Miä sydän Kotka -avaimenperä, Miehikkälä-vauvabody ja Hamina-sateenvarjo — Kunnan brändiä rakennetaan monenlaisilla tavaroilla

Ilmaiseksi jaettavia ja myynnissä olevia kuntatuotteita pohditaan nykyään myös ekologisuuden kannalta. Muovinen kertakäyttökrääsä ei ole hyvä mainos.

Kimmo Seppälä

Miä sydän Kotka -tekstillä on tehty muun muassa kasseja ja t-paitoja. Kotka-sateenvarjo on kuulemma tuulenkestävä, kuten rannikkokaupungissa sopiikin olla.
Miä sydän Kotka -tekstillä on tehty muun muassa kasseja ja t-paitoja. Kotka-sateenvarjo on kuulemma tuulenkestävä, kuten rannikkokaupungissa sopiikin olla.

Löytyyköhän Suomesta yhtään huushollia, jossa ei ole ensimmäistäkään mainoslahjaa? Vaikkapa kuulakärkikynää, jossa on jonkin yrityksen logo.

Yritysten tavoin myös kunnat toivovat pysyvänsä ihmisten hyppysissä ja mielissä. Ne teettävät kunnan logolla varustettuja mainoslahjoja ja myyntituotteita.

— Jokainen Miehikkälä-paita, joka on maailmalla, tuo Miehikkälää tunnetuksi, tiivistää kunnanjohtaja Arto Ylönen jako- ja myyntituotteiden syvimmän tarkoituksen.

Kimmo Seppälä

Asiakaspalvelupiste Ruorissa myydään myös kirjoja. Kymin historiikit löytyivät kaupungin arkiston uumenista, ja ne myydään pölyineen päivineen.

Arkistosta löytyi helmi: Kymin historiikki

Kaikkien ostettavissa olevaa Kotka-aiheista tavaraa löytyy asiakaspalvelupiste Ruorista.

— Miä sydän Kotka -aiheiset t-paidat ja avaimenperät ovat olleet suosittuja, kertoo asiakaspalvelukoordinaattori Jaana Feldt.

T-paitojen ja avaimenperien lisäksi valikoimassa on mukeja, pinssejä, lippiksiä, huiveja, fleece-takkeja, kylpypyyhkeitä, heijastimia, kasseja, avainnauhoja, mikrokuituliinoja, kosketusnäyttökyniä, magneetteja ja sateenvarjoja.

Feldtin mukaan tuotemyynti on varsin pienimuotoista. Myös paikallisissa kaupoissa on myynnissä monenlaisia Kotka-aiheisia tuotteita, eikä kaupunki halua ryhtyä yritysten kilpailijaksi.

Yhtä — tai oikeastaan kahta — myyntituotetta Jaana Feldt uskaltaa kuitenkin mainostaa ihan surutta, sillä kovin monessa liikkeessä ei kyseistä tavaraa ole tarjolla.

— Kaupungin arkistosta löytyi vuonna 1960 painettuja Kymin historian ykkösosia ja vuonna 1990 painettuja kakkososia. Vuoden 1960 painokset ovat vieläpä alkuperäisissä paperikääreissään, ja ne myydään pölyineen päivineen.

Kimmo Seppälä

Ruorista Kotka-tuotteita ostavat etupäässä kotkalaiset. Tavarat saattavat tosin päätyä vaikkapa viemisiksi tai jollekulle entiselle kotkalaiselle muistuttamaan synnyinkaupungista.

Ministerivieraille vähän fiinimpää

Mainoslahjojen ja myyntituotteiden lisäksi kunnilla on yleensä myös hieman arvokkaampia kuntalahjoja. Jos näillä seuduilla vierailee vaikkapa presidentti, ministeri tai muu korkea-arvoinen vieras, hänelle ei anneta kunnan logolla varustettua kuulakärkikynää, vaan jotakin vähän fiinimpää. Ellei sitten tiedetä, että arvovieras on nimenomaan kuulakärkikynien keräilijä.

Kotkassa kuntalahjoiksi on hankittu kotkalaisia ja muualta Kymenlaaksosta tulevia tuotteita. Vieras saa vaikkapa Kymenlaakso à la carte -keittokirjan, kouvolalaispaahtimon Satamajätkän paahto -kahvia tai kotkalaisen käsityöyrittäjän valmistamia patalappuja ja tyynyliinoja.

— Mieluusti käyttäisimme vielä enemmänkin kotkalaisia tekijöitä, sanoo Kotkan viestintäpäällikkö Mia Brunila.

Kimmo Seppälä

Haminassa on teetetty uuden brändin mukaisia mukeja. Perinteinen ilmakuvalla varustettu muki on myös suosittu.

Hamina kauppaa tuotteita netissä

Hamina on ottanut tuotemyynnissä harppauksen nykyaikaan. Kaupunki avasi keväällä verkkokaupan, jonka kautta voi tilata niin Hamina-, Tattoo- ja Lippumaailma-aiheisia tuotteita. Haminassa on muutenkin meneillään eräänlainen siirtymäkausi.

— Meillä on brändiuudistuksen jälkeen luovuttu vanhoista Hurmaava Hamina -tavaroista. Niitä on annettu yhdistyksille ja arpajaisvoitoiksi, kertoo viestintä- ja markkinointisuunnittelija Minna Nordström.

Haminan uutta brändiä tukemaan on teetetty muun muassa tarjotin, mukeja, kyniä, heijastimia, magneetteja ja avainnauhoja. Hamina-huulirasvakin löytyy.

Kautta aikojen suosituin tuote on ollut sateenvarjo, johon on painettu Haminan keskustan kartta. Ymmärtäähän sen: sateenvarjon kahdeksan paneelia ja ympyräkaupungin kahdeksan sädekatua ovat kuin luodut toisilleen.

