Haminan-Kotkan satama mukana muutoksessa

Digitalisaation kehittyessä ja automatisaation lisääntyessä tulevaisuuden satama voi olla muutaman ihmisen ohjattavissa.

Raimo Eerola

Haminan-Kotkan sataman liikennejohtaja Markku Koskinen (oikealla) ja projektitutkija Janne Saarikoski ovat tyytyväisiä, että alueen satamat pääsivät mukaan satamien digitalisointia koskevaan tutkimushankkeeseen.

Merikotka -tutkimuskeskus käynnisti lokakuussa laaja-alaisen kartoituksen satamien digitalisaation nykytilasta ja tulevaisuuden mahdollisuuksista.

Hankkeessa on vahva edustus Haminan ja Kotkan seudulta, kertoo projektitutkija Janne Saarikoski Meriturvallisuuden ja -liikenteen tutkimuskeskuksesta.

– Nykyinen satamadigitalisaatio keskittyy lähinnä lastinkäsittelyyn, sanoo Saarikoski. – Meidän tarkoituksemme on kartoittaa mitä satamiin liittyvää tietoa voidaan avata yhteiseen käyttöön.

Uraauurtava selvitystyö etsii uusia, innovatiivisia keinoja hyödyntää digikehitystä satamissa.

DigiPort -hankkeen tavoitteena on uudistaa digitalisaation ja avoimen tiedon avulla satamien liiketoimintamahdollisuuksia ja etsiä satamille uusia keinoja hyödyntää ja hyötyä digitalisaation murroksesta liiketoiminnassaan.

Haminan-Kotkan ja Turun satamissa toteutettava hanke toimii pioneerina satamien digitalisaation avaukselle pyrkien samalla pitkäjänteiseen kehittämisyhteistyöhön korkeakoulujen kanssa.

– Kerättyä tietoa hyödynnetään myös muissa satamissa, kuin nyt mukana olevissa, sanoo Saarikoski.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet