Jopa 30 työpaikkaa vaarassa — Kotkalainen Nitro Games aloittaa yt-neuvottelut

Toimitusjohtaja Jussi Tähtisen mukaan yhtiö keskittyy nyt osaamisen myymisen sijaan omien pelituotteiden kehittelyyn. Hittipelin metsästys on tähän asti ollut tappiollista.

Lukas Pearsall

Jopa 30 työpaikkaa vaarassa — Kotkalainen Nitro Games aloittaa yt-neuvottelut

Kotkalainen pelinkehittäjä Nitro Games aloittaa yt-neuvottelut. Pahimmillaan ne saattavat johtaa jopa 30 työsuhteen lakkaamiseen. Viime vuoden lopussa yhtiön palveluksessa oli 51 työntekijää.

Yt-neuvottelut aloitetaan taloudellisista ja tuotannollisista syistä, ja ne koskevat yrityksen koko henkilöstöä. Yhtiö kertoo tiedotteessaan, että neuvotteluilla tähdätään operatiivisten kustannusten alentamiseen.

Neuvottelut alkavat helmikuun 25. päivänä ja niiden oletetaan kestävän kuusi viikkoa. Neuvottelut voivat johtaa irtisanomisiin, lomautuksiin, kokopäiväisten työsuhteiden muuttumisiin määräaikaisiksi sekä työtehtävien ja toimintojen muutoksiin. Toimet on määrä toteuttaa vuoden 2019 ensimmäisen puoliskon aikana.

Nitro Games on perustettu vuonna 2007. Yhtiön alkuperäinen painotus oli PC-peleissä, mutta vuodesta 2014 Nitro Games on keskittynyt free-to-play-peleihin mobiililaitteilla.

Yritys listautui Tukholman pörssiin vuonna 2017. Kotkan ohella Nitro Gamesilla on toimipiste Helsingissä.

Osaamisen myymistä ulos vähennetään

Toimitusjohtaja Jussi Tähtisen mukaan Nitro Gamesin toimintaan on tullut viime vuoden loppupuolella suuria muutoksia. Omien pelien kehittelyn ohella yritys on myynyt osaamistaan ulos.

— Viime vuoden lopussa tässä ulkopuolisessa myynnissä eräs suuri projekti päättyi. Nyt olemme keskittyneet omiin pelituotteisiimme ja tutkimme, paljonko ylipäätään jatkossa myymme osaamista ulos, kertoo Tähtinen.

Osaamisen myyminen ulkopuolelle on Tähtisen mukaan ollut yritykselle merkittävä liikevaihdon lähde. Kannattavaksi yhtiön toimintaa ei ole kuitenkaan saatu.

Liikevaihto kasvoi, samoin liiketappio

Nitro Games julkisti maanantaina myös viime vuoden tuloksensa. Yhtiön liikevaihto kasvoi 28,5 prosenttia edellisvuotisesta ja oli 2,2 miljoonaa euroa.

Nitro Gamesin liiketoiminta oli kuitenkin rankasti tappiollista. Viime vuoden liiketappio oli 5,7 miljoonaa euroa.

— Tappiollisuus kuuluu alan luonteeseen. Tappiota tulee, kun haetaan menestyvää hittipeliä, sanoo Tähtinen.

Heroes of Warland on yhtiön uusin peli

Hittipeliä hakiessaan Nitro Games on käynyt kolmeen otteeseen omistajien kukkarolla. Viimeksi lokakuussa yhtiö kertoi hakevansa suunnatulla annilla noin 4,5 miljoonaa euroa uutta pääomaa Heroes of Warland -pelinsä markkinointiin ja skaalaamiseen.

— Olemme aggressiivisesti panostaneet omien tuotteiden kehittämiseen. Heroes of Warland on kilpailullinen moninpeli, joka sivuaa e-sports-maailmaa. Sen ensisignaalit vaikuttavat hyviltä. Ensimmäisten kuuden viikon aikana sillä oli yli 650 000 pelaajaa, kertoo Tähtinen.

Nitro Games on markkinoinut Heroes of Warland -peliä uudenlaisella vaikuttajamarkkinoinnilla. Yhtiö vei viime vuonna 12 kansainvälistä kilpapelaajaa viikoksi Ruotsiin laskettelukeskukseen ja kuvasi siellä tosi-tv-ohjelman, jossa pelaajat taistelivat toisiaan vastaan.

Juttua täydennetty kello 16.30 ja kello 17. Lisätty toimitusjohtajan haastatteluosuus sekä kappale Heroes of Warland -pelin markkinoinnista.