Hamina-tuotteiden verkkokauppa ei Nordströmin mukaan ole erityinen bisnes, vaan pikemminkin palveluvalikoiman täydentämistä. Hamina-tuotteita saa ostaa myös kaupungin asiakaspalvelupisteestä ja kesäisin Lipputornista.

— Tuotemyyntihän tosiaan on hieman ristiriitaista. Kaupunki myy omakustannushintaan, kun taas yrittäjän pitäisi tehdä tämäntyyppisillä tuotteilla voittoakin, sanoo Nordström.

Kimmo Seppälä

Kautta aikojen suosituin Hamina-tuote on sateenvarjo, johon on painettu ympyräkaupungin kartta.

Ympyräkaupungista puuttuu rinkeli

Arvokkaampina kuntalahjoina Hamina jakaa taidelasia, jota haminalainen Sevenon Oy tekee tilaustyönä. Nordström on pyöritellyt päässään myös paluuta entiseen. Tuolloin Vehkalahdelta annettiin muistoksi tai vietiin tuliaisiksi paikallisen tekijän pärekori, jossa oli paikallisia perunoita, tomaatteja ja leivonnaisia.

— Haaveilen yhä myös Hamina-rinkelistä. Resenkovin rinkelien tuottaminen loppui, eikä sillä reseptillä kuulemma enää kannata tehdä. Mutta jokin leipomo voisi ottaa jonkinlaisen Hamina-rinkelin valikoimiinsa.

Kimmo Seppälä

Useimmilla kunnilla on varastoissaan myös pikkutilpehööriä. Haminalla muun muassa huulirastaa, kuulakärkikyniä, pysäköintikiekko, magneetti ja heijastin.

Ei muovia, ellei ole ihan pakko

Paikallisten tuotteiden ja käyttötavaroiden suosiminen liittyy Nordströmin mukaan myös ekologisuuteen.

— Pitää olla tuotteita, jotka on tarkoitettu käyttöön ja kulutukseen ja jotka ovat kierrätettäviä. Jakotavaroissakin pohdimme teemaa ja käytettävyyttä. Jos Haminan kaupunki osallistuu vaikkapa venemessuille, meillä saattaa olla kelluvaa avaimenperää jaossa, kuvaa Nordström.

Ekologisuutta korostaa myös Kotkan viestintäpäällikkö Mia Brunila.

— Sen jälkeen, kun olen aloittanut työssäni, en ole suostunut tilaamaan muovisia tuotteita. Tai jos muovi on ainoa vaihtoehto, niin otetaan kierrätysmuovisia.

Kimmo Seppälä

Seepiansävyinen ilmavalokuva Haminasta on painettu pyöreään tarjottimeen.

Pyhtäällä mukista ja kassista tuli hitti

Ympäristönäkökohdat ovat mielessä Pyhtäälläkin, kun pohditaan kuntatuotteiden hankintaa.

— Meillä on käytössä esimerkiksi vähän pyöreähkö oranssi Pyhtää-Pyttis-kynä. Sitä olemme tilanneet useampana vuonna, koska se on valmistettu kierrätysmateriaalista, kertoo hallinto- ja taloussihteeri Sirpa Holm.

Samaa virettä on suosikkituotteiksi nousseissa ostoskassissa ja Pyhtää-mukissa.

— Tilasimme Pyhtää-mukit myös henkilökunnan käyttöön pari vuotta sitten. Kertakäyttömukien käyttö on sen jälkeen vähentynyt lähes olemattomiin.

Arvovieraille Pyhtää lahjoittaa lasilautasia ja pellavaisia pyyhesettejä. Niitä viedään myös tuliaisiksi, kun Pyhtäältä lähtee väkeä muualle vierailemaan.

— Meillä on tapana, ettemme tyhjin käsin mene. Toiset ovat kuitenkin nähneet vaivaa järjestääkseen, niin jätämme muiston itsestämme. Emme mitään ylettömän kallista, vaan tyylillä ja maulla toteutettuja tuotteita.

Virolahdella luontoteema ja Salpalinja mielessä

Virolahdelle tulijoita vetävät etenkin keväiset Arktika-päivät sekä Bunkkerimuseo. Tämä on pidetty mielessä kuntatuotteita hankittaessa.

— Arktikassa myydään esimerkiksi t-paitoja, huiveja ja pipoja. Sellaista luonnossa liikkumiseen ja teemaan sopivaa tavaraa. Sama ajatus on Bunkkerimuseossa, kertoo matkailupäällikkö Anu-Leena Lintunen.

Lintusen mukaan suosittu Virolahti-aiheinen tuote on ollut ohut hiirimatto, joka mahtuu kannettavan tietokoneen väliin ja toimii myös näytönpuhdistajana.

Kuntalahjoina Virolahti on antanut pellavapyyhkeitä sekä Virolahden graniittiin ja Salpalinjaan liittyvää kirjallisuutta.

Vauvat voi pukea Miehikkälä-bodyyn

Kunnanjohtaja Arto Ylösen mukaan Miehikkälä-tuotteita ostavat etenkin nykyiset ja entiset kuntalaiset sekä kesämökkiläiset. Kunnantalolla on myynnissä muun muassa aikuisten ja lasten t-paitoja.

— Myös vauvabodyja, kahvikuppeja ja putkihuiveja on olemassa, kertoo Ylönen.

Kuten muutakaan kunnat, myöskään Miehikkälä ei halua nimeään yhdistettävän kertakäyttökulttuuriin.

— Olisihan niitä kaikenmaailman tuotteita olemassa. Mutta ei mikään muovikrääsä sovi Miehikkälä-tuotteeksi. Eikä se, että Miehikkälä heitettäisiin roskiin, sanoo Ylönen.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet