Kymenlaakson kehitystä edesauttaisi valtatie seiskan rinnalla kulkeva junarata

Matkan lyhentyminen tuntiin madaltaa ihmisten kynnystä pendelöidä työmatka.

Raimo Eerola

Itäistä rantarataa käsiteltiin maanantaina tilaisuudessa Merikeskus Vellamossa.
Itäistä rantarataa käsiteltiin maanantaina tilaisuudessa Merikeskus Vellamossa.

Alueellinen kehitys on riippuvainen sujuvista ja toimivista liikenneyhteyksistä. Tätä mieltä on porilainen valtiotieteen tohtori ja muuttoliiketutkimukseen erikoistunut Timo Aro.

— Ne alueet tai kunnat, jotka ovat eri mittareilla mitattuna kasvu-uralla, sijaitsevat nopeiden tie- tai ratayhteyksien äärellä, Aro kertoo.

Aron mukaan Kymenlaakson tilanne on parantunut huomattavasti uuden valtatien myötä, mutta ideaalitilanteessa rautatieyhteys ja tieyhteys kulkevat mahdollisimman lähellä toisiaan.

— Liikkuvuus ja saavutettavuus houkuttelevat uusia asukkaita, uusia yrityksiä ja investointeja, Aro toteaa.

Rautatieyhteyksien tärkeys alueellisen kehityksen kannalta nousi esille maanantaina Merikeskus Vellamossa pidetyssä rantarata-tilaisuudessa. Helsinkiä ja Kotkaa yhdistävää junarataa on haaveiltu Kymenlaaksoon jo vuosia.

Aro tietää, että muutokset rataverkkoon ovat hitaita prosesseja ja monen mutkan ja mäen sekä rahoitushaasteiden takana.

— Jo olemassa olevien yhteyksien parantaminen on hankalaa. Uusista yhteyksistä ei tällä hetkellä juurikaan puhuta.

Aron mukaan enemmän esillä on niin sanottu tunnin juna. Esimerkiksi Turun ja Helsingin tai Porin ja Tampereen välisillä junayhteyksillä on haaveiltu mahdollisuudesta typistää matka tuntiin. Aron mukaan 45—60 minuutissa kulkee ihmisten henkinen raja, eli matkan lyhentyminen tuntiin madaltaa kynnystä pendelöidä työmatkaa. Se taas parantaisi työvoiman liikkuvuutta.

Rantaratatyöryhmä edistämään itäistä rantarataa

Maanantain tilaisuudessa perustettiin uusi rantaratatyöryhmä. Rantaratatyöryhmän kokoonpano pysyi pitkälti samana kuin sitä edeltänyt rantaratatoimikunta, mutta sitä vahvistettiin paikallisilla kansanedustajilla ja virkamiehillä.

Ryhmän vetäjänä toimivan Pentti Tiusasen (vas.) mukaan ryhmän tarkoituksena on pidemmän tähtäimen liikenneverkkoselvityksen tekeminen ja kansanedustajaryhmiin vetoaminen hankkeen edistämiseksi.

— Tarkoituksena on saada toiminta laadullisesti uudelle tasolle, Tiusanen kertoi tilaisuuden jälkeen.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.