ESS: Ministeriö oikoi mutkia ja ylenkatsoi lainsäädäntöä suosiessaan yhtä rataratkaisua – Terhi Lindholm: "Miljardiluokan hankkeista ei voida päättää vajavaisin tiedoin"

Kotkan kaupungin kehitysjohtaja Terhi Lindholm keskusteli perjantaina valtionhallinnon edustajien kanssa siitä, miten rata-asiaa viedään eteenpäin. – Väyläviraston selvityksessä unohdettiin kokonaan tavaraliikenne ja ilmastovaikutukset.

Linda Varoma

Etelä-Suomen Sanomien  pääkirjoituksessa kommentoidaan Kymenlaaksossa käytyä ratataistelua.
Etelä-Suomen Sanomien pääkirjoituksessa kommentoidaan Kymenlaaksossa käytyä ratataistelua.

Etelä-Suomen Sanomien pääkirjoituksessa todettiin maanantaina, että Päijät-Häme on löytänyt eteläisestä Kymenlaaksosta liittolaisen torjuessaan molemmille epäedullista Kouvolan ja Porvoon välille haaveiltua uutta ratayhteyttä.

Päijät-Hämeessä närkästystä herättää ministeriön tapa sivuuttaa Väyläviraston vertailu, jossa todettiin Lahden kautta kulkevien yhteyksien kehittämisen olevan parempi vaihtoehto itäisten junayhteyksien parantamisessa.

Ministeriö oikoi mutkia

Pääkirjoituksessa todetaan, että ministeriö oikoi mutkia ja jopa ylenkatsoi lainsäädäntöä päätyessään edistämään vain yhtä linjausta heppoisin perustein.

– Kustannusten ja hyötyjen vertailu on autuaasti unohdettu, samoin ratalain velvoite edistää alue- ja yhdyskuntarakenteen taloudellisuutta rataverkkoa kehitettäessä.

Pääkirjoituksessa kritisoidaan myös sitä, että kaikki on tapahtunut ilman, että hallitukselta saati eduskunnalta olisi kysytty mitään.

– Menettely on ollut kaikkea muuta kuin demokraattinen.

Kotkan kaupungin kehitysjohtaja Terhi Lindholm toteaa, että Kotka on asiassa samoilla linjoilla kirjoittajan kanssa.

– Kyse on miljardiluokan hankkeesta. Sellaisesta asiasta päättäminen vaatii pohjalleen laajemman poliittisen keskustelun. Ei siitä voida päättää vajavaisilla tiedoilla ohimennen yhdessä ministeriössä. Edes kaikki ministerit eivät olleet tietoisia asiasta.

Lindholm muistuttaa, että rata-asiassa ei ole vielä tehty virallisia päätöksiä.

– Liikenne- ja viestintäministeriössä on vedetty linjauksia ja tehty painotuksia. Siellä on kuljettu ohituskaistaa ihan kuin päätöksenteko asiassa oltaisiin ohitettu. Kansallisesti merkittävistä ratalinjauksista tarvitaan laaja-alaiset selvitykset ja selkeät päätökset valtion tasolla.

Päätökset Suomen etua ajatellen

Perjantaina Lindholm tapasi valtionhallinnon edustajia rata-asioihin liittyen.

– Jatkamme viestin viemistä eteenpäin ja haluamme valtiontason keskustelua. Valtionhallinnon ihmisten kanssa puhuimme siitä, miten asiaa ollaan viemässä eteenpäin.

Lindholm toteaa, että päätös rata-asiassa pitäisi tehdä koko Suomen etua ajatellen ja siksi päättäjillä pitäisi olla tarpeeksi tietoa asiasta, josta he ovat päätöksiä tekemässä.

– Väyläviraston Itäyhteyksiä vertailevassa selvityksessä tarkasteltiin vain henkilöliikennettä. Tavaraliikenne oli unohdettu kokonaan. Itäinen rantarata palvelisi laajasti elinkeinoelämää ja vientiä, se kulkee Suomen suurimman satamakaupungin kautta itärajalle. Myös ilmastovaikutukset oli selvityksessä jätetty huomioimatta ja se, miten eri ratalinjaukset vaikuttaisivat ympäröiviin kaupunkeihin ja kuntiin. Samasta asiasta ollaan huolissaan myös Lahdessa, joka jäisi Porvoo-Kouvola-yhteyden toteutuessa täysin sivuraiteille.

Pääkirjoitus Etelä-Suomen Sanomissa 12.10.2020.

Kommentoidut