Tähtiä kuin HJK:lla, mutta enemmän mestaruuksia - haminalainen valmennusryhmä tuottaa tulosta

Leppä.fi -valmennusryhmä haluaa tarjota urheilijoille sellaista tukea, jota seuroilla ei ole mahdollista antaa.

pekka kimpanpää

On kulunut noin 15 vuotta siitä, kun Marko Leppä otti poika Aleksin ensimmäistä kertaa mukaan Kokkokallion ilma-aseradalle Haminassa. Nyt Aleksi Leppä kuuluu maan kärkiampujiin.
On kulunut noin 15 vuotta siitä, kun Marko Leppä otti poika Aleksin ensimmäistä kertaa mukaan Kokkokallion ilma-aseradalle Haminassa. Nyt Aleksi Leppä kuuluu maan kärkiampujiin.

Haminalaisen Leppä.fi -valmennustiimin logossa on nykyään kaksi tähteä. Se on merkki siitä, että ryhmän ampumaurheilijat ovat saavuttaneet yhteensä 50 Suomen mestaruutta.

Idea on kopioitu jalkapallosta. Esimerkiksi 28-kertainen miesten Suomen mestari HJK kantaa paidassaan kahta tähteä, yksi per 10 mestaruutta.

— Mietin, että tämähän pitää ilman muuta ottaa mukaan ampumaurheiluun. Mutta eihän me voida olla huonompia kuin futarit. Jos otamme tähden 10 mestaruuden jälkeen, niin kohtahan meillä pelkkää tähteä, valmentaja Markko Leppä velmuilee.

Niinpä valmennusryhmässä tehtiin rohkeampi linjaus: yksi tähti per 25 mestaruutta.

Valmentajapula vaivaa lajia

Tähtiloiston taustalla on vakavampi huoli ampumaurheilun tulevaisuudesta. Marko Lepän mukaan lajissa tapahtui selvä katko 90-luvun lopussa. Tietotaito ei enää siirtynyt eteenpäin seuroissa.

— Yhtäkkiä oltiin tilanteessa, jossa oli ampujia, muttei valmentajia. Nyt urheilijat hakeutuvat valmentajien luokse.

Leppä suoritti kymmenisen vuotta sitten valmentajan erikoisammattitutkinnon. Samalla kurssilla oli haminalainen juoksuvalmentajana Veli-Matti Tasa.

— Hän piti mailerien tallia, johon koottiin yhteen suomalaisia 1500 metrin juoksijoita. Monta kertaa mietin, että toimisiko tuo ampumaurheilussa.

Ajatus jalostui käytäntöön vuonna 2012. Valmennusryhmään kuuluu nyt neljä urheilijaa: Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura), Inka Havukainen (Kiteen Ampujat), Annika Sihvonen (Savonlinnan Metsästys- ja Ampumaseura) ja Lauri Syrjä (Asikkalan Ampumaseura).

Lassi Palo

Aleksi Leppä ampui uransa parhaan arvokisasijoituksen (viides) Bakun EM-kisoissa viime vuonna. Arkistokuva.

Toisin kuin jalkapallon mahtiseuroissa, Leppä ei aio imuroida talentteja kokonaan oman lipun alle. Tarkoitus on edesauttaa urheilijan matkaa huipulle.

— Urheilijat edustavat omia seurojaan. Me koitamme tuottaa urheilijoille mahdollisimman hyvät palvelut. Meillä on oma fysiikkavalmentaja, psyykkari ja asemestari.

— Jotkut seurat pystyvät valmentamaan SM-tason urheilijoita, mutta enemmän seurat keskittyvät nykyään junioritoimintaan ja harrastajiin. Meidän tiimin toiminta ei heijastu seuran toimintaan häiritsevästi, Aleksi Leppä jatkaa.

Valmentajaisällä toimenkuva on muuttumassa enemmän manageriksi.

— Tosi paljon on muuta työtä kuin ampumaradalla valmentamista. Näiden ei välttämättä tarvitse nähdä minua radalla ollenkaan, kunhan lentoliput on hankittu sinne ja tänne, Marko Leppä naurahtaa.

Meillä on oma fysiikkavalmentaja, psyykkari ja asemestari. — Marko Leppä

Päätavoite syyskuun MM-kisoissa

Seuraavat lentoliput on tilattu sotilaiden MM-kisoihin, jossa kadettikoulua käyvä poika ampuu ja isä tuomaroi. Kauden päätavoite on kuitenkin kaikkien lajien MM-kisoissa Changwonissa Etelä-Koreassa syyskuussa.

— Tiesin etukäteen, että kadettikoulu vie aikaa, enkä pääsee treenaamaan samalla tavalla kuin viime vuonna. Siihen nähden tämä kausi on mennyt yllättävän hyvin. Olen vähintään pysynyt omalla tasolla, Aleksi Leppä sanoo.

Hän ampui muun muassa huhtikuussa SM-pronssia miesten ilmakiväärissä. Joukkuekilpailuissa HAS ampui kaksi mestaruutta.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet