Mediayhtiö siirtyy uuteen vaiheeseen — Juhana Tikka: "Paikallisesti toimivan, itsenäisen median puolesta kannattaa tehdä töitä"

Kymen Sanomia julkaiseva Kaakon Viestintä sai uuden toimitusjohtajan. Uutta ansaintaa haetaan etenkin digisisällöistä. Maksumuuri on tulossa 2018.

Mari Koukkula

Juhana Tikka aloitti Kaakon Viestinnän toimitusjohtajana tänään 
tiistaina.
Juhana Tikka aloitti Kaakon Viestinnän toimitusjohtajana tänään tiistaina.

Kymen Sanomia julkaisevan Kaakon Viestinnän uusi toimitusjohtaja näyttää suhtautuvan nimitykseensä tyynesti.

— Tunnen yhtiön hyvin. Tiedän mitä on tehty ja uskon ymmärtäväni, mitä on edessä. Median murros näkyy tänään työssäni toimitusjohtajana ihan samalla tavalla kuin eilen liiketoimintajohtajana, Juhana Tikka sanoo.

Yhtiö on käynyt läpi fuusion ja isoja toiminnallisia muutoksia. Tikka korostaa, että yhtiö on siirtymässä uuteen vaiheeseen: nyt mietitään sitä, miltä yhtiö tulevaisuudessa näyttää.

— Uutta ansaintaa haetaan etenkin lukijoille tehtävistä digisisällöistä, eli suomeksi sanottuna maksullisten sisältöjen määrää kasvaa.

Meidän sukumme on ollut yhtiössä mukana jollain tasolla 75 vuotta. Siihen historiaan pitää suhtautua nöyrästi.

Moni maakuntamedia on jo siirtänyt sisältöjään maksumuurin taakse. Kaakon Viestinnässä tämä on edessä kuluvan vuoden aikana.

— Samaan aikaan meidän tulee muistaa asiakkaitamme, joille paperilehti on tärkeä osa päivän rutiinia. Myös yritysasiakkaillemme tarjottavia markkinoinnin palveluita pitää laajentaa ja kehittää, Tikka sanoo.

Johtaja kolmannessa polvessa

Kaakon Viestintä syntyi 2014, kun Länsi-Savo-konsernin ja Sanoma Lehtimedia Oy:n maakuntalehdet fuusioitiin. Länsi-Savo Oy omistaa Kaakon Viestinnästä 75,5 ja Sanoma Media Finland 24,5 prosenttia.

Yhtiö julkaisee Kymen Sanomien lisäksi viittä muuta alueellista sanomalehteä ja useita muita lehtiä.

Konsernin emonyhtiön Länsi-Savo Oy:n enemmistöomistaja on mikkeliläinen Tikkojen suku. Juhana Tikka on konsernissa johtaja kolmannessa polvessa.

— Meidän sukumme on ollut yhtiössä mukana jollain tasolla 75 vuotta. Siihen historiaan pitää suhtautua nöyrästi.

Tikka tietää, että media-alan murroksessa myös koko yhtiö on eräänlaisessa taitekohdassa. Se edellyttää omistajaltakin näkyvää sitoutumista ja etulinjan tekemistä. Etäohjaus ei riitä.

— Paikallisesti toimivan, itsenäisen median puolesta kannattaa tehdä töitä, Juhana Tikka sanoo.