Kotkan ja Haminan seudun matkailumarkkinoinnissa panostetaan kotimaisiin matkailijoihin – Koulutetut vinkkaajat auttavat matkailijoita useissa eri pisteissä

Uudet matkailuesitteet ovat juuri menossa painoon. Cursorin matkailujohtaja Kati Paasi kertoo, että kesän kokemusten perusteella päivitetään koko matkailuneuvonnan konsepti.

Sari Tauru

Kun matkustusrajoitukset purettiin noin kuukausi sitten, käynnisti Cursor kaikki suunnitellut matkailun toimenpiteet, jotka sopivat tämänhetkiseen tilanteeseen.
Kun matkustusrajoitukset purettiin noin kuukausi sitten, käynnisti Cursor kaikki suunnitellut matkailun toimenpiteet, jotka sopivat tämänhetkiseen tilanteeseen.

Kotkan ja Haminan seudun matkailumarkkinointi on noussut tai ainakin nousemassa jaloilleen poikkeuksellisen kevään ja koronarajoitusten jälkeen.

– Uusi seudullinen matkailuesitteemme on tällä hetkellä menossa painoon. Se tulee jakeluun koko seudun jakelupisteisiin lähiviikkojen aikana. Olemme päivittäneet siihen tulevat tiedot kesäkuun aikana, kertoo matkailujohtaja Kati Paasi Cursor Oy:stä.

Ilman esitettä ei tarvitse olla nytkään.

– Viime vuonna painettuja esitteitä on vielä jäljellä ja saatavilla jakelupisteissämme. Jaamme esitettä sekä seudullisesti että Helsingin kaupungin infopisteissä ja Helsinki-Vantaan lentokentällä.

Ajankohtaista tietoa matkailijalle löytyy myös Visit Kotka – Hamina -nettisivuilta, joita päivitetään jatkuvasti.

Erityinen panostus kotimaan matkailuun

Kun matkustusrajoitukset purettiin noin kuukausi sitten, käynnisti Cursor kaikki suunnitellut matkailun toimenpiteet, jotka sopivat tämänhetkiseen tilanteeseen.

– Ne pitävät sisällään paikallisia toimia, mutta erityisesti markkinointia kohderyhmille seudun ulkopuolella, toteaa Paasi.

Paasi kertoo, että Cursor on panostanut erityisesti kotimaan matkailuun ja uusien kotimaisten matkailijoiden tavoitteluun.

– Heinäkuu näyttääkin, tapahtumien puuttumisesta huolimatta, olevan vilkasta matkustusaikaa.

Korona-aika vaikuttaa edelleen matkailuun kansainvälisten matkailijoiden puuttumisena.

– Kansainvälinen asiakaskunta on meille tärkeä niin määrällisesti kuin matkailutulojenkin kannalta. Tällä hetkellä suurin osa matkailijoille suunnatuista palveluista toimii ja pystymme palvelemaan asiakkaita normaalisti.

Matkailuvinkkaajat ovat lähellä matkailijaa

Tänä kesänä Cursor on kouluttaneet uusia matkailuvinkkaajia, jotka tuntevat nyt alueelliset matkailukohteet ja vinkit.

– Vinkkaajat eivät ole virallisia matkailuneuvojia, mutta tuntevat matkailutuotteen ja auttavat matkailijaa oman työnsä ohessa. Koulutus alkoi heti, kun koronarajoitteet sen sallivat ja päättyi viime viikolla.

Nyt matkailijat saavat apua ja vinkkejä Kotkassa Kotkan Seurahuoneelta, Tulikukosta, Ruorista ja Haminan lipputornista sekä Virolahden bunkkerimuseosta.

– Olemme päivittäneet matkailuneuvonnan konseptia vastaamaan asiakkaiden muuttuneisiin tarpeisiin. Nyt olemme useammassa pisteessä lähellä matkailijaa. Tämän kesän kokemusten perusteella päivitämme koko matkailuneuvonnan konseptin ja lanseeraamme sen ensi vuonna, kertoo Paasi.

Virallinen matkailuneuvonnan puhelin päivystää koko kesän numerossa 040 135 6588.

– Neuvonta toimii myös apuna uusille matkailuvinkkaajille.

Uusimmat uutiset