Rekrytoijat osaavat jo etsiä työntekijöitä somesta — Kärjessä ovat Linkedin, Facebook ja Twitter

Työnhakijat ja työnantajat kohtaavat sosiaalisessa mediassa.
Työnhakijat ja työnantajat kohtaavat sosiaalisessa mediassa.

Vuonna 2015 tehdyssä tutkimuksessa rekrytoijat nimesivät yli 30 kanavaa joissa rekrytointi-ilmoituksia jaellaan tai osaajia etsitään. 

— Linkedin, Facebook ja Twitter ovat selkeästi yleisimmät somekanavat tässä tarkoituksessa, muut tulevat kaukana perässä. Myös Pinterestiä, Instagramia ja YouTubea hyödynnetään aika paljon. Instagram on selkeästi yleistymässä rekrytoijien käytössä ilmoittelukanavana, toteaa sosiaalisen median kouluttaja Tom Laine HC Services Oy:stä.

Linkedin on heille kuin puhelinluettelon keltaiset sivut, joita selaamalla he voivat löytää tarvitsemansa osaajan. — Johanna Janhonen

Kuin keltaiset sivut

Somesta on tullut merkittävä osa rekrytoijan työkalupakkia.

— Linkedinin kautta työllistyy kiitettävä määrä ihmisiä. Vaikka tarkkoja lukuja ei ole saatavilla, voidaan katsoa melkein mitä tahansa rekrytointitutkimusta, ja huomataan rekrytoijien käyttävän paljon aikaa somessa, eikä siellä kukaan turhaan notku, toteaa Laine.

Rekrytoijat ovat varsinkin asiantuntijatehtäviä täyttäessään osanneet jo pitkään hyödyntää Linkediniä.

— Linkedin on heille kuin puhelinluettelon keltaiset sivut, joita selaamalla he voivat löytää tarvitsemansa osaajan, kuvailee someasiantuntija Johanna Janhonen Piilotettu aarre -yrityksestä.

— Peruskäytössä somekanavat ovat rekrytoijille ensisijaisesti ilmoittelukanavia, mutta osa niistä tukee hyvin henkilöhakujen tekemistä ja silloin ne toimivat suorina kanavina osaajien etsimiseen ja kontaktointiin, lisää Laine.

Täsmäiskuja Linkedinissä

Yksikönjohtaja Johanna Ahtiainen Go On Yhtiöistä Kotkasta toteaa, että sosiaalisen median verkostot ovat tänä päivänä hyvin tärkeitä rekrytoijalle.

— On tavallista, että avoimet työpaikat avataan aina myös somekanaviin perinteisten verkkomedioiden lisäksi. Somea käytetään myös suoraan työntekijäehdokkaiden kartoittamiseen ja etsimiseen. Se toimii tehokkaana viestintäkanavana sekä verkoston luojana.

Ahtiainen toteaa, että Linkedinissä on kätevää kohdistaa henkilökohtaista viestintää juuri potentiaalisiin ehdokkaisiin.

— Henkilöt, joita tällä tavoin on lähestytty, ovat asiasta otettuja ja vaikka juuri silloin työpaikan vaihto ei olisi ajankohtaista. Kumpikin osapuoli saa arvokkaan kontaktin tulevaisuutta ajatellen. Lisäksi julkaisemme toki avoimia paikkojamme Linkedinissä.
 

 


Luetuimmat