Danske Bank sulkee konttorinsa Kotkassa – Neljälle työntekijälle tarjotaan töitä toisilta paikkakunnilta

Myös Kouvolan konttori suljetaan. Suomen toimintojen yt-neuvottelut lopettavat työt 60:ltä.

Linda Varoma

Danske Bank sulkee Kotkan konttorinsa toukokuussa.
Danske Bank sulkee Kotkan konttorinsa toukokuussa.

Danske Bank sulkee Kotkan konttorinsa toukokuun 26. päivänä. Myös Kouvolan konttori suljetaan – siellä ovet menevät kiinni jo toukokuun 8. päivä.

Sulkemisten jälkeen Kotkan ja Kouvolan lähimmät konttorit ovat Lappeenranta, Lahti ja Helsinki.

Pankin tiedotteen mukaan suuri osa alueen asiakkaista hoitaa nykyisin pankkiasiansa mobiili- tai verkkopankissa. Valtakunnallisesti esimerkiksi lainaneuvotteluista jo 80 prosenttia käydään etänä.

– Pankkikonttorien määrän aleneminen on yleismaailmallinen ilmiö ja erityisesti se on ollut nähtävissä Pohjoismaissa, joissa asiakkaat ovat ottaneet käyttöönsä digitaalisia palveluja innokkaasti. Suuri osa pankkikonttorien perinteisistä tehtävistä on vähentynyt tai jopa lakannut, sanoo konttorijohtaja Terhi Nylund.

Haminassa konttori meni kiinni jo 2017

Danske Bankin Haminan konttori suljettiin helmikuussa 2017. Jo sitä ennen Haminan konttorista oli lopetettu kassapalvelut.

Kotkan konttori on viime ajat palvellut enimmäkseen ajanvarauksella. Konttori on ollut ilman ajanvarausta auki maanantaista perjantaihin kello 10–12. Ajanvarauksella pankkiin on päässyt maanantaista perjantaihin kello 12–16.30. Laina- ja sijoitusneuvotteluihin on ajanvarauksella päässyt muulloinkin.

Kotkan työntekijöille tarjotaan työtä muualta

Danske Bank tiedotti tänään myös, että sen Suomen toimintoja koskevat yt-neuvottelut on saatu päätökseen. Tammikuussa alkaneiden neuvottelujen lopputulos on se, että työ päättyy 60 henkilöltä. Vähennykset kohdistuvat pääasiassa vähittäispankkitoimintaan ja tukitoimintoihin.

Terhi Nylund on sekä Kotkan että Kouvolan konttoreiden johtaja. Hänen lisäkseen Kotkassa on neljä työntekijää, Kouvolassa saman verran.

– Heille kaikille on tarjottu töitä toiselta paikkakunnalta. On toki jokaisen oma ratkaisu, ottavatko he sitä vastaan, sanoo Nylund.

Digitaalinen allekirjoitus jopa asuntokaupassa

Danske Bankin Kotkan ja Kouvolan konttorien työntekijät ovat etänä palvelleet kaikkialla Suomessa asuvia asiakkaita. Konttorikohtaista asiakasmäärää ei ole saatavilla, mutta Nylundin mukaan Danske Bankin markkinaosuus on noin kymmenen prosenttia.

Nylundin mukaan nykyisin ei enää ole sellaisia pankkiasioita, joita ei voisi hoitaa etänä. Digitaalisuus yleistyy jopa asuntokaupoissa.

– Digitaalinen asuntokauppa tulee muuttamaan myös itse kauppatilanteen sellaiseksi, että se ei edellytä ostajan, myyjän ja välittäjän yhteisen ajan löytymistä vaan allekirjoituksen voi tehdä digitaalisesti. Tämä nopeuttaa usein asuntokauppaa, sanoo Nylund.