Hallitusohjelma herätti toiveet: Kuntien johtajat pitivät Kotkassa pikakokouksen – Itäisen rantaradan edistämiseksi halutaan perustaa hankeyhtiö

Oikoratakeskustelu on vienyt tähän mennessä suurimman mediahuomion, mutta nyt hallitusohjelman kirjaus antaa meille mahdollisuuden tuoda mukaan keskusteluun oman vaihtoehtomme, johtajat sanovat.

Lukas Pearsall

Hallitusohjelma herätti toiveet: Kuntien johtajat pitivät Kotkassa pikakokouksen – Itäisen rantaradan edistämiseksi halutaan perustaa hankeyhtiö

Etelärannikon kunnat Loviisa, Pyhtää, Kotka, Hamina, Miehikkälä ja Virolahti suunnittelevat perustavansa hankeyhtiön, jonka tehtävänä on edistää itäisen rantaradan rakentamista.

Kuntien virkamies- ja luottamushenkilöjohto kokoontui Kotkassa tiistai-iltana ja päätti viedä hankeyhtiösuunnitelman kunnanhallitusten käsiteltäväksi vielä ennen juhannusta.

Oikoratakeskustelusta omaan vaihtoehtoon

Kuntajohtajat olivat yksimielisiä siitä, että tuoreeseen hallitusohjelmaan kirjatut maininnat itään suuntautuvista ratalinjauksista antavat rantaratahankkeelle hyvän mahdollisuuden nousta mukaan julkiseen keskusteluun, joka on tähän mennessä pyörinyt lähinnä niin sanotun oikoradan ympärillä.

— Oikoratakeskustelu on vienyt tähän mennessä suurimman mediahuomion, mutta nyt hallitusohjelman kirjaus antaa meille mahdollisuuden tuoda mukaan keskusteluun oman vaihtoehtomme. Itäinen rantarataratkaisu itse asiassa täyttää hallitusohjelman useita tavoitteita huomattavasti paremmin kuin vahvasti esillä ollut oikorata, toteaa Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviö.

Nyt on oikea aika aloittaa

Haminan kaupunginjohtaja Hannu Muhonen on samoilla linjoilla ja korostaa sitä, että juuri nyt on oikea aika toimia ja lähteä tosissaan liikkeelle.

— Meidän on myös hyvä tuoda keskusteluun kysymys siitä, että kenen etuja oikorata ihan oikeasti palvelee - kenelle se tehtäisiin ja mikä on sen kustannushyöty, Loviisan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Mia Heijnsbroek-Wirén puolestaan kysyy.

Työssäkäyntialue kasvaa

Kuntajohtajat korostivat monia myönteisiä seikkoja, joita itäinen rantarata toisi tullessaan.

— Rantarata toisi huomattavan kasvun pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueeseen ja se olisi hyvä myös Helsingissä huomata, korostaa Loviisan kaupunginjohtaja Jan D. Oker-Blom.

Myös ajatus siitä, että rantarata voisi ulottua aina Pietariin asti, on etelärannikon kuntajohtajien mukaan pidettävä muistissa.

— Venäjä-kortti on hyvä olla mukana koko ajan, Haminan kaupunginjohtaja Muhonen painottaa.

Ympäristönsuojelu vaatii raideliikennettä

Maan uuden hallituksen ohjelmaan kirjatut ympäristönsuojelutavoitteet ovat myös asioita, joita kuntajohtajat haluavat painottaa, kun puhutaan raideliikenteen kehittämisestä.

— Täytyy muistaa, että rantaradan rakentamisessa tehdään kokonaan uutta eikä vain nopeuteta muutamalla minuutilla jo olemassa olevaa yhteyttä, muistuttaa Haminan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Elina Inkeroinen-Lalu.

Juttua muokattu 5.6. klo 13.30: Korjattu otsikkoa