Jylpyn vesitornin kattoon kelpaa vain pelti — Värinkin pitää noudattaa entisiä sävyjä

Syyskuun myräkän repimää kattoa aletaan korjata joulukuun aikana.

Kimmo Seppälä

Syyskuun lopun myräkkä repi peltejä irti Jylpyn vesitornin katosta. Myös uusi kate tulee olemaan peltiä.
Syyskuun lopun myräkkä repi peltejä irti Jylpyn vesitornin katosta. Myös uusi kate tulee olemaan peltiä.

Syyskuun lopun kovassa tuulessa vaurioituneen Jylpyn vesitornin kattoon laitetaan konesaumattu pelti. Materiaali ei siis vaihdu, vaikka Kymen Vesi neuvotteli mahdollisuudesta käyttää katossa bitumihuopaa.

Kymen Vesi Oy:n rakennuspäällikkö Sami Kinnunen kertoo, että yhtiö on saanut toimenpideluvan katon uusimiselle. Nyt on haussa urakoitsija.

— Pyrkimys on, että urakoitsija olisi valittu joulukuun ensimmäisellä puoliskolla. Sitten työt pitäisi saada alulle mahdollisimman nopeasti. Koska kattoon tulee konesaumattu pelti, täytyy vesitornin ympärille pystyttää telineet, jotta työ saadaan tehdyksi. Tämä laajentaa urakkaa, joten vielä ei tiedetä, miten paljon varsinaisia asennustöitä ehditään tehdä tämän vuoden puolella, sanoo Kinnunen.

Ennen pellin laittamista pitää käydä läpi ruoteet ja valmistella pohjatyöt. Tilapäinen sääsuojaus on ollut paikallaan lähes kaksi kuukautta.

Kymen Veden käyttämä asiantuntija suositteli lokakuussa vesitornin kattoon bitumihuopaa, joka olisi ollut kunnossapidon kannalta parempi vaihtoehto. Kymenlaakson museo ohjeisti kuitenkin säilyttämään peltikaton ja rakennusvalvonta asettui samalle kannalle. Näin asia ratkesi.

Lisää syöksykouruja

Kinnusen mukaan kaikki värisävyt hyväksytetään rakennusvalvonnassa ennen kuin peltitilauksia tehdään. Värit tulevat olemaan entisenlaisia eli punaruskeaan vivahtavia. Julkisivuun tulee ainakin sen verran muutosta, että katon kanssa saman värisiä syöksykouruja laitetaan seinille aiempaa enemmän.

Ikkunallinen keskitorni jää katon huipulle. Parin kuukauden ajan siellä on loistanut majakan lailla kirkas led-valo. Kinnusen mukaan se on korvannut tilapäisesti lentoestevalot, jotka syyskuun myräkkä myös rikkoi.

— Trafin kanssa selvitämme, onko vesitorni niin korkea, että sen huipulla pitää jatkossakin olla lentoestevalot.

Ilmanvaihto paremmaksi

Kattoremontin yhteydessä vesitornin tekniikkaa uudistetaan. Keskitorniin sijoitetaan huippuimuri, jonka avulla parannetaan sisäosien ilmanvaihtoa. Katolle tulee lisäksi kaksi ilmanvaihtotorvea suodattimineen. Ne pitävät ilman puhtaana vesitilassa, missä pinnankorkeus vaihtelee.

Vesitorni rakennettiin Jylpyn korkealle kalliolle vuonna 1954.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet