Kotkan kaupungille uudet verkkosivut — Tavoitteena oli käyttäjälle mahdollisimman helppo palvelu

Sivuston kuvitus on kotkalaisen mainostoimiston käsialaa. Tekijät odottavat kiinnostuneena, miten sivut otetaan vastaan.

Kotkan kaupungille uudet verkkosivut — Tavoitteena oli käyttäjälle mahdollisimman helppo palvelu

Kotkan kaupunki on tänään ottanut käyttöön uudet verkkosivut. Sivujen osoite ei muuttunut, vaan se on tuttu www.kotka.fi.

Tiedotteessaan Kotkan kaupunki kertoo, että sivusto haluttiin uudistaa tukemaan uutta kaupunkistrategiaa. Erityisesti tiedon löytymiseen on panostettu.

Edelliset nettisivut palvelivat Kotkan kaupunkia 15 vuotta. Kaupungin mukaan vanhan sivuston julkaisujärjestelmä oli tullut jo elinkaarensa päähän, eikä sillä enää ollut tarkoituksenmukaista kehittää nykyaikaisia verkkopalveluja, jotka mukautuvat eri päätelaitteisiin.

Kaupunki haluaa, että uudella sivustolla on mahdollisimman ajantasaista tietoa. Sen vuoksi sivuston taustalle on rakennettu monia integraatioita erilaisten järjestelmien kanssa. Esimerkiksi yhteystiedot tulevat suoraan kaupungin puhelinluettelosta.

— Olemme pyrkineet tuomaan asiakasta kiinnostavan tiedon lyhyen polun päähän, josta esimerkkinä on etusivulla näkyvä oikopolku suosituimpiin sivuihimme, kertoo Kotkan viestintäpäällikkö Mia Brunila.

Sivuston etusivun linkit päivittyvät kävijäanalytiikan tietojen perusteella. Jos esimerkiksi kesällä Katariinan uimahallin sivuilla on paljon kävijöitä, nousee linkki uimahallin sivuille automaattisesti kaupungin etusivulle.

Kaupunkilaisten palaute kiinnostaa

Kotkan kaupungin nettisivuston kehittäminen kilpailutettiin alkuvuodesta 2019. Kilpailutuksen voitti Avidly Agency.

— Kotkan sivuston uudistus oli Avidlylle yksi vuoden 2019 laajimmista verkkopalveluprojekteista. Sivuston sisältöjen moninaisuus ja laajuus sekä useat integraatiotarpeet ulkopuolisiin palveluihin kuten Suomi.fi-palvelutietovarantoon olivatkin meille ammatillisesti mieluisia haasteita ratkottavaksi, projektipäällikkö Seppo Sinkkonen kuvailee.

Sinkkosen mukaan Avidlyn tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa palvelu, joka olisi sen käyttäjälle mahdollisimman helppo. Lopputuloksesta haluttiin hänen mukaansa sellainen, josta yritys voi olla ylpeä yhdessä kotkalaisten kanssa.

— Mielestäni onnistuimme siinä ja odotammekin mielenkiinnolla kaupunkilaisten palautetta, Sinkkonen toteaa.

Kuvituksen teki kotkalainen mainostoimisto

Verkkosivuston kuvituksen on tehnyt kotkalainen mainostoimisto RiimuRaami.

— Kuvitukset kestävät aikaa hyvin, niiden kanssa sivujen sisältöä pystytään jaottelemaan ja teemoittamaan. Tekijänä toivon, että kuvituksista löytyy myös hieman huumoria niiden informatiivisuuden lisäksi, yrittäjä Nina Halmetoja kuvailee.

Kaupungin tiedotteen mukaan Kotkan sivuston kehittäminen jatkuu vielä julkaisun jälkeenkin. Sivuston eri kieliversiot, englanti ja venäjä, tullaan julkaisemaan vuoden 2020 aikana, joskin suomenkielistä versiota suppeampina. Suunnitteilla on myös ottaa asiakaspalvelun chat-toiminto käyttöön sivulla loppuvuodesta 2020.