Peltilehmät palasivat katukuvaan Etelä-Kymenlaaksossa – Liikennemäärät ovat pikku hiljaa nousseet lähelle entistä tasoa

Hyväntuulentiellä perjantailiikenne rikkoo taas 20 000 ajoneuvon rajan vuorokaudessa.

Pekka Kimpanpää

Hyväntuulentiellä liikennemäärät ovat palautumassa ennalleen.
Hyväntuulentiellä liikennemäärät ovat palautumassa ennalleen.

Koronakevään hiljaisuus on päättymässä maanteillä. Liikennemäärät ovat selvästi nousseet maalis-huhtikuusta, jolloin normielämää rajoitettiin monin tavoin. Poikkeusoloja edeltävään tasoon on silti matkaa.

Oheiseen graafiin on poimittu liikennemääriä eri mittauspisteiltä neljältä perjantailta. Maaliskuun alussa teillä huristeltiin normaalisti. Maaliskuun puolivälissä yhteiskunta vetäytyi kuoreen, mikä pudotti jyrkästi liikennemääriä.

Esimerkiksi Ahvenkoskella seiskatiellä ajoneuvoja kulki maaliskuun lopussa enää puolet normaalista määrästä. Kokonaan Markkinamäen tunneli hiljeni Uudenmaan sulkeuduttua kahdeksi viikoksi. Hyväntuulentielläkin oli maaliskuun lopussa tavallista enemmän tilaa kiiruhtaa viikonloppuostoksille.

Vastaavasti teillä näkyy rajoitusten asteittainen purkaminen. Helatorstain jälkeisenä perjantaina Hyväntuulentiellä rikottiin jälleen 20 000 ajoneuvon raja vuorokauden aikana. Kannattaa tosin huomioida, että normioloissakin perjantaisin liikennemäärät ovat yleensä korkeampia kuin muina arkipäivinä.

Keskimääräinen vuorokausiliikenne Hyväntuulentiellä on vajaat 14 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Juha Rika

6458728.jpg

VR on ilmoittanut asteittain palauttavan peruttuja junavuoroja.

Traffic Management Finlandin (entinen Liikennevirasto) tilastojen mukaan Kaakkois-Suomessa liikennemäärä laahaa tällä hetkellä kymmenen prosenttia jäljessä verrattuna koronaa edeltävään aikaan.

Jyrkin pudotus kaakossa koettiin maalis-huhtikuun vaihteessa, jolloin liikenteestä katosi 35-37 prosenttia. Varovainen elpyminen näyttää alkaneen pääsiäisen ja vapun välissä. Toukokuun aikana on kiritty eroa lisää umpeen. Vaikka suunta on vilkastumaan päin, niin kokonaisuutena liikennemäärät ovat edelleen alhaisia.

– Viranomaisten ohjeet ovat vähentäneet maaliskuusta alkaen ennätyksellisen voimakkaasti liikennemääriä maalla, merellä ja ilmassa. Viime päivinä on nähty ensimmäisiä, varovaisia merkkejä liikennemäärien kasvusta erityisesti tieliikenteessä, Traffic Management Finlandin vaikuttavuusjohtaja Mikko Saariaho toteaa tuoreimmassa katsauksessa.'

Julkinen liikenne supistettua

Liikenteen raju pudotus kuritti myös julkista liikennettä. Matkustajien kaikottua bussiyhtiöt ja VR karsivat vuoroja. Tällä hetkellä kaukoliikenteen busseista esimerkiksi Onnibus ajaa Kotka-Helsinki -väliä 3-5 kertaa päivässä. Nämä aikataulut ovat voimassa 12.7. asti.

Kokonaisuutena liikennemäärät ovat edelleen alhaisia.

Savonlinjalla on arkisin Kotka-Helsinki -välillä yksi vuoro suuntaansa. Yhtiön poikkeusaikataulu on voimassa 18.6. asti.

Kiskoilla henkilöjunat kulkevat Kotka-Kouvola -väliä arkisin pääosin viisi kertaa päivässä suuntaansa ja viikonloppuisin ajetaan neljä vuoroa suuntaansa.

VR on ilmoittanut asteittain palauttavan peruttuja junavuoroja. Yhtiön mukaan kaikesta junaliikenteestä ajetaan 85 prosenttia kesäkuun puolivälistä lähtien. Kotkan ja Kouvolan välillä supistettu junaliikenne jatkuu elokuulle asti, mutta suurin osa junavuoroista ajetaan kesäkuun puolivälistä lähtien.

Lentoliikenne on ollut käytännössä seis pari kuukautta. Tilastokeskuksen uusimman julkistuksen mukaan Suomen lentokenttien matkustajamäärä väheni huhtikuussa 99 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna.

Kun normaalisti Helsinki-Vantaalla kulkee kuukaudessa 1,5-2 miljoonaa matkustajaa, niin viime huhtikuussa lentokentällä haahuili 21 177 ihmistä eli suurin piirtein Haminan asukasluvun verran.

Lentoliikenteessä kysynnän odotetaan lisääntyvän matkustusrajoitusten poistuessa tai lieventyessä eri maissa.