Pyhtään Saaristomarkkinoilla maistui niin silakka kuin muikkukin — ”Tämä on vuoden kohokohta”, totesi pyhtääläinen markkinavieras

Saaristomarkkinoita vietettiin lauantaina kovassa paisteessa.

Raimo Eerola

Kalastaja Tommi Lillberg ja Hanna Kokkonen myivät kalaa suoraan veneestä. Lillberg kertoi käyneensä myymässä kalaa Saaristomarkkinoilla noin 25 vuoden ajan, aina siitä asti, kun ne ensimmäistä kertaa järjestettiin. Asiakas Sakari Niemelän matkaan lähti graavilohileipä.

Aurinkoinen ja lämmin sää houkutteli lauantaina Pyhtään Lököressä järjestetyille Saaristomarkkinoille sankan joukon kävijöitä. Pyhtääläinen Piia Hanttu saapui paikalle poikiensa Niklas ja Leo Kaskelan kanssa.

— Emme tulleet etsimään mitään erityistä, vaan olemme vain kierrelleet aluetta ja esimerkiksi katselleet veneitä. Olemme asuneet Pyhtäällä pari vuotta, ja kävimme Saaristomarkkinoilla myös viime vuonna. Aika jännä, että keli sattuu aina näille markkinoille kohdalleen, Hanttu sanoo.

Hantun mielestä saaristolaismeininki näkyy markkinoilla hyvin kalan myynnin kautta. Kalan sijasta Hantun ja poikien mukaan on tarttunut tikkarit. Myöhemmin iltapäivällä he suunnittelevat vielä käyvänsä tutustumassa lapsille suunnattuun ohjelmaan Lasten saaristomarkkinoilla.

Raimo Eerola

Piia Hanttu aikoi poikiensa Niklas ja Leo Kaskelan kanssa lähteä vielä tutustumaan Lasten saaristomarkkinoihin.

Silakkaa laiturilla

Hieman markkinoiden kovimmasta huiskeesta sivussa kotkalaiset Tuula ja Jukka Ahonen istahtivat laiturinreunalle nauttimaan markkina-alueelta ostetut eväät.

— Söimme nämä perinteiset, eli friteeratut silakat, ja joimme kahvit. Ostimme myös marinoituja valkosipulinkynsiä, Tuula Ahonen kertoo.

Ahoset saapuivat paikalle omalla veneellään Kotkan ja Pyhtään rajalla sijaitsevasta Lehtisen saaresta, jossa heillä on mökki. He kertovat vierailevansa markkinoilla mieluusti päiväsaikaan. Illan ohjelma sen sijaan ei heitä kiinnosta.

— Tänne on kiva tulla, kun veneenkin saa hyvin rantaan. Säästähän se on paljon kiinni, että päätetäänkö lähteä. Nyt pääsimme samalla tekemään veneretken Hevossaaren ja mantereen välistä, Jukka Ahonen sanoo.

Raimo Eerola

Tuula ja Jukka Ahonen istahtivat laiturille syömään silakkaa.

Aurinkoinen sää houkutteli saaristomarkkinoille tuhansia kävijöitä.

Vuoden kohokohta

Paikalle oli saapunut myös vierailijoita, jotka odottivat innolla iltaa. Veneessään virvokkeita nauttivat pyhtääläiset Miki Helynen, Kimi Raussi ja Jere Vanhala kertovat vierailleensa markkinoilla ensimmäistä kertaa jo perjantaina.

— Eilen meni aamuyöhön asti. Alkuillasta istuskelemme omassa veneessä. Täältä näkee hyvin markkinoille, Helynen sanoo.

Kolmikko on pistäytynyt markkina-alueella juomassa olutta ja syömässä muikkuja. He kertovat, että perjantai-iltana markkina-alueen terassilla oli niin paljon porukkaa, ettei sinne meinannut edes mahtua. Myös laiturilla liikkui runsas määrä ihmisiä.

Pyhtääläismiehet nauttivat kotikunnassaan järjestettävästä tapahtumasta täysillä.

— Aina kun markkinat on, paikalle pitää tulla. Tämä on suorastaan vuoden kohokohta, Helynen toteaa.

Raimo Eerola

Miki Helynen, Kimi Raussi ja Jere Vanhala tarkkailivat markkinameininkiä omasta veneestään käsin.

Pyhtään Saaristomarkkinat

Perjantaina ja lauantaina 16.—17.8. Lököressä

Lasten saaristomarkkinat järjestettiin Huutjärven koululla lauantaina.

Tänä vuonna Saaristomarkkinat järjestettiin 25. kerran.

Kävijöitä oli perjantaina yli 3 670 ja lauantaina kello 14.30 mennessä lähes 2 900.

Raimo Eerola

Pyhtään Saaristomarkkinoita vietettiin nyt 25. kertaa.