Kymen Sanomien lukijat kertoivat ideoitaan bussiliikenteen kehittämiseksi Kotkassa — kärkeen nousivat vuorojen lisääminen, halvemmat liput ja linja-autoasema

Nuutti Nissinen

Kymen Sanomien lukijat kertoivat ideoitaan bussiliikenteen kehittämiseksi Kotkassa — kärkeen nousivat vuorojen lisääminen, halvemmat liput ja linja-autoasema

Kymen Sanomat kysyi sunnuntaina lukijoilta ehdotuksia Kotkan joukkoliikenteen kehittämiseksi ja parantamiseksi. Ehdotuksia on tullut runsaasti, yli 50.

Kolme aihetta on noussut suosituimmaksi kuin muut:

Lisää bussivuoroja paikallisliikenteeseen

— Bussivuoroja lisättävä Kotka—Ylänummi-välille. Kylältä on päästävä useammin Kotkansaarelle.

— Todella tiheä liikenne välille Karhulan keskusta — Kotkansaari (—Länsi-Kotka) koko viikon niin, että työ- ja koulumatkalla ne on mahdollisia myös kolmivuorotyötä tekeville. On kohtuutonta odottaa linja-autoa 40 minuuttia, kun sillä ajalla jo lähes kävelee kotiin.

— Sunnuntaisin ja pyhäpäivinä liikkuu runsaasti vuorotyöntekijöitä jo kuuden jälkeen aamulla, monilla aloilla, esimerkiksi hoito- ja siivousalalla ihmiset menevät ihmiset töihin seitsemän aikoihin Karhulasta Kotkaan ja toisinpäin. Olisiko vääryys laittaa siihen linjalle edes pikkubussia, joka kulkisi esimerkiksi Kotkasta keskussairaalan ja Paimenportin kautta Karhulaan ja ehkä vielä kiertäisi Karhuvuorenkin?

— Kiertävät vuorot Kotka—Mussalo—Karhula -välille molempiin suuntiin, tiuhaan tahtiin, tietenkin hieman eri bussien reittejä muunnellen, että syrjemmässäkin asuvat pääsevät edelleen liikkumaan.

— Yksi yövuoro viikonloppuna myös Karhulaan. Nyt viimeinen bussi lähtee Kotkasta kello 1.05. Karhuvuoreen menee bussi vielä kolmelta aamulla perjantaina sekä lauantaina.

— Yksinkertaisesti sillä, että linja autot kulkisivat myös Kotkan reuna-alueilla muun muassa Peippolassa. Saarelaisilla virastot ovat "lähellä" mutta miten vanha ihminen esimerkiksi Hurukselasta pääsee Kotkansaarelle ja takaisin kotiin.

— Todellakin voisi ottaa huomioon, että meitä on paljon, jotka tarvitsevat joukkoliikennettä myös juhannuksena sekä jouluna, koska silloinkin töihin mennään aamuvuoroon seitsemäksi ja sieltä päästään iltavuorosta illalla kello 22. Kaupatkin ovat auki jo juhlapyhinä, julkinen liikenne senkun laahaa perässä. Kiva käyttää ne vähäsetkin tienatut pyhärahat taksikyytiin, että pääsee töihin ja pois.

Halvemmat lippujen hinnat

— Eläkeläisille halvemmat, tai jopa ilmaiset matkat. Pääseehän vaunujenkin kanssa ilmaiseksi.

— Kertamaksu on paikallisliikenteessä törkeän kallis! Halvemmalla pääsee jopa Helsinkiin!

— Halvin matka, pysäkin väli maksaa 3,50 euroa. Aika kallista sanoisin. Hinnat tarkistukseen ja ikäihmisten liikkumiseen on panostettava esteiden poistamisen lisäksi hintojen laskemiseen huomioiden seniorialet!

— Hinnat myös huomattavasti alemmaksi!

— Neljän kuukauden kesäkortti on hyvä. Citytaksa takaisin. Moni matkustaa sillä esimerkiksi painavien ostosten takia. Kertamaksu on kohtuuton.

Kotka tarvitsee linja-autoaseman

— Linja-autoasema rakennettava satamaan rautatiepysäkin yhteyteen.

— Uskomatonta, ettei Kotkan kokoisessa kaupungissa ole kunnon linja-autoasemaa tai matkakeskusta. Tämä luo kyllä vaikutelman pikkukaupungista. Viime kesänä Kotkassa ollut turistikin ihmetteli asiaa, kun etsi asemaa...

— Kun nyt Kantasatamahanke näyttää toteutuvan, olisi viisainta rakentaa sen yhteyteen matkakeskus juna- ja kaukoliikenteen linja-autovuoroille. XAMK:n tulo alueelle tuo huomattavan määrän lisää matkustajia.

— Kaupungin on kehitettävä keskustoja, niin Kotkansaaren kuin Karhulankin. Esimerkiksi Kotkan linja-autoasema on maantieteellisestikin Kotkansaaren keskipiste, joten kyllä siinä joutaa pieni bussiasema olemaan.

Osallistu keskusteluun alla olevassa kommentointikentässä tai alkuperäisen uutisen yhteydessä!

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.