Yhä useammat Merikeskus Vellamon asiakkaat käyttävät Museokorttia — Keski-ikäisten museokävijöiden lisäksi kortti löytyy myös nuorilta asiakkailta

Valtakunnallisesti Museokortteja myytiin viime vuoden aikana noin 185 000 kappaletta.

Inka Lähteenaro

 Viime vuonna Merikeskus Vellamon maksavista asiakkaista 20,2 prosenttia käytti Museokorttia.
Viime vuonna Merikeskus Vellamon maksavista asiakkaista 20,2 prosenttia käytti Museokorttia.

Museokortti rikkoi viime vuonna ennätyksiä. Museokortilla maksettiin 1,4 miljoonaa museokäyntiä, joka on peräti 43 prosenttia enemmän kuin vuonna 2018. Tällöin käyntejä tehtiin noin miljoona.

— Viime vuonna Merikeskus Vellamon maksavista asiakkaista 20,2 prosenttia käytti Museokorttia, kun vuonna 2015 museokorttia käytti 4,9 prosenttia eli määrässä on tapahtunut kasvua ihan mukavasti, toteaa museopalvelujohtaja Tiina Mertanen Merikeskus Vellamosta.

Valtakunnallisesti Museokorttien myynti kasvoi jälleen viidenneksellä. Kortteja myytiin vuoden aikana noin 185 000 kappaletta. Lukuun sisältyvät uudet Museokortit ja aiemmin hankittujen korttien uusinnat. Kokonaiskasvua edellisvuoteen verrattuna oli noin 20 prosenttia. Vuonna 2018 Museokortteja myytiin 154 000 kappaletta.

— 43 prosentin kasvu käyntimäärissä ja viidenneksen kasvu myynnissä on hieno saavutus ja kertoo, että museot ovat vetovoimaisia ja Museokortin omistajat ovat korttiin tyytyväisiä, iloitsee toimitusjohtaja Kimmo Levä Museoliitosta.

Mertanen kertoo, että museokorttia käyttävät nyt kaikenikäiset asiakkaat.

— Näyttäisi siltä, että kortteja on nyt eri-ikäisillä ihmisillä. Eniten niitä on keski-ikäisillä, mutta myös nuoret ovat löytäneet Museokortin.

Museokortti on hyvä omistaa

Museokortti otettiin käyttöön toukokuussa 2015, jonka jälkeen museot ovat rikkoneet kaikkien aikojen kävijäennätykset joka vuosi. Vuoden 2019 kaikki käynnit sisältävät museotilastot valmistuvat Museovirastossa keväällä 2020.

— Voidaan hyvin perustein puhua Museokortti-ilmiöstä. Koska muut ovat innostuneet museoista, halutaan ilmiöön osallistua. Monelle suomalaiselle Museokortin omistamisesta on muodostunut jo elämäntapa, kertoo Museokortin kehitysjohtaja Seppo Honkanen.

Myös Mertanen on huomannut, että museokortista on tullut jonkinlainen ilmiö.

— On hyvä juttu olla museokortin käyttäjä.

Yksi syy kortin hankkimiseen on raha.

— Mutta myös sen kätevyys. Ihmiset saattavat palata samaan näyttelyyn useammankin kerran, koska siitä ei tarvitse maksaa aina uudelleen.

Pääsymaksutulot kasvavat

Museokortti on 69 euroa maksava pääsylippu 300 museoon Ahvenanmaalta Inariin ja sillä maksettiin viime vuonna museokäynti keskimäärin 8,7 kertaa. Museoiden yhteenlasketut pääsymaksutulot, eli kertalippu- ja Museokortti-tulot yhteensä ovat kasvaneet vuoden 2014 jälkeen ainakin 71 prosenttia ja museoiden kokonaiskävijämäärä kolmanneksella.

— Pääsylipputulojen kävijämääriä voimakkaampaa prosentuaalista kasvua selittää se, että noin puolet tilastoiduista museokäynneistä on ilmaiskäyntejä. Museokortti kasvattaa nimenomaan maksullisten museokäyntien määrää, kertoo Honkanen.

Museokortin myyntitulot palautetaan museoille käyntikorvauksina. Vuonna 2019 Museokortti tuloutti museoille 9,4 miljoonaa euroa. Vastaava summa oli 7,4 miljoonaa euroa vuonna 2018.

TOP 20 museot Museokortti-käyntien perusteella vuonna 2019

Ateneumin taidemuseo

Amos Rex

Nykytaiteen museo Kiasma

HAM Helsingin taidemuseo

Helsingin Taidehalli

Kansallismuseo

Näyttelykeskus WeeGee

Designmuseo

Sinebrychoffin taidemuseo

Museokeskus Vapriikki, Tampereen museot