Nyt se on uponnut! — Kun pelastuslaitos tänään ehti Mary Ann -purjealukselle, ei mitään ollut enää tehtävissä

Laiva ei ole vanha, vaikka siltä näyttääkin ja on ilmiselvästi huonokuntoinen.

Riina Lehtoranta

Kun pelastuslaitos tänään iltapäivällä saapui Kantasatamaan, Mary Ann -brigantiinin eteen ei ollut enää mitään tehtävissä.
Kun pelastuslaitos tänään iltapäivällä saapui Kantasatamaan, Mary Ann -brigantiinin eteen ei ollut enää mitään tehtävissä.

Kantasatamaan kesäkuussa ilmaantunut Mary Ann -niminen purjealus on uponnut. Kymenlaakson pelastuslaitos sai tänään iltapäivällä hälytyksen Puuvenekeskuksen lähistöllä sijaitsevalle laiturille. Mitään ei kuitenkaan enää ollut aluksen hyväksi tehtävissä.

— Aloimme kyllä vielä pumpata, mutta alus oli jo liian syvällä. Lopulta ei ollut enää muuta vaihtoehtoa kuin pelastaa omat pumput sieltä, kertoo päivystävä palomestari Jukka Viipuri.

Pelastuslaitos on ollut Mary Annin kanssa tekemisissä jo aiemmin, kun huonokuntoinen alus edellisen kerran alkoi upota. Alus on ollut sen jälkeen laiturin omistavan yrityksen seurannassa, vaikka kyseisellä yrityksellä ei ole Mary Annin kanssa mitään tekemistä.

Mary Ann on tullut tutuksi myös Kaakkois-Suomen poliisille, joka on yrittänyt selvittää aluksen omistajaa.

Kun pelastuslaitos aiemmin elokuussa oli tyhjentämässä Mary Annia vedestä, tyhjennettiin samalla myös aluksen polttoainesäiliöt. Uponneen aluksen päällä lilluu siksi nyt vain pieni pintalautta öljyä. Mary Ann on kuitenkin ympäröity öljypuomein.

Riina Lehtoranta

Mary Ann -brigantiini on uponnut Kotkan Kantasatamassa.
Mary Ann -brigantiini on uponnut Kotkan Kantasatamassa.

Replika vanhasta ruotsalaisaluksesta

Vaikka Mary Ann näyttää vanhalta ja on ilmiselvästi huonokuntoinen, se ei kuitenkaan ole mikään vanha alus, vaan vuonna 1996 rakennettu replika.

Kun Kymen Sanomat ensimmäisen kerran kirjoitti Mary Annin uppoamisvaarasta, alusta nimitettiin lehden saamien tietojen perusteella kaljaasiksi. Mary Ann on kuitenkin brigantiini. Sen esikuva on ensimmäinen ruotsalainen purjelaiva joka kiersi maapallon ympäri 1840-luvulla

Netistä löytyy yhä sivu, jolla markkinoidaan risteilyjä Mary Ann -brigantiinilla. Kyseinen yritys ei kuitenkaan enää ole pariin vuoteen ollut toiminnassa, ja laivakin on vaihtanut omistajaa reilu vuosi sitten.

Mary Ann on nettisivuston mukaan 23 metriä pitkä ja 6,5 metriä leveä. Sen syväys on 2,4 metriä ja purjepinta-ala 380 neliömetriä.

Ennen Kotkaan saapumistaan Mary Ann on ilmeisesti ollut Helsingin seudulla. Aluksen historiaan mahtuu kuitenkin myös ajanjakso, jolloin se seilasi Uudenkaupungin vesillä.

Riina Lehtoranta

Pelastuslaitos on jo aiemmin tyhjentänyt Mary Annin polttoainesäiliön. Uponnut alus on kuitenkin nyt ympäröity öljypuomeilla.
Pelastuslaitos on jo aiemmin tyhjentänyt Mary Annin polttoainesäiliön. Uponnut alus on kuitenkin nyt ympäröity öljypuomeilla.