Facebook nostaa kaveripäivitykset etusijalle

Päivitysrajoitukset rankaisevat muun muassa yrityksiä, yhdistyksiä ja seuroja.

Kimmo Seppälä

Kampaamoyrittäjä Nita Kortelaiselle Facebook on ollut tärkeä markkinoinnin ja yhteydenpidon väline. Hänen asiakkaansa Jonna Tatti kertoo myös käyttävänsä usein Facebookia.
Kampaamoyrittäjä Nita Kortelaiselle Facebook on ollut tärkeä markkinoinnin ja yhteydenpidon väline. Hänen asiakkaansa Jonna Tatti kertoo myös käyttävänsä usein Facebookia.

Facebookin perustajan Mark Zuckerbergin mukaan yhtiö mullistaa palvelunsa uutisvirtaa lähiviikkoina. Se ryhtyy näyttämään palvelunsa yli kahdelle miljardille käyttäjälle enemmän esimerkiksi sukulaisten ja ystävien päivityksiä ja jättää vähemmälle ammattimaisten julkaisijoiden päivitykset. Syynä on palaute, jonka mukaan julkinen sisältö on syrjäyttämässä henkilökohtaiset tuokiokuvat.
Näkyvyyden rajoituksia on tulossa muun muassa yrityksille, yhdistyksille ja seuroille. Tarkkoja vaikutuksia on kuitenkin hankala tässä vaiheessa ennustaa.

Markkinointi

maksaa muutenkin

Haminan Palloilijoiden toiminnanjohtaja Marko Hovi kertoo, että seura käyttää tiedottamisessaan Facebookia paljon. Sähköiset kanavat ovat muutenkin isossa roolissa ja kokonaisuus koostuu myös omista netin kotisivuista, Twitteristä ja Instagramista.
— Kaikkia näitä me käytämme, kun haemme näkyvyyttä ja välitämme tietoa toiminnastamme. Kun itse laitan jotain vaikkapa Facebookiin, niin luotan verkostoitumiseen. Tieto kulkee eteenpäin kaverilta toiselle ja klikkaukset lisääntyy. Pieniä palkintojakin on arvottu kavereille juttujen jakamisesta eteenpäin.
Hovin mukaan seuralla on valmiutta käyttää rahaa markkinointiin, jos Facebookin muutokset sitä edellyttävät. Hän toteaa, että markkinoinnista joudutaan maksamaan monille muillekin tahoille.
— Onneksi on monia muitakin kanavia, joten en näe kovin isona asiana, jos Facebookiin tulee rajoituksia. Mahdollisuuksia on paljon ja siitä täytyy keskustella, mikä hyötyä mistäkin saadaan, sanoo Hovi.

Kehuttua katseltavaa

on ollut paljon


Hair Design Proffissa Kotkassa toimii kolme kampaajayrittäjää. Nita Kortelaisen mukaan Facebook on tärkeä väline markkinoinnissa. Päivityksiä pyritään tekemään ainakin kerran viikossa ja kuvatarjonta on runsasta.
— Meillä on paljon katseltavaa ja kehujakin tulee. Harmillista, jos facebookin näkyvyyttä jatkossa rajoitetaan. Mikään ei silti siihen kaadu. Esimerkiksi puskaradio toimii meidän kannaltamme varsin hyvin. Ja onhan netissä muitakin kanavia, esimerkiksi Instagram, vaikka sen käyttö ei ole ollut ihan samalla tasolla Facebookin kanssa.
Kortelainen kertoo, että omat nettisivut ovat olleet suunnitteilla, mutta toteutus on jäänyt, kun Facebookin kautta palvelut ovat saaneet hyvin näkyvyyttä.

Kotkan Pyöräpajalle Facebook on pitkään ollut ainoa väline toimintaa koskevalle tiedottamiselle somessa. Toni Lahden mukaan näkyvyyden mahdollinen väheneminen tuntuu ikävältä. Maksuttomuus on ollut tärkeää, koska Pyöräpajalla ei ole käytettävissä rahaa markkinointiin. Silti Lahti arvioi, että muita kanavia voi käyttää ja netti tulee tarjoamaan uusia mahdollisuuksia.
Perinteinen tapa sähköisen viestinnän rinnalla olisi julisteiden ja lehtisten jakeleminen, mutta Lahden mukaan se vie liikaa aikaa ja energiaa ja aiheuttaa toisaalta roskaantumista.

Rahalla saa

näkyvyyttä

Facebook ilmoitti viime viikolla isoista muutoksista, jotka vaikuttavat muun muassa yritysten ja yhdistysten näkyvyyteen. Facebook alkaa uutisvirrassaan suosia kaverien tekemiä päivityksiä ja samalla se rajoittaa firmojen, yhdistysten ja julkisuuden henkilöiden päivityksiä. Kokonaan ne eivät tule poistumaan, mutta tavoittavuus vähenee merkittävästi, kun algoritmi alkaa suosia käyttäjän kavereiden päivityksiä.
Algoritmi on ohjelmanpätkä, joka määrää, mitkä päivitykset nousevat esille ja mitkä eivät. Yhtiö muuttaa sitä jatkuvasti.
Muutoksen taustalla nähdään tavoite, että sivujen omistajat alkavat entistä useammin maksaa Facebookille näkyvyydestä. Raha takaa sen, että päivitykset tulevat näkyville jatkossakin. Etenkin monelle yhdistykselle tilanne tulee olemaan vaikea, sillä useinkaan niillä ei ole varaa pulittaa rahaa näkyvyydestään.
Jos Facebook -sivuston käyttäjät jakavat tietoa, pysyy näkyvyys jatkossakin entisellä tasolla. Rajoitukset koskevat yhtiön tai yhdistyksen itsensä tekemiä päivityksiä. Asiantuntijoiden mukaan Facebook haluaa näyttää sisältöä, joka saa ihmiset pysymään palvelun parissa mahdollisimman pitkään. Siis vaikkapa kavereiden kivoja kissakuvia verrattuna uutisiin.
Facebook on ilmoittanut haluavansa lisätä merkityksellistä kanssakäymistä. Yhtiö puhuu myös hyvin käytetystä ajasta, jolloin Facebook yhdistettäisiin hyvään mieleen, ei negatiivisiin ajatuksiin ja ilmiöihin.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet