Kotka ei luovu itäisestä rantaradasta: kaupunginhallitus ja kaupunginvaltuusto kutsuttu ylimääräisiin kokouksiin

Kokousten asialistalla on Kotkan rahoitusosuuden lisääminen 16,3 miljoonalla eurolla.

Linda Varoma

Kotkan mielestä itäisen rantaradan pitää palvella sekä tavara- että henkilöliikennettä. Arkistokuva.
Kotkan mielestä itäisen rantaradan pitää palvella sekä tavara- että henkilöliikennettä. Arkistokuva.

Kotkan kaupunki pitää edelleen kiinni itäisestä rantaradasta. Kaupunginhallitus on esittämässä kaupunginvaltuustolle, että Kotka osallistuisi ratahankeyhtiön pääomittamiseen 16,3 miljoonan euron lisärahoituksella. Kaupunki on aiemmin sitoutunut rahoittamaan hankeyhtiötä 21,4 miljoonalla eurolla. Kaupunginhallitus ja kaupunginvaltuusto pitävät ensi viikolla ylimääräiset kokoukset.

Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti keskiviikkona jatkavansa neuvotteluja itäisen suunnan hankeyhtiöstä Porvoo-Kouvola -raidelinjauksen pohjalta.

Ministeriön tiedotteen mukaan Porvoo-Kotka-Luumäki -linjauksen rahoitus jäisi noin 16 miljoonaa euroa vajaaksi tarvittavasta noin 54 miljoonasta eurosta.

Kotkan kaupungin näkemyksen mukaan peli on edelleen auki

– LVM:n tiedote ei kuitenkaan pohjaudu todelliseen päätökseen, jossa ratalinjaus olisi tehty ja sellaista päätöstä ei ole kysyttäessä ilmoitettu olevan olemassakaan. Toisin sanoen molemmat ratalinjausvaihtoehdot ovat ilman poliittista linjapäätöstä ja siten edelleen realistisia, kaupunginhallituksen kokouksen esityslistassa todetaan.

Kotka: Ministeriö ei antanut prosessin jatkosta mitään tietoa

Kotkan mukaan myös muut hankeyhtiöön sitoutuneet kunnat ovat ilmoittaneet valmiutensa tehdä uusia päätöksiä, mikäli hankeyhtiö on syntymässä. Nämä osuudet tarkentuvat jatkoneuvotteluissa, mutta Kotkan kaupunki ottaisi tässä vaiheessa vastuun 16,3 miljoonan euron lisärahoituksesta.

Itäisen rantaradan kunnat ovat päättäneet pääomittaa hankeyhtiötä yhteensä 37,7 miljoonalla eurolla. Tästä Kotkan osuus on 21,4 miljoonaa euroa, Haminan 8,2 miljoonaa, Loviisan 6 miljoonaa ja Pyhtään 2,1 miljoonaa. Virolahti ei lähtenyt pääomittamaan hankeyhtiötä.

Lisäksi Porvoo on lupautunut mukaan 10 miljoonalla eurolla.

Kotkan näkemyksen mukaan hankeyhtiöstä jää muiden julkisten tai yksityisten toimijoiden katettavaksi 6,3 miljoonaa euroa.

Kunnat vakuuttivat ministeriölle syyskuun alussa, että ne etsivät yhdessä Haminan-Kotkan sataman ja yritysten kanssa ratkaisun puuttuvaan 6,3 miljoonaan euroon. Kotkan mukaan ministeriöltä ei saatu tietoa siitä, että kuntien antama vakuutus olisi ollut riittämätön. Prosessin jatkosta ei myöskään annettu mitään tietoa. Ministeriön keskiviikkoinen tiedote tuli Kotkalle täytenä yllätyksenä.

Kotkan mukana itäistä raideyhteyttä pitää suunnitella elinkeinoelämää ja henkilöliikennettä palvelevana sekaliikenneratana.

Porvoo-Kouvola -linjaus perustuu pelkästään henkilöliikenteeseen.