Liikenneopettaja Mika Tiitinen: Ihmiset seuraavat uria kuin hai laivaa — Renkaiden pito ei häviä itsestään, vaan sen aiheuttaa kuski omalla toiminnallaan

Tilannenopeuden ja turvavälin lisäksi on huomioitava monin paikoin teille muodostuneet urat, joista pääsee turvallisesti pois maltillisin liikkein.

Kimmo Seppälä

Mutkissa uria pitkin ajamalla voi päätyä vieläkin helpommin vastakkaisen kaistan puolelle, ja yllättävän tilanteen sattuessa onkin jo kiire tehdä tarvittavia korjausliikkeitä.
Mutkissa uria pitkin ajamalla voi päätyä vieläkin helpommin vastakkaisen kaistan puolelle, ja yllättävän tilanteen sattuessa onkin jo kiire tehdä tarvittavia korjausliikkeitä.

Talvi on ollut runsasluminen ja erityisesti ruuhkaisimpien väylien ulkopuoliset tiet ovat monin paikoin urautuneet, mikä vaatii kuljettajilta tarkkuutta omalla kaistalla pysymisessä.

— Nyt ongelmana on se, että ihmiset seuraavat uria kuin hai laivaa ja se voi viedä heidät kokonaan väärälle kaistalle. Jos kaistat eivät erotu tarpeeksi hyvin lumen seasta, kannattaa katsoa tien yläpuolella olevia opasteita, joista näkee, missä kaistat oikeasti ovat, toteaa liikenneopettaja ja autokoulun johtaja Mika Tiitinen Tiitisen autokoulusta Kotkasta.

Maltilla ulos urista

Monessa paikassa kaksikaistaiselle tielle on muodostunut vain kolme uraa.

— Tällöin urissa ajamalla ei välttämättä pysy täysin omalla kaistallaan, ja kohtaamistilanteissa on pakko nousta ”raiteilta” pois polanteiden päälle, kertoo Liikenneturvan koulutusohjaaja Pentti Tervo.

— Jos urista on päästävä pois, pitää ohjausliikkeiden olla maltillisia, jotta auto ei karkaa hallinnasta, toteaa Tiitinen.

Mutkissa uria pitkin ajamalla voi päätyä vieläkin helpommin vastakkaisen kaistan puolelle, ja yllättävän tilanteen sattuessa onkin jo kiire tehdä tarvittavia korjausliikkeitä.

— Kannattaisi siis pyrkiä pois ajourista alusta lähtien, varsinkin jos ne eivät pysy oman kaistan puolella. Näin toimimalla pysyy omalla kaistalla eikä voimakkaampia raiteita pääse syntymään. Riittävän alhainen ajonopeus on myös isossa roolissa siinä, että pystyy ajamaan hallitusti omaa kaistaansa pitkin myös mutkissa, etenkin ulkokaarteessa, Tervo sanoo.

Katja Juurikko

Talvella auton pidentynyt pysähtymismatka ja olosuhteet yleensäkin on otettava huomioon nopeuden valinnassa.

Renkaiden pito ei häviä itsestään

Talviliukkailla jarrutusmatkat ovat huomattavasti pidempiä kuin kesällä. Auton pidentynyt pysähtymismatka ja olosuhteet yleensäkin on otettava huomioon nopeuden valinnassa.

— Oikea tilannenopeus on usein alhaisempi kuin suurin sallittu nopeus, etenkin vaikeissa ajo-olosuhteissa. Liukkaalla kelillä renkaiden pito ei kuitenkaan häviä itsestään, vaan sen aiheuttaa kuski omalla toiminnallaan. Esimerkiksi suuria ohjausliikkeitä kannattaa välttää, muistuttaa Tervo.

Liukkailla keleillä kunnon turvavälin pitäminen on entistäkin tärkeämpää. Se on huomattavasti helpompaa silloin, kun nopeuskin on olosuhteiden mukainen. Keli- ja pelivaran pitäminen vähentää peräänajojen ja ketjukolarien riskiä.

— Turvavälin on oltava pidempi kuin kesällä. Viiden sekunnin pituinen matka edellä ajavaan on aika hyvä.

Tiitinen haluaa muistuttaa kuljettajia myös autojen takavalojen käyttämisestä.

— Nykyisin liikenteessä näkee paljon autoja ilman takavaloja. Autojen tekniikka on kehittynyt sellaiseksi, että kuljettajat eivät tiedä mitkä valot heidän autoissaan kulloinkin palavat. Lisäksi monien automaattisesti hämärällä syttyvien valojen tekniikka reagoi valkoiseen lumeen niin, että ne tulkitsevat sen kirkkaaksi päivänvaloksi.

Viisi vinkkiä turvalliseen talviajamiseen

Varaa enemmän aikaa matkoihin – etenkin huonolla ajokelillä

Aseta nopeutesi olosuhteiden mukaiseksi.

Pidä riittävä turvaväli edellä ajavaan.

Muista, että tielle muodostuneita uria pitkin ajaminen ei välttämättä ole turvallisin vaihtoehto.

Mieti ohitustarve tarkkaan ja tee se vain turvallisesti.

Lähde: Liikenneturva