Hiihtäjät tehdään kesällä — Vehkalahden Veikkojen Olli-Pekka Laitila harjoittelee lähes 13 kertaa viikossa ja kuluttaa 6000 kilokaloria päivässä

Vehkalahden Veikkojen Olli-Pekka Laitila ei rämmi Mika Myllylän tavoin suossa, mutta harjoittelee lähes 13 kertaa viikossa läpi kesän.

Johanna Rantala

Hiihtäjän kesäharjoitteluun kuuluu paljon rullahiihtoa.
Hiihtäjän kesäharjoitteluun kuuluu paljon rullahiihtoa.

Urheilumaailmassa on olemassa sanonta, jonka mukaan ”hiihtäjät tehdään kesällä”. Monien suomalaisten verkkokalvoille on myös piirtynyt ikoninen kuva edesmenneestä hiihtäjälegenda Mika Myllylästä, joka roikkui sauvojen varassa lähes suohon uponneena. Mitä kaikkea huippuhiihtäjän harjoitteluun kesäisin kuuluu? Vehkalahden Veikkojen lupaava hiihtäjä Olli-Pekka Laitila valotti kesän harjoitusohjelmaansa.

Laitilan mukaan kesäisin ollaan vuorotellen kotimaisemissa ja erilaisilla leireillä tilanteen mukaan. Suomessa harjoitusolosuhteet eivät kesäisin häpeä ulkomaille, mutta urheilija leireilee tilaisuuksien mukaan myös muuallakin.

Kaloreita kuluu jopa vähän vajaa 6000 kcal päivässä — Olli-Pekka Laitila

— Elokuun alussa sain kutsun mennä kansainväliselle huippuleirille Norjaan, johon tulee 140 hiihtäjää. Tämän lisäksi olen Vuokatti Sportin haastajaleireillä. Yleensä ne kestävät noin viikon putkeen, Laitila kertoo.

Leireillä treenataan Laitilan mukaan tehostetusti, mikä tarkoittaa kovia tehoja, kuormitusta ja isoja määriä.

Viikossa vain yksi lepopäivä

Käytännössä hiihtäjän kesäohjelmaan kuuluu monipuolisesti rullahiihtoa, juoksulenkkejä sauvojen kanssa tai ilman, pyöräilyä sekä jonkin verran kuntosaliharjoituksia. Palauttavana harjoitteena voidaan Laitilan mukaan käyttää avovesiuintia, jota hän myös itse tekee märkäpuvun kanssa.

Mikäli mielii kovaan kuntoon kesällä, ei yksi harjoituskerta päivässä riitä. Parhaimmillaan päivässä saatetaan tehdä kolmekin treeniä.

— Viikossa on yksi lepopäivä, muina päivinä treenataan ainakin kaksi kertaa päivässä. Viikkoon saattaa kertyä jopa 13 harjoitusta. Viime vuonna minulle kertyi koko vuonna yhteensä noin 650 harjoitustuntia.

Hiihtäjät kehittävät kesäisin niin sanottua peruskuntoa. Tätä saadaan kehitettyä nostamalla esimerkiksi juoksuvetojen määrää, tekemällä pidempiä lenkkejä kovemmilla tehoilla. Tietyt harjoitteet kysyvät luonnetta.

— Itse olen urheilijana vähän sellainen, että kyllästyn helposti. Joskus koen puuduttavana sen, kun vedetään neljä tuntia lenkkiä putkeen hiljaisilla tehoilla. Nämä ovat niin kutsuttuja peruskestävyyslenkkejä, joita tehdään kesäisin paljon. Itse tykkään jopa enemmän sellaisesta rasituksesta, jossa oikeasti ollaan äärirajoilla ja oksennus on kurkussa.

Johanna Rantala

Olli-Pekka Laitila kertoo käyttävänsä palauttavana harjoitteena avovesiuintia.
Olli-Pekka Laitila kertoo käyttävänsä palauttavana harjoitteena avovesiuintia.

Toisin kuin voisi luulla, kuntohuippua ei ajoiteta kisakauden alkuun. Kesäisin peruskuntokaudella tähdätään kovaa kuntoon, mutta alkukauden harjoitusmäärät pysyvät alkutalvella melko samoina kesään verrattuna.

— Loppukautta kohti lähestytään yleensä tärkeimpiä kisoja. Tällöin enneminkin herkistellään ja vähennetään treenien määrää, jotta kisoissa saadaan kaikki mahdollinen irti.

Ruoka ja uni tärkeässä roolissa

Laitila kertoo päivien noudattavan joka päivä miltei samaa kaavaa. Palautumisen ja kehittymisen kannalta ensiarvoisen tärkeää on myös riittävä ravinnon ja unensaanti.

— Ruokaan pitää tietysti panostaa ja sitä myös kuluu etenkin leireillä ollessa. Kaloreita kuluu jopa vähän vajaa 6000 kcal päivässä. Päivien kulkua rytmittävät treenit, ruokailu ja nukkuminen. Nukun lähes joka päivä päiväunet raskaiden harjoitusten päätteeksi.

Kesän harjoituskaudella on myös aikaa panostaa henkilökohtaisiin kehityskohteisiin. Laitila kertoo itse panostavansa erityisesti vauhtikestävyyteensä.

— Yritän nyt kesän aikana saada lisää voimaa ja nopeutta. Pyrimme myös kehittämään vauhtikestävyysaluettani laajemmaksi, se osa-alue on ollut itselläni toistaiseksi liian suppea. Maksimikestävyys on sen sijaan kunnossa, mutta pitää pyrkiä jatkossa kisoissa siihen, ettei kuluta kaikkia energioita heti.

Täysin ilman kilpailuja ei hiihtäjän tarvitse kesäisinkään olla. Monet ottavat osaa esimerkiksi Triathlon ja Duathlon kisoihin, joissa juostaan, uidaan ja pyöräillään eri pituisia matkoja.

— Nämä kisat lajeineen sopivat hiihtäjille, koska niitä varten pitää olla kovassa kunnossa ja jaksaa suorittaa pitkiä matkoja kovalla temmolla. Viime SM-Duathlon kisoissani olin neljäs. Ihan omaksi ilokseen näitä kisoja yleensä kierretään, mutta kisalappu rinnassa tulee aina tehtyä asioita pikkaisen kovempaa.

Nuorten MM-kisat tähtäimessä

Laitilan valmentajana toimii VeVe:n Johanna Rantala, joka on ulkopuolisten tahojen leirejä lukuunottamatta myös läsnä Laitilan henkilökohtaisilla leiritysviikoilla.

— Johanna on minulle se paras valmentaja ja voisi jopa sano, että ”varaäiti”. Hän on läsnä harjoituksissa ja aktiivisessa vuorovaikutuksessa kanssani koko ajan.

Kovasta harjoituskesästä huolimatta lupaava haminalaishiihtäjä yrittää tasapainolla myös siviilielämän kanssa.

— Teen asiat urheilun eteen niin hyvin kuin pystyn, mutta kyllä urheilun ulkopuolistakin elämää on, kunhan vain osaa aikatauluttaa. Herään ajoissa joka aamu, treenaan, syön ja luen ylioppilaskirjoituksiin. Tämän jälkeen treenaan toisen kerran päivässä ja sitten onkin aikaa olla loppupäivä kavereiden kanssa ja viettää vapaa-aikaa.

Tulevan kauden päätavoitteet ovat Laitilalla jo selvillä.

— Yritän menestyä nuorten SM-kisoissa ja päästä nuorten MM-kisoihin. Kunto on kohdillaan ja kaikki näyttää hyvältä. Kesä on edennyt suunnitelmien mukaan.