50 000 euroa vai jopa yli kaksi miljoonaa? – Kotkan kaupunki ja vihreiden valtuustoryhmä päätyivät täysin eri summiin liikenteen työsuhde-etujen kustannuksista

Kaupungin mukaan työsuhdepolkupyörä tai -matkalippu tulisivat paljon kalliimaksi kuin vihreät ovat laskeneet. Sähköauton latausmahdollisuuden tarjoamisessa olisi muitakin ongelmia.

Kai Skyttä

Työsuhdepolkupyörä on yksi valtioneuvoston ideoista, jotka Kotkan vihreiden valtuustoryhmä toivoisi otettavan täälläkin käyttöön. Arkistokuva.
Työsuhdepolkupyörä on yksi valtioneuvoston ideoista, jotka Kotkan vihreiden valtuustoryhmä toivoisi otettavan täälläkin käyttöön. Arkistokuva.

Kotkan kaupunki ei lämpene vihreiden valtuustoryhmän aloitteelle liikenteen työsuhde-etujen hyödyntämisestä Kotkassa.

Kotkan kaupunginhallitus käsittelee asiaa maanantain kokouksessaan. Pykälän esittelytekstistä käy ilmi, että kaupungin virkamiehet ja vihreiden valtuustoryhmä ovat päätyneet kovin eri summiin siitä, paljonko ehdotus tulisi kaupungille maksamaan.

Vihreiden valtuustoryhmä esittää aloitteessaan, että kaikille Kotkan kaupungin ja kaupunkikonsernin työntekijöille tarjotaan vuoden 2021 alusta lähtien veroetuna sähköauton maksuton latausmahdollisuus, työsuhdematkalippu joukkoliikenteeseen tai työsuhdepolkupyörän käyttömahdollisuus.

Aloitteen mukaan mallin toteutuksesta ei synny suuria kustannuksia – lähinnä vain polkupyörien pysäköinti- ja latauspaikkojen järjestämisestä. Aloitteessa ehdotetaan, että ensi vuoden talousarvioon varataan 50 000 euroa.

Kaupungin luvut aivan eri suuruusluokkaa

Kotkan kaupungin laskemissa kustannuksissa päädytään kuitenkin aivan toisenlaiseen suuruusluokkaan. Työsuhdematkalipusta koituisi kaupungin mukaan 210 000–1 050 000 euron kustannus.

Työsuhdepolkupyörien suhteen kaupungin laskelmat ovat niinikään erilaiset kuin vihreillä. Jos kaupunki hankkisi työntekijöilleen 600 euron hintaiset polkupyörät, kuluisi rahaa 1 050 000 euroa. Jos taas ostettaisiin 1 200 euroa maksavat polkupyörät, pitäisi rahaa varata 2 100 000 euroa.

Pyörät voitaisiin kaupungin mukaan hankkia myös leasingillä. Tällöin kolmen vuoden kustannukset olisivat yhteensä noin 2 131 000 euroa.

Sähköautojen latausmahdollisuuden tarjoamisesta kaupunki löytää kustannusten ohella toisenkin ongelman. Kotkan kaupunki on luopunut työntekijöidensä pysäköintipaikoista. Jos nyt rakennettaisiin omia paikkoja työntekijöiden sähköautojen latausta varten, olisi asia ristiriidassa aiemman päätöksen kanssa ja voitaisiin tulkita epätasa-arvoiseksi.

Vastauksessaan valtuustoaloitteeseen Kotkan kaupunki toteaa myös, että mahdollisten veroetujen toimintamallit täytyy suunnitella huolellisesti ja ottaa suunnitteluun mukaan myös muun muassa pääluottamusmiehet. Lisäksi kaupunki haluaa selvittää asiaan liittyvän lainsäädännön ja ohjeet verottajalta.

Kommentoidut