Valtatie 15:n melusuojauksen vaatimustaso yllätti suunnittelijat — Laajennettu tiesuunnitelma valmistuu ensi kesänä, rahoituksen saaminen on vaalien jälkeinen arvoitus

Vt 15:n perusparannustyöt nykyistä turvallisemmaksi ohituskaistatieksi voisivat rahoituksen myöntämisen jälkeen alkaa vuonna 2020.

Katja Juurikko

Valtatie 15:n remonttiin liittyvänä erillishankkeena tehty Keltakankaan eritasoliittymä otettiin käyttöön vuoden 2018 loppusyksystä.
Valtatie 15:n remonttiin liittyvänä erillishankkeena tehty Keltakankaan eritasoliittymä otettiin käyttöön vuoden 2018 loppusyksystä.

Valtatie 15:n perusparannuksen laajennetun suunnitelman on määrä valmistua ensi kesän aikana, Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen projektipäällikkö Juha Laamanen kertoo.

Tiesuunnitelman laatiminen alkoi vuonna 2017. Alkuperäistä tiesuunnitelman aluetta päätettiin laajentaa huhtikuussa 2018 väleille Ylänummi—Uronlampi ja Inkeroinen—Keltakangas.

Laamasen mukaan suurin yllätys laajennetun ja päivitetyn suunnitelman laatimisessa on ollut melusuojauksen vaatimusten nykytaso.

— Melusuojaukselta vaaditaan nykyään tolkuttoman paljon enemmän kuin 15 vuotta sitten, jolloin tiesuunnitelmaa edeltänyt yleissuunnitelma laadittiin. Se on aiheuttanut enemmän työtä kuin kuviteltiin.

Melusuojauksen rakentamisen kalleus heijastuu valtion lunastamien tienvarren kiinteistöjen määrään. Hän sanoo, että lunastamisesta on neuvoteltu noin 20 omakotitalon omistajan kanssa.

— Osa taloista jäisi valtatien viereisen rinnakkaistien ja muiden tiejärjestelyjen alle. Osa muista yksittäisistä kiinteistöistä vaatisi melusuojauksen, joten yhteiskunnalle on edullisempaa lunastaa ne pois.

Onnettomuusriski voi ratkaista rahoituksen

Toinen vt 15:n suunnittelijoille päänvaivaa aiheuttanut seikka on ollut hankkeen taloudellisen toteutettavuuden huomiointi.

Laamasen mukaan reilun 100 miljoonan euron kustannusarviossa pyritään pysymään muun muassa hyödyntämällä tielinjan maamassoja rakennustöissä.

Hän uskoo, että tiesuunnitelman valmistuminen ensi hallituskauden alkupuolella edesauttaa omalta osaltaan rahoituksen saamista.

— Siihen en pysty ottamaan kantaa, mikä tulevan hallituksen linjaus tiehankkeiden rahoituksessa on. Painopiste saattaa siirtyä vaikka alemman tieverkon päällystystöihin.

Valtaosin keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi aiotun vt 15:n perusparannustyöt voitaisiin aloittaa tiesuunnitelman puolesta aikaisintaan vuonna 2020, Laamanen sanoo.

Hän kertoo seuranneensa kuluvan talven liukastelua vilkasliikenteisellä, raskaan liikenteen täyttämällä valtatiellä huolestuneena.

— Koko ajan sitä vähän pelkää, ettei mitään isompaa sattuisi. Siellä on mahdollisuus isoihinkin onnettomuuksiin. Tämän talven olosuhteet ovat olleet todella hankalat.

Suuri onnettomuusriski saattaa olla merkittävä tekijä, kun tuleva liikenneministeri pohtii 2020-luvun tiehankkeiden rahoituskuvioita.

— Tieliikenteen turvallisuusasiat varmasti vaikuttavat päätöksiin. Ne pitää ehdottomasti viedä päättäjien tietoon.

Siihen tarvitaan Laamasen mielestä vahvaa maakunnallista vaikuttamista ja edunvalvontaa.

— Kunnilla, maakunnilla, yksittäisillä henkilöillä ja monilla muilla toimijoilla on tärkeä rooli tässä asiassa. Nämä tahot tekevät varmasti parhaansa jo nyt.