Tyttärellä vauhti kunnossa, isällä epäonnea Kotkan MM-vesillä — Visiiri huurtui, aurinko sokaisi

Adele Servin ajoi kotkalaisen ratavenetiimin Veleiro Racingin historian ensimmäisen erävoiton. Sami Reinikaisen vene koki kovia.

Antti Kaarto

Adele Servin on aloittanut kilpaveneilyn vuonna 2019, Sami Reinikainen 20 vuotta aikaisemmin.
Adele Servin on aloittanut kilpaveneilyn vuonna 2019, Sami Reinikainen 20 vuotta aikaisemmin.

Kotkalainen Veleiro Racing -tiimi sai tililleen ensimmäisen erävoiton Kotkan RaceWKND-kilpaveneviikonloppuna. Asialla oli Adele Servin, 9, joka voitti 10-hevosvoimaisten SJ10-luokan kolmannen lähdön sunnuntaina.

— Joo, olen tyytyväinen, Servin sanoi viikonlopustaan.

— Erittäin tyytyväinen, GT30-kuski ja varatiimipäällikkö Jenni Rantala korjasi vierestä.

— Ensimmäinen ykkössija on tiimille iso juttu. Ja voitto oli vielä ylivoimainen.

Servinin kolme parasta erää tuottivat voiton, kolmossijan ja nelossijan. Hän sijoittui Kotkan SM-osakilpailun kokonaistuloksissa kolmanneksi, eroa kakkossijaan jäi vaivainen piste.

Isä aloitti 20 vuotta sitten

Servin, kuten lähes kaikki muutkin Veleiro Racingin ratavenekuljettajat, ajaa ensimmäistä kauttaan kilpaa. Hänen isällään sen sijaan on ”hieman” enemmän kokemusta.

— Aloitin vuonna 1999. Luokka oli silloin T400, joka vastaa aika lailla nykyistä GT30-luokkaa. Siinä veneissä oli 20-heppaiset kaksitahtimoottorit. Olen ajanut myös Formula 4- ja Formula 5 -luokkia, Sami Reinikainen kertoi.

Kotkassa ajettiin GT30-luokan maailmanmestaruudesta, mutta Reinikaisen kisa oli jokseenkin epäonninen. Lauantaina hän oli avauslähdön seitsemäs. Toisessa lähdössä hän oli neljännellä tilalla, kun kohtalo puuttui peliin.

— Ajoin koko erän vesisumussa, ja visiiri alkoi huurtua. Sitten käännyttiin kohti vasta-aurinkoa, enkä nähnyt mitään. Avasin visiiriä sen verran kuin pystyin, ja edessä oli poiju, mutta eri poiju kuin luulin. Menin väärältä puolelta ja minut hylättiin, Reinikainen kertoi.

Sunnuntaina hän ei päässyt kisalähtöihin lainkaan.

— Aamun harjoituksissa trimmin säätöputki hajosi. Lauantain erissä oli lisäksi tullut aika paljon kolhuja, koneen koppa oli halki ja kannessa reikä.

Antti Kaarto

GT30-luokan lähtövaahdot.

Adele tykästyi lajiin heti

Isä päätti tutustuttaa tyttärensä lajiin, kun Veleiro Racing järjesti avoimet kokeiluharjoitukset.

— Oli hurja keli, mutta tyttö tykkäsi kovasti. Seuraavana viikonloppuna oli paikka ja vene Messilään harjoitusleirille. Ajattelin, että jos Adele vielä senkin jälkeen tykkää, niin aletaan ajaa SM-sarjaa.

— Illalla (sunnuntaina) piti päättää. Ajattelin, että se olisi kivaa, Adele Servin kertoo.

Samaan syssyyn Reinikainenkin päätti pienen tauon jälkeä lähteä SM-sarjaan.

— Oppi-isäni Jussi Niemi tarjosi venettä ja moottoria ja kysyi, haluaisinko ajaa. Ajattelin, että mikä ettei, kun muutenkin kierrän sarjaa Adelen kanssa.

Harjoituskaverit eduksi

Adele Servin on parantanut menoaan koko ajan. Kotkan-osakilpailu oli SM-sarjan neljäs, ja kolmossija on kauden paras.

— Hänen ajamisensa kehittyy jatkuvasti, ja vauhtia on tullut lisää, Reinikainen sanoo.

Kotkassa rataveneilyä on hyvä harrastaa, sillä tiimissä on kolme muutakin nuorta SJ10-kuljettajaa.

— Olemme harjoitelleet ohitustilanteita. Toinen ajaa hitaammin edessä, ja pitää päästä ohi. Vastaavasti on opeteltu peittämään takaa nopeammin tulevan linjoja. Kaverin kanssa on hyvä harjoitella radalla kilpa-ajoa eikä vain ajaa suoria merellä, Reinikainen sanoo.

Samalla tavalla Reinikaisesta on tullut aiemmin ainoana GT30-kuljettajana tiimissä olleen Jenni Rantalan harjoituskaveri.

Monta venettä, kivoja tilanteita

Yllättäen Servinin mielestä lajissa ei olekaan parasta noin viiteenkymppiin nouseva vauhti.

— Kivointa on, kun on monta venettä ja tulee kivoja tilanteita esimerkiksi silloin, kun moni tulee kääntöpoijulle samaan aikaan, kuljettaja sanoo.

Yksi hauskimmista hetkistä on lähtö, jossa koko porukka on nipussa.

Antti Kaarto

Jenni Rantala (edessä) ja Kimi Eskelinen ottivat toisistaan mittaa GT30-luokan MM-kilpailuissa Kotkassa.

Keltanokka iloitsi MM-debyytistään

GT30-luokan maailmanmestaruuskilpailuiden paras Kotkan Pursiseuran edustaja oli Rantala. Hänen loppusijoituksensa 19 kuljettajan joukossa oli 13:s. Kahdessa erässä hän ylsi 11:nneksi.

— Tuntuu pirun hyvältä, ei voi kuin hymyillä, Rantala sanoi päätöserän jälkeen.

— Hieno veto keltanokalta, joka on ajanut kilpaa alle 10 tuntia. Ja saan tehdä lyhyen kotimatkan ehjän veneen kanssa.

Kaikilla ei ollut yhtä hyvä tilanne. Esimerkiksi Arttu Saaren vene hyppäsi, tuli keula edellä veteen ja katkesi.

— Lauantaina oli aika tyyntä, mutta aallot olivat isommat kuin sunnuntaina, jolloin tuuli tasoitti niitä vähän. Toisaalta tuuli otti aika lujaa kiinni veneisiin, Rantala kuvaili viikonlopun kisasäätä.

GT30:ssä KPS:n Kimi Eskelinen kärsi teknisistä murheista ja oli 14:s. Sami Reinikaisen seitsemäs sija siinä riitti 15. tilaan.

SJ10-pikkuluokan SM-osakilpailussa muista KPS:n kuljettajista Oiva Kiiski oli 8:s, Milo Weckman 11:s ja Lucas Taurén 12:s. Kiiski sai kokea kilpaveneilyn märänkin puolen, kun hänen veneensä kaatui sunnuntaiaamun harjoituksissa.