Talviendurancessa tärkeintä on pito ja hauskanpito — Kotkan kilpasarjan etuvetoluokkaa hallitsevalla Markku Alppirinteen tiimillä ”on varmaan paras auto”

Linda Varoma

Pakoputkihuolto Racing Teamin takavetoluokan Ladaa kiihdyttivät sunnuntaina Anders Anttila, Erkki Hiltunen, Tommi Tohmo ja Jari-Pekka Kuhlström.
Pakoputkihuolto Racing Teamin takavetoluokan Ladaa kiihdyttivät sunnuntaina Anders Anttila, Erkki Hiltunen, Tommi Tohmo ja Jari-Pekka Kuhlström.

Kotkan Talviendurance-sarjan etuvetoluokka vietiin loppuun tutussa komennossa. Markku Alppirinteen kipparoima TpT-Lasi Team oli VW Golfillaan kestävin voittamalla kaikki kolme osakilpailua.

— Meillä oli varmaan paras auto, Alppirinne arveli.

Kilpailu järjestettiin Kotkan moottoriurheilukeskuksen jokkisradalla, joka oli saatu jäädytettyä kohtuulliseen kuntoon edellisen pakkasjakson aikana.

— Heti noin puolentoista auton levyisen ajouran ulkopuolella on sohkaa, mikä vaikeuttaa ohittamista paljon, Alppirinne kuvaili olosuhteita.

— Talviendurancea voi verrata jäärata-ajoon, jossa käytetään siviilinastoja, Alppirinne selvitti.

Jorma Jyrkilä

Etuvetoluokan voittaneen TpT-Lasi Teamin kuskinvaihto käynnissä. Markku Alppirinne on osuutensa hoitanut ja puikkoihin on astunut Juha Alppirinne. Taustalla odottaa vuoroaan Tommi Tohmo.

Tuunattu Golf-92

Kolmas sunnuntaiksi siirretty osakilpailu ajettiin plussakelillä, mikä luo oman haasteensa kahden tunnin kilpailun aikana. TpT-Lasi Team voitti kuudella sekunnilla Väkäkuja Racing -joukkueen, joka oli toinen kaikissa kolmessa kisassa.

— Eroa oli jo puoli minuuttia, mutta se kaventui viimeisen hinaustauon aikana. Hyvin pojatkin sarjan kaasuttelivat.

Alppirinteen tiimin Golf on vuosimallia 1992, joka on tuunattu lajiin sopivaksi. Säännöt ovat jokamiesluokasta tuttuja tietyin muutoksin. Tasauspyörästön lukon rakentaminen on lajissa kielletty.

— Vielä eilen jouduimme vaihtamaan vasemman etupyörän laakerin, Alppirinne kertoi.

Tärkeintä on pito ja hauskanpito

Kesän jokkiskisoihin verrattuna ajaminen näyttää melkoiselta köröttelyltä, mutta niin on lajin luonnekin erilainen.

— Suuresta tehosta saattaa olla vain haittaa tietyissä tilanteissa. Tässä lajissa on kaikkein tärkeintä saada siirrettyä pito renkaisiin. Maltti on tärkeä ominaisuus.

TpT-Lasi Team voitti sarjan myös viime vuonna. Voittajajoukkueessa ajoivat Markku Alppirinne, Juha Alppirinne, Tommi Tohmo ja Mika Krouvi.

— Tämä on hauskanpitoa, mutta ainahan sitä tosissaan kisaa, kun kypärä päähän laitetaan, Alppirinne sanoi.

Jokaisen tiimin kuljettajan on ajettava kahden tunnin pituisen tapahtuman aikana yksi vähintään yksi 10 kierroksen yhtämittainen ajovuoro. Muutoin tiimiltä vähennetään lopputuloksista viisi kierrosta.

Jo vuodesta 2003

Sunnuntain kilpailu oli tasan 50. Kotkan Talviendurance-sarjan kisatapahtuma. Sarjaa on järjestetty vuodesta 2003.

Kaikki tämän vuoden sarjapisteet julkaistaan maanantaina tarkistuslaskennan jälkeen.

Linda Varoma

Kuljettajat odottelivat ajovuoroaan varikolla yhdessä muiden kilpailua seuranneiden kanssa.