Kotkassa suurin osa pysäköinneistä hoituu edelleen käteisellä

ParkMan

ParkManin pysäköintisovellus puhelimessa
ParkManin pysäköintisovellus puhelimessa

Kotkansaarella katujen varsilla on noin 300 maksullista kaupungin hallinnoimaa parkkiruutua. Pysäköinnin voi maksaa joko kolikoilla lippuautomaattiin tai älypuhelimen sovelluksella. Kaupunki on tehnyt sopimukset puhelinpysäköinnistä EasyParkin ja ParkManin kanssa.

— Kotkassa meidän mobiilisovelluksella maksettiin noin 20 000 pysäköintiä vuonna 2017. Kasvua edelliseen vuoteen oli vajaat 30 prosenttia, EasyParkin asiakkuuspäällikkö Tuomas Liukkonen kertoo.

ParkManin maajohtaja Joakim Nybergin mukaan kasvu ei näytä ainakaan hiljentyvän.

— Viimeisen vuoden aikana ParkMania on käytetty Kotkassa noin 5000 kertaa. Vuoteen 2016 verrattuna kasvua on 60 prosenttia. Tavoitteena on kasvaa Kotkassa tulevan vuoden aikana vähintään 130 prosenttia vuoteen 2017 verrattuna, Nyberg toteaa.

Komeista kasvuprosenteista ja tavoitteista huolimatta autoilijan käsi käy edelleen taskunpohjalla tai lompakossa.

— Arviolta 10 prosenttia pysäköintimaksuista maksetaan mobiilisti eli valtaosa maksetaan edelleen perinteisesti kolikoilla, kaupungin pysäköinninvalvonnasta vastaava lakimies Elina Amnell–Holzhäuser sanoo.

Helsingissä jo yli 70 prosenttia maksaa kännykällä

Kännykkämaksaminen rantautui Kotkaan jo 15 vuotta sitten, alkuun tekstiviesti- ja soittopalveluin. Tuomas Liukkosen mukaan todellista kasvun aikaa on eletty vasta muutama vuosi, kun sovellukset ovat yleistyneet älypuhelimissa.

EasyParkin mukaan Helsingissä yli 70 prosenttia pysäköinneistä maksetaan kännykällä. Samalla kolikkoautomaatit ovat häviämässä pääkaupungin katukuvasta.

Kotkassa kolikkomaksaminen poistui hiljattain Pasaatin parkkihallissa, jossa uudistetut automaatit toimivat maksukorteilla. Kotkan kaupunki myi parkkihallin kauppakeskusta hallinnoivalle yhtiölle viime vuonna.

Kaupungin maanpäälliset kolikkoautomaatit pysyvät toistaiseksi paikoillaan.

— Tiedossani ei ole, että pysäköintiautomaateista oltaisiin luopumassa. Luopuminen ei ole ollut edes valmistelun tasolla esillä pysäköinninvalvonnassa tai teknisten palveluiden toiminnassa, Amnell–Holzhäuser toteaa.

Kotkassa on selvitetty myös nykyisten automaattien päivittämistä korttiominaisuudella tai kokonaan uusien automaattien hankintaa. Kumpaakaan vaihtoehtoon ei ole päädytty.

Yhtiöt markkinoivat palvelua joustavuudella

Yhtiöt markkinoivat palveluitaan joustavuudella. Sovelluksen avulla autoilija maksaa todellisesta pysäköintiajasta. Parkkeeraaja ei siis joudu etukäteen pähkäilemään viipymistään. Sovelluksella pysäköinnin voi keskeyttää milloin vain tai lisätä aikaa.

Sovelluksia käytettäessä maksetaan edelleen pysäköintivyöhykkeen normaali tuntitaksa, jonka päälle tulee sovelluksen oma kertataksa. Yksityiseltä autoilijalta ParkMan veloittaa 10 prosenttia pysäköintimaksun hinnasta plus 35 senttiä. EasyParkin kertataksa on vähintään 49 senttiä per alkava tunti.

Puhelinsovelluksen käyttö vaati aiemmin todistuksena tuulilasiin kiinnitettävän tarran. Tarraa ei enää tarvita Kotkassa. Pysäköinninvalvoja pystyy rekisterikilven skannaamalla tarkistamaan, että pysäköinti on maksettu.

Ainoa poikkeus Suomessa on Kajaani, jossa EasyParkin käyttö vielä vaatii tuulilasitarran.

Maksullinen pysäköinti Kotkassa

Kotkansaarella kaksi maksuvyöhykettä. Pasaatin parkkihallissa oma hinnasto.

Ykkösvyöhyke: Pasaatin lähikadut. Maksu 2 e/tunti arkisin klo 8–19, lauantaisin klo 8–16.

Kakkosvyöhyke: Maksu 1 e/tunti arkisin klo 8–17, lauantaisin klo 8–14. Kaivokatu maksuvyöhykkeiden rajana.

Pasaatin parkkihalli: Ensimmäinen tunti 1 e, sen jälkeen jokainen alkava 20 minuuttia maksaa 50 senttiä.