Pakollinen vaiva vai sporttivartti? Lumityöt käyvät tehokkaasta hyötyliikunnasta

Etelä-Kymenlaaksossa on tullut lunta useita senttejä muutamassa päivässä. Selkäliiton vinkeillä lumityöt eivät rasita niin paljon kehoa.

Antero Teittinen

Lumitöitä on saanut tehdä tällä viikolla.
Lumitöitä on saanut tehdä tällä viikolla.

Etelä-Kymenlaaksossa on satanut lunta useita senttejä parin päivän aikana. Lunta saattaa ensi viikolla tulla lisää.

Varsinkin omakotitalojen asukkaille lumisade tietää lumitöitä.

Selkäliitto muistuttaa, että lumityöt ovat tehokasta hyötyliikuntaa. Kun tekniikka on kohdallaan, lumityöt eivät rasita niin paljon kehoa.

Muutamalla yksinkertaisella neuvolla lumityöt ovat kevyempiä ja turvallisempia tehdä.

Selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola Selkäliitosta vinkkaa, että ergonomian kannalta lumen työntäminen kolalla on lapioimista parempi vaihtoehto.

— Kun lunta työnnetään kolalla, voidaan hyödyntää koko vartalon lihasvoimaa. Lapioidessa lumen heittovaiheessa selkää kierretään usein voimakkaasti, mikä saattaa luomikuorman kanssa rasittaa selkää.

Verryttele ja varustaudu

Ennen kolaamista kannattaa verrytellä ja valmistautua kunnolla. Raskaan lumen kanssa touhutessa on tärkeä muistaa kunnollinen työasento. Alaselässä kuuluisi säilyttää luonnollinen notko ja ylävartaloa kallistaa tarvittaessa lonkista eteenpäin.
Sihvola muistuttaa, että kolatessa keskivartalon pitäisi olla napakka ja työ tehdä jalkojen lihasvoimalla.

Lumitöissä selkä voi kipeytyä myös, jos työvälineet eivät ole kunnossa. Lumilapion pitäisi yltää kainaloon. Liian pitkä varsi tekee lumitöistä raskaampia ja liian lyhyt varsi tasa rasittaa alaselkää.

Välineissä väliä on kengilläkin. Kengissä olisi syytä olla pitävä, liukastumisen estävä pohja.

Lumitöiden jälkeen voi venytellä ja näin helpottaa palautumista hyötyliikunnasta.

Lumitöiden tekniikka

Käytä jalkojen ja keskivartalon lihasvoimaa. Rentouta niska-hartiaseutu.
Kolaa maltillinen lumikuorma kerrallaan.

Kun nostat lumilapiota tai kolaa, tee nostotyö jalkojen lihaksilla. Jousta lonkista ja polvista.

Pidä raskas lumitaakka lähellä vartaloa.

Käännä koko vartalo heittosuuntaan, ennen kuin heität lumen pois lapiosta. Kuormitus jakautuu tasaisemmin näin.

Vaihtele välillä kätisyyttä.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.