Klassikkopyörät Kotkassa - alle 28-vuotiailta moottoripyöriltä pääsy kielletty lähtöpuomille

Pekka Kimpanpää

Classic Motocross Cup viettää 20-vuotisjuhlia. Tälle kaudelle osakilpailujen määrää nostettiin kolmesta kuuteen. Uudistus ei saanut varauksetonta hyväksyntää Kotkassa. Vanhoille kilpapyörille rasitus voi olla liian kova, mikä heijastuu osanottajien määrään.
Classic Motocross Cup viettää 20-vuotisjuhlia. Tälle kaudelle osakilpailujen määrää nostettiin kolmesta kuuteen. Uudistus ei saanut varauksetonta hyväksyntää Kotkassa. Vanhoille kilpapyörille rasitus voi olla liian kova, mikä heijastuu osanottajien määrään.

Classic Motocross Cupin kauden avauskilpailu päristeltiin lauantaina Kotkan moottoriurheilukeskuksessa. Mukana oli satakunta kuskia, joista nuorin oli 15-vuotias. Kokeneimmat ovat aloittaneet lajin parissa Kekkosen aikaan. Kilpailuun kelpuutettavilla moottoripyörillä ikää piti olla vähintään 28 vuotta.

Pekka Kimpanpää

Miehikkälän Moottorikerhon Joni Rinkinen kilpaili E2-luokassa vuosimallin 1990 Yamahalla. Klassikkokisassa yksi erä kestää kymmenen minuuttia, kun esimerkiksi MX1-luokassa ajetaan 25 minuuttia. Kotkassa radalla harjoitteluun sai käyttää 15 minuuttia.

Pekka Kimpanpää

Karhulan Moottorikerhon Iivari Rommi, heinäkuussa 15, sai täksi kaudeksi luvan ajaa klassikkosarjaa. Ensimmäinen lähtö sujui hyvin, kunnes moottoripyörä hajosi ennen viimeistä kierrosta. — Se vähän harmitti, mutta kiva tätä sarjaa on ajaa, Rommi tuumi.

Pekka Kimpanpää

Tuusulan Moottorikerhon Kaarlo Salonen aloitti motocrossin vuonna 1963. Mies on kiertänyt klassikkosarjaakin parikymmentä vuotta. — Alussa mukana oli 20-30 kuljettajaa. Sitten tämä lähti kasvamaan ja parhaimmillaan mukana on ollut noin 150 kuljettajaa.

Pekka Kimpanpää

Klassisia moottoripyöriä nähtiin myös sivuvaunuluokkien lähdöissä. Erkki Salon ja Jukka Hasarin (102) alla 1000-kuutioinen vuosimallin 1985 EML/Folan. Takana kaasuttelevat Pasi Takalo ja Kari Malmi (590) kolme vuotta vanhemmalla Wasp/Yamahalla.

Pekka Kimpanpää

Ruutulippu saattelee E1-luokassa kilpailleen Samu Vehmaksen maaliin vuosimallin 1986 Yamahalla. Klassikkokisat eivät ole köröttelyä, vaikka konetehoissa on eroa nykypäivän kilpapyöriin. Mutta hyvin hoidettuna vanhakin kulkee edelleen mallikkaasti...

Classic Motocross

Tarkoituksena edistää ja ylläpitää vanhojen kilpamoottoripyörien harrastusta, kunnostusta ja luoda edellytyksiä kilpailemiseen.

Classic Motocross Cup ajettiin ensimmäisen kerran vuonna 1998.

Tänä vuonna kauden aikana ajetaan kuusi osakilpailua. Kausi päättyy Miehikkälän osakilpailuun syyskuussa.

Lähde: Classic Motocross Finland ry

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet