja puutarhasaksista kyseenalaisesti jopa keittiöveitsiin.

Loppumatkan aikana entinen valtakunnan raja on jäädä huomaamatta. Rajajoki eli Siestarjoki virtaa siltoineen ennallaan, mutta juna ei enää paikkakunnalla pysähdy aseman jäätyä uuden moottoritien alle. Matkaa Suomen vanhalta rajalta EM-kisoihin olisi vain kolmekymmentä kilometriä.

Mikko Vehviläinen

Krestovsky Ostrovin metroasema on kahdesta stadionin lähiasemasta ruuhkattomampi.
Krestovsky Ostrovin metroasema on kahdesta stadionin lähiasemasta ruuhkattomampi.

Päästadion Ristisaarella

Pietarissa juna saapuu Suomen asemalle, jonka metroasema tunnetaan nimellä Ploshad Lenina, Leninin aukio. Aseman edessä pronssinen Lenin pitää veturin päällä sadan vuoden takaista palopuhettaan, joka löi alkutahdit vallankumoukselle ja sitä kautta Suomen itsenäistymiselle.

Pietarin EM-kisanäyttämö Krestovski Stadion sijaitsee nimensä mukaisesti Ristisaarella eli Krestovskissa, seitsemisen kilometriä ydinkeskustasta luoteeseen. Sijainti on samalla puolen Nevaa, kuin junan pääteasemakin, josta matkaa on noin neljä kilometriä. Käytännöllisin vaihtoehto on metro, joka tosin ajattaa keskustan kautta.

Suon päälle rakennetun Pietarin metroverkosto on maailman syvin, joten laskeutuminen maan uumeniin vie tovin. 60 senttiä maksavalla metrolipulla saa sukkuloida siihen saakka, kunnes palaa maan pinnalle. Ainoa Suomen asemalle vievä linja on punainen, josta pääsee kahdella vaihdolla stadionille vieville linjoille.

Hotellien varaustilanne on toissakesäisiin MM-kisoihin verrattuna suorastaan erinomainen: tarjontaa on edelleen runsaasti kaikissa hintaluokissa, eikä hinnoissa ainakaan vielä ole juurikaan kisalisää. Kisaturistin kannalta erityisen hyvänä sijaintina voi mainita Heinätorin eli Sennaja Ploshadin ympäristön, sillä se toimii stadionille vievien metrojen risteysasemana. Toimivan metroverkoston vuoksi stadionille pääsee kuitenkin sujuvasti kaikkialta kaupungin alueelta.

Pitkä marssi

Kisanäyttämöä lähin metroasema, vihreän linjan Novokrestovskaya, sijaitsee vartin matkan päässä keskustasta. Vuosi sitten avattu asema on ottelupäivinä todella ruuhkainen, joten voi olla järkevää matkustaa violetilla linjalla Krestovsky Ostrov -nimiselle asemalle.

Maailman kalleimpien joukkoon kuuluva stadion näkyy asemalle ja sinne voi kävellä puistoa halkovaa kävelykatua pitkin. Venäläisten voittoisaa meritaistelua kunnioittava puisto sattuu tosin on pari kilometriä pitkä. 25 minuutin taivalluksesta tekee tuskaisen se, ettei näkyvä stadion tunnu juurikaan lähenevän, vaikka puna tervehenkisemmänkin itäturistin kasvoilla lisääntyy.

Japanilaisarkkitehti Kisho Kurowaran suunnittelemasta, avaruusalusta jäljittelevästä stadionista ei vielä ole nähtävissä merkkejä ensi kesän suurtapahtumasta. Varmaa on kuitenkin se, että lähes 70 000 katsojaa vetävä areena on loppuunmyyty jokaisessa kisaottelussa. Varmaa on myös se, että suomalaisia kisaturisteja nähdään lehtereillä arvokisahistorian ennätysmäärä.

Kisaturistina Pietarissa

Suomen pelit Pietarissa: ke 17.6. Venäjä-Suomi, ma 22.6. Suomi-Belgia.

Sijainti: Suomenlahden pohjukassa, 202 kilometriä Vaalimaan raja-asemalta.

Autolla: Vaalimaan kautta, E18-tietä pitkin. Arvioitu matka-aika rajalta 2 tuntia 30 minuuttia. 400 kilometrin edestakainen matka vie kuuden litran keskikulutuksella (/100 km) noin 25 litraa eli noin 37 euroa. Etuna on maksuton e-viisumi ja usean henkilön kulkeminen samoilla ajoneuvolla.

Junalla: VR:n Allegrolla, Kouvola-Pietari-Kouvola. Kesän 2020 hintoja ei saatavilla, mutta esimerkiksi tammikuun puolivälissä 2020 meno-paluu (ti—to) maksaa noin 77 euroa. Hinnat vaihtelevat paljon matkustuspäivien ja -kellonaikojen mukaan. Matka-aika on noin 2 tuntia 15 minuuttia. Etuna vauhdissa tapahtuvat rajamuodollisuudet.

Bussilla: Monia vaihtoehtoja, esimerkiksi LuxExpress ja Ecolines. Kesän 2020 hintoja ei ole vielä saatavilla, mutta esimerkiksi tammikuun puolivälissä 2020 meno-paluu (ti—to) maksaa noin 25-40 euroa. Matka-aika suuntaansa Karhulan (LuxExpress) tai Haminan (Ecolines) linja-autoasemalta noin viisi ja puoli tuntia.

Majoitus: Hotellitilanne esimerkiksi Suomen ottelupäiville on edelleen erinomainen. Huoneita on runsaasti saatavilla kaikissa hintaluokissa. Kahden hengen huoneen perustason hotellista saa kahdeksi yöksi helposti 100 eurolla. Huuhkaja-pelien vaikutus näkyy ainoastaan suomalaisille tuttujen hotelliketjujen varaustilanteessa, sillä vastaavilla päivillä (16.—18.6.) Sokos Hotel Palace Bridgessä saa huoneesta pulittaa 923 euroa ja Hilton Expofo -rumista peräti 1 236 euroa. Kisalisä on melkoinen, sillä kyseisten hotellien hinnat esimerkiksi huhtikuussa olisivat 175 euroa ja 152 euroa.

Pääsyliput: Lippujen hinnat Pietarin peleihin alkavat 50 eurosta. Viimeinen lipunmyyntivaihe alkaa keskiviikkona 4. joulukuuta ja päättyy 18. joulukuuta. Matkatoimistojen VIP-pakettien hinnat noin 800 euroa.

Stadionille: Stadionia lähimmät metroasemat ovat vihreän linjan Novokrestovskaya sekä violetin linjan Krestovsky Ostrov. Keskustan ja stadionin väliä sukkuloi pelipäivinä myös shuttle-busseja.