Petri Kumela soittaa kitaraa viivoittimella Kymi Sinfoniettan konsertissa — Lotta Wennäkosken uusi sävellys rämisee, särisee ja kahisee

Raimo Eerola

Lotta Wennäkosken säveltämän kitarakonserton solistina toimii Petri Kumela. Kymi Sinfoniettan konserttia johtaa englantilainen Rumon Gamba.
Lotta Wennäkosken säveltämän kitarakonserton solistina toimii Petri Kumela. Kymi Sinfoniettan konserttia johtaa englantilainen Rumon Gamba.

Lotta Wennäkoski kertoo pitävänsä hälymaailmasta, äänistä, jotka eivät ole puhtaita säveliä. Kymi Sinfoniettan ja Tapiola Sinfoniettan yhteiseen tilausteokseen säveltäjä haki näitä erikoisia sointivärejä muun muassa viivoittimen avulla.

Uudessa kitarakonsertossa viivainta soittavat niin solisti Petri Kumela kuin orkesterikin.

Mielestäni kitarakonsertto ei saa olla sellainen, jossa kitaristi nörttinä näplää kuutta kieltään.

— Kappale rämisee, kahisee, värisee ja särisee. Mukana on monenlaisia tunnelmia, jotka päättyvät loppuryminään, Wennäkoski sanoo.

Myös kappaleen nimi Susurrus tarkoittaa suomeksi rahinaa. Wennäkoski keksi nimen ”selatessaan paremman puutteessa” englannin sanakirjaa.

— Halusin tehdä jotain ekstroverttiä. Mielestäni kitarakonsertto ei saa olla sellainen, jossa kitaristi nörttinä näplää kuutta kieltään.

Susurrus kuullaan tällä viikolla Kymenlaaksossa maailman kantaesityksenä. Espoossa teos esitetään 11. marraskuuta. Molemmissa konserteissa solistina toimiva Kumela kuvailee uutta sävellystä hervottoman hauskaksi, mutta myös koskettavaksi ja runollisella tavalla rikkaaksi.

— Voisin käyttää sanaa ilkikurinen. Lotalla on hyvin ennakkoluulottomia tapoja tuottaa ääntä. Myös orkesteri laulaa, hyräilee ja naksuttelee, Kumela kertoo.

Kumela ja Wennäkoski ovat pitkäaikaisia yhteistyökumppaneita. Säveltäjä kirjoitti kitaristille sooloteoksen vuonna 2009. Lisäksi hän tehnyt Silakka-nimisen kappaleen Kumelan Pieniä otuksia -sarjaan. Miniatyyrikappaleet kuvaavat pieniä eläimiä tai hyönteisiä.

— Lotalla on esittäjäystävällinen ja käytännöllinen tapa säveltää. Hän saa helpolla tavalla parhaan tuloksen. Näin muusikko voi keskittyä musiikin tulkitsemiseen, Kumela arvioi.

Kitarakonserton ensiesityksen alla sekä säveltäjä että solisti kertovat olevansa jännittyneitä. Kumela luonnehtii mielialaansa kauhun sekaiseksi innoksi.

— Kauhu johtuu siitä, ettei teosta ole aikaisemmin esitetty. Toisaalta on vapaus soittaa ilman aikaisempia malleja. Tradition voi muodostaa hetkessä.

Wennäkosken mukaan oman sävellyksen kuuleminen ensimmäistä kertaa orkesterin esittämänä on aina superjännittävää. Tosin tätä tilannetta ei voi verrata kuukauden takaiseen, jolloin BBC:n sinfoniaorkesteri kantaesitti Wennäkosken Flounce-teoksen perinteikkään Proms-festivaalin päätöskonsertissa Lontoon Royal Albert Hallissa. Sakari Oramon johtama konsertti televisioitiin suorana lähetyksenä ympäri maailmaa.

— Se oli aivan ihmeellinen kokemus, Wennäkoski muistelee 9. syyskuuta pidettyä konserttia.

Valtion viisivuotisen taiteilija-apurahan tukemana työskentelevä Wennäkoski kertoo, että pian päättyvä vuosi on ollut hänen uransa kiireisin. Säveltäjän seuraava suurtyö kuullaan itsenäisyyspäivänä Radion sinfoniaorkesterin 90-vuotisjuhlakonsertissa.

— Lähivuosiksi minulta on tilattu useita suomalaisia töitä. On mahdotonta tietää, mitä BBC:n tilausteos tuo tullessaan kansainvälisesti. Toivon ainakin, että Flounce saisi lisäesityksiä.

Seuraavan kerran Wennäkoski nähdään Kymenlaaksossa marraskuussa III Lasten ja nuorten Uuno Klami -sävellyskilpailun finaalikonserttien tuomarina.

Kitaran kaverina kansanmusiikkia

Kymi Sinfoniettan tämän viikon konsertissa kuullaan Lotta Wennäkosken kitarakonserton lisäksi eri maiden kansanmusiikkia.

Maanmiehiltään Gustav Holstilta ja Michael Tippetiltä brittiläinen kapellimestari Rumon Gamba on valinnut ohjelmistoon teokset St. Paulin sarja ja Sellinger’s Round. Ranskalaiselta Lèo Delibesiltä ja unkarilaiselta Béla Bartókilta ovat mukana kappaleet Tanssisarja antiikin tyyliin baletista Kuningas huvittelee ja Romanialaisia kansantansseja.

— Kitarakonsertto herätti minussa ajatuksen kansanmusiikista, Gamba kertoo.

Ensimmäistä kertaa Kymenlaaksossa vieraileva Gamba kuvailee kitarakonserttoa mielenkiintoiseksi teokseksi, jossa haasteena on löytää oikea tunnelma solistin ja orkesterin välille. Hän on aiemmin tehnyt Wennäkosken kanssa yhteistyötä kaksi vuotta sitten, jolloin Gamban johtama BBC:n sinfoniaorkesteri soitti suomalaissäveltäjän huilukonserton Sibeliuksen 150-vuotisjuhlavuoden konsertissa.

Toista kertaa Suomessa johtava Gamba on työskennellyt paljon muissa Pohjoismaissa. Hän toimi Norlannin oopperan ylikapellimestarina ja taiteellisena johtajana 2008—2015 sekä ylikapellimestarina Aalborgin sinfoniaorkesterissa 2011—2015 ja Islannin sinfoniaorkesterissa 2002—2010. Hän on myös BBC:n orkestereiden vakituinen kapellimestarivieras.

Kymi Sinfoniettan konsertti Kotkan konserttitalossa keskiviikkona 11.10. klo 19 ja Kouvolan kaupungintalossa torstaina 12.10. klo 19. Taiteilijatapaamiset ennen konsertteja kello 17.45—18.30 ravintola Vaustissa ja Kouvolan kaupungintalossa.

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.