Yhteystietojen puute ärsyttää asiakkaita — Kotkan sivuilta hävisivät kaikki sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvät palvelunumerot, eikä Kymsoten sivuilta tahdo löytyä tietoja

Kymsote on tietoinen verkkosivuihin liittyvistä haasteista. Verkkosivustoa päivitetään ja ongelmien kanssa painitaan aktiivisesti.

Kimmo Seppälä

Kymsoten vaihteessa hankaluuksia on aiheuttanut se, etteivät kuntien puhelinjärjestelmät ole vielä kaikki yhdessä.

Sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteystietojen puute tai niiden haastava paikantaminen närästää kotkalaisia. Kotkan kaupungin sivuilta katosivat vuodenvaihteessa kaikki sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvät yhteystiedot. Tilalle tuli sivu, joka ohjaa Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä Kymsoten verkkosivuille.

Facebookin keskusteluryhmissä ja yksityishenkilöiden tekemissä päivityksissä palvelunumeroiden etsimistä on pidetty vaikeana.

Kotkan viestinnästä kerrotaan, että ihmiset ohjataan Kymsoten verkkosivuille kuntayhtymän ohjeistuksesta. Samalla Kotkalta lähtivät sote-puolen verkkosivujen päivittäjät.

— Asiakaspalveluun on tullut paljon soittoja tästä. Pyrimme auttamaan parhaamme mukaan ja lisäksi välitämme tietoa Kymsotelle siitä, mitkä ovat akuutteja tietoja, jotka heidän täytyisi saada omilla sivuillaan kuntoon, viestintäpäällikkö Mia Brunila kertoo.

Kehittää halutaan erityisesti hakutoimintoa

Kymsoten viestintäjohtaja Anni Björklund kertoo, että tietojen siirtyminen kuntayhtymälle tehtiin yhteistyössä kuntien kanssa, sillä organisaatiomuutoksen jälkeen kunnilla ei ole mahdollisuutta vastata tietojen oikeellisuudesta.

Björklund myöntää haasteet ja kertoo, että kuntayhtymä on saanut asiasta eri tahoilta paljon palautetta.

— Asian kanssa tehdään akuutisti ja aktiivisesti töitä. Verkkosivusto on ison päivityksen alla, sitä täydennetään ja kehitetään koko kevään ajan.

Björklund muistuttaa, että muuttuvat toimintamallit vaikuttavat siihen, miten ihmisiä ohjataan palveluiden piiriin. Sivustorakenne ei myöskään noudata Carean tai kuntien aikaisempia pohjia, joten navigointi sivuilla vaatii tottumista.

— Yhteystietojen kanssa hankaluuksia on ollut myös vaihteessa, sillä puhelinjärjestelmät eivät vielä ole kaikki yhdessä.

Kuntayhtymä haluaa sivustoillaan erityisesti panostaa sisäiseen hakutoimintoon.

— Hakutoiminto tuottaa tällä hetkellä hyvin paljon tuloksia, eivätkä ne välttämättä ole oikeita. Puhuimme sivuston palveluntuottajan kanssa viimeksi tänään siitä, että hakutoiminnolla ihmisen pitäisi loogisesti löytää hakemansa eikä joutua arpomaan, Björklund kertoo.

Luetuimmat