Lumi ja kura eivät saa piilottaa rekisterikilpeä — Tilapäinen peittyminen ymmärretään, mutta räikeä välinpitämättömyys voi tuoda sakon.

Pysäköinninvalvontaa suorittavan pitää myös nähdä rekisteritunnus.

Kimmo Seppälä

Ajoneuvolain mukaan jokaisen rekisteröidyn ajoneuvon pitää olla aina tunnistettavissa. Siksi kilvet kannattaa puhdistaa lumesta ja kurasta.

Ajoneuvolain mukaan jokainen rekisteröity ajoneuvo pitää olla aina tunnistettavissa. Talven lumisateissa ja loskakeleissä rekisterikilpi usein kuitenkin peittyy niin, etteivät kirjaimet ja numerot näy lainkaan.

Olosuhteiden takia piiloon jääneet rekisterikilvet saattavat aiheuttaa sakkoriskin. Kilpien ja tuulilasin pitäminen puhtaana lumesta ja liasta kannattaa muistaa myös pysäköitäessä ajoneuvoa maksullisiin paikkoihin.

Komisario Jukka Tylli Kaakkois-Suomen poliisista sanoo, että ajoneuvot tulee pystyä tunnistamaan liikenteessä rekisteritunnuksen perusteella. Lain mukaan sakon voi saada, jos rekisteritunnus ei ole vaikeuksitta luettavissa. Päiväsakkojen määrä voi olla 4-12 kappaletta.

Valvonnassaan poliisi arvioi, onko esimerkiksi takapään rekisterikilpi jäänyt pöllyävän lumen peittämäksi ajon aikana vai onko se ollut näkymättömissä jo pitemmän aikaa. Paksu jääkerros ainakin kielii siitä, ettei kilpi ole jäänyt piiloon yhdellä ajokerralla.

— Tapauskohtaisesti näissä asioissa käytetään harkintaa. Pääsääntöisesti annamme neuvoja ja ohjeita tai huomautuksia. Räikeimmissä tapauksissa on kirjoitettu sakkoakin. Tilastoja ei ole, kuinka paljon, mutta ei kuitenkaan kovin usein, sanoo Tylli.

Kun autolla lähdetään liikkeelle, pitäisi aina malttaa käyttää aikaa ajokin kunnolliseen puhdistamiseen. Etenkin, jos lunta on kertynyt sen päälle paljon. Lumien harjaaminen ja mahdollisen jään raappaaminen pois laseista on turvallisuuden kannalta tärkeää.

— Myös katon päälle kertyneet lumet pitäisi poistaa. Näin lumi ei äkkijarrutuksen takia valahda tuulilasin päälle.

Pysäköinninvalvonnassa saa puhdistaa kilven sekä lasit

Pysäköinninvalvonnassa rekisteritunnus pitää nähdä, jotta mahdollinen virhemaksu voidaan kirjata. Tietoisesti kilpeä ei kannata pitää vaikeasti nähtävänä maksulapun välttämiseksi.

Kotkan vastaava pysäköinnintarkastaja Saara Suurinkeroinen kertoo, että laki antaa pysäköinnintarkastajille oikeuden koskea ajoneuvoon. Valvontatehtävän suorittamiseksi rekisterikilven saa talvella puhdistaa lumesta. Samoin tuulilasin, jotta näkee, onko pysäköintikiekko tai maksulippu kojelaudan päällä.

— Ilman tätä oikeutta valvonta ei olisi lumiseen ja kuraiseen aikaan mahdollista, sanoo Suurinkeroinen.

Joissakin Suomen kaupungeissa pysäköinnintarkastajat kantavat mukanaan lumiharjaa. Kotkassa sellaista ei Suurinkeroisen mukaan ole velvoitettu pitämään mukana.

— Kun itse olen kenttätyössä, puhdistan käsineellä hieman sivuikkunaa nähdäkseni, onko ajoneuvossa kiekkoa tai maksulippua. Ellei näy, pyyhin lunta pois enemmän, jotta asian voi todeta kunnolla. Säiden armoilla me työskentelemme aina. Tänä talvena pysäköinninvalvonta on sujunut normaalisti, vaikka lunta onkin ajoittain satanut paljon, kertoo Suurinkeroinen.

Rekisterikilven lumisuus tai likaisuus voi muodostua ongelmaksi parkkihalleissa, joissa on käytössä kamerapysäköinti.