Kotkan raiteille ilmestyi VR:n ja Fenniarailin rinnalle kolmas yrittäjä – Operail Finland aloitti päivittäiset kuljetukset Vainikkalasta Mussalon satamaan

Yhtiön mukaan tulokas on otettu hyvin vastaan Suomen rautatiemarkkinoilla.

Operail

Operailin siniset veturit ilmestyivät Kotkaan helmikuussa. Veturin edessä Operail Finlandin toimitusjohtaja Ilkka Seppänen.
Operailin siniset veturit ilmestyivät Kotkaan helmikuussa. Veturin edessä Operail Finlandin toimitusjohtaja Ilkka Seppänen.

Rautateiden tavaraliikenteessä alkaa olla todellista kilpailun makua.

On kulunut 15 vuotta siitä, kun hallitus antoi eduskunnalle esityksen uudeksi rautatielaiksi. Sen myötä rautateiden tavaraliikenne Suomen rajojen sisäpuolella vapautui yksityisille yrittäjille vuoden 2007 alussa. Toinen merkittävä monopoli murtui 2016, kun Suomen ja Venäjän välinen yhdysliikenne avautui kilpailulle.

VR sai silti pitkään odottaa todellista haastajaa, kunnes osin kotkalaistaustaisen Fenniarailin siniset dieselveturit jyrisivät Mussalon satamaan kesällä 2016.

Nyt samoille kiskoille on ilmestynyt kolmas toimija: Operail Finland Oy. Silläkin on siniset veturit. Operail Finland kuljettaa petrokemian tuotteita Vainikkalasta Mussalon satamaan. Vastaanottaja on kemikaaleja ja öljytuotteita käsittelevä Oiltanking Finland.

– Liikennöinti alkoi reilu viikko sitten. Tällä hetkellä Kotkaan kulkee yksi kuormajuna päivässä, Operail Finlandin toimitusjohtaja Ilkka Seppänen kertoo.

Oiltankingilla on terminaali myös Haminassa, mutta toistaiseksi Operailin veturit vetävät säiliövaunuja vain Kotkaan. Osapuolten yhteistyösopimus käsittää miljoonan tonnin edestä kuljetuksia vuodessa.

Uusista kuljetusreiteistä ei vielä kerrottavaa

Operail Finlandin emoyhtiö on Viron valtion omistama AS Operail. Suomen tytäryhtiö aloitti toiminnan syksyllä 2019, ensi alkuun 50 miljoonan euron panostuksella.

– Ensimmäinen vuosi meni toiminnan käynnistämisen valmisteluun. Tämä on hyvin säännelty ala, joka vaatii paljon paperitöitä. Mutta suhteellisen nopeasti olemme päässeet aloittamaan kuljetukset. Siitä kuuluu kiitos hyvälle kysynnälle, Seppänen sanoo markkinoiden vastaanotosta.

Suhteellisen nopeasti olemme päässeet aloittamaan kuljetukset. — Ilkka Seppänen

Operailin ensimmäinen kuljetusreitti Suomessa (Vainikkala–Hanko) avautui viime marraskuussa. Sillä reitillä kulkee hiilijunia. Operail toki tutkailee muitakin uusia reittejä, mutta toistaiseksi niistä ei ole kerrottavaa.

– Keskitymme nyt hoitamaan molemmat olemassa olevat reitit mahdollisimman hyvin. Sitten katsomme mahdollisia uusia tarpeita, Seppänen muotoilee.

Operaililla on Suomessa 20 työntekijää.

– Henkilöstö mitoitetaan tarpeen mukaan. Jos uutta liikennettä tulee, niin henkilöstömäärä lisääntyy jossain määrin. Se riippuu kuljetustarpeesta.

Kaikkiaan Suomen rautateillä kulki tavaraa 38,5 miljoonaa tonnia vuonna 2019. Kilpailun lisääntymisestä huolimatta VR ottaa edelleen suurimman siivun kakusta. Fenniarail on aiemmin ilmoittanut pitkän tähtäimen tavoitteeksi 10 prosentin osuuden tavaraliikenteen markkinoista.

Juha Rika

6952743.jpg

VR:n mies hyppäsi kilpailijan leipiin

Operail Finlandilla on käytössä seitsemän yhdysvaltalaisen Wabtecin valmistamaa dieselveturia, kaksi on vielä matkalla Suomeen. Operailin hankkimat veturit olivat alun perin menossa Saksaan toiselle yhtiölle, mutta siellä tilaaja perui kaupat. Niinpä jenkkiveturit käytettiin konepajalla Turkissa. Siellä kalusto muun muassa muokattiin suomalaiseen raideleveyteen, joka poikkeaa muusta Euroopasta.

Emoyhtiö AS Operail on paitsi liikennöitsijä niin myös tavaravaunujen ja vetureiden vuokraaja. Operaililla on oma varikko Virossa. Operaililla on kaikkiaan 64 veturia ja 3 500 tavaravaunua. Osa kalustosta on vuokrattu ulkomaille.

Ilkka Seppänen työskenteli aiemmin pitkään VR:n palveluksessa. Sitä kautta myös Kymenlaakson rautatiet ja logistiikka tulivat tutuiksi. Mies oli jo jäämässä pois työelämästä, kun tuli tilaisuus hypätä kilpailijan leipiin. Sen kortin Seppänen halusi katsoa ja niin hänestä tuli Operail Finlandin toimitusjohtaja syksyllä 2019.

Erästä sanontaa mukaillen Seppänen toteaakin, että "mies voi lähetä rautateiltä, mutta rautatie ei voi lähteä miehestä".

Yksityiset rautatiekuljetukset

VR:n lisäksi tavarakuljetusten toimilupa on myönnetty muutamalle yksityisille yhtiöille.

Käytännössä VR:n kanssa kilpailevat Fenniarail ja Operail.

Muut yhtiöt toimivat toistaiseksi lähinnä paikallisesti tai esimerkiksi ratapihojen vaihtotöissä.

Näitä toimijoita ovat muun muassa imatralainen Ratarahti ja Kouvolassa aloittanut Aurorarail.

Luetuimmat