Kotkan valtuusto siunasi lisärahan rantaradan suunnitteluhankeyhtiölle – Ministeriölle valtuutetuilta kritiikkiä: "On absurdi ajatus, että päätös linjauksesta olisi löydyttävä alueilta"

Puheenvuoroissa nostettiin esiin jo edesmennyt Pentti Tiusanen, joka profiloitui rantaradan uupumattomana puolesta puhujana.

Raimo Eerola

Arkistokuvassa kokoomuksen Jari Elomaa. Hän johti tänään kokousta, jossa Kotkan kaupunginvaltuusto siunasi lisärahan rantaradan suunnitteluhankeyhtiölle. Kokous pidettiin tällä kertaa etänä.
Arkistokuvassa kokoomuksen Jari Elomaa. Hän johti tänään kokousta, jossa Kotkan kaupunginvaltuusto siunasi lisärahan rantaradan suunnitteluhankeyhtiölle. Kokous pidettiin tällä kertaa etänä.

Kotkan kaupunki lisää osuuttaan Itäisen rantaradan suunnitteluhankeyhtiössä 16,3 miljoonalla eurolla. Kotkan kaupunginvaltuusto kokoontui tänään ylimääräiseen kokoukseen ja päätti asiasta.

Päätöksen ehtona on yhä se, että ratalinjausta suunnitellaan elinkeinoelämää ja henkilöliikennettä palvelevana sekaliikenneratana Helsingistä Porvoon ja Kotkan kautta itään. Kotka on jo aiemmin päättänyt rahoittaa hankeyhtiötä 21,4 miljoonalla eurolla.

Kotkan alustava rahoitus hankeyhtiön pääomittamiseen on nyt yhteensä enintään 37,7 miljoonaa euroa. Kun muiden kuntien alustavat rahoituspäätökset ovat yhteensä 16,3 miljoonaa euroa, tulee Itäisen rantaradan suunnitteluhankeyhtiön alustava 54 miljoonan euron rahoitus kokonaan katettua.

Kaupunki on valmis neuvottelemaan rahoitusosuuksista tarkemmin, kun ratalinjaus on päätetty ja kaikki radan vaikutuspiirissä olevat tahot ovat selvillä.

Ministeriön ulostulolle kritiikkiä

Kaupunginvaltuutettujen puheenvuoroissa toistui tyrmistys tavasta, jolla rata-asiaa tunnutaan liikenne- ja viestintäministeriössä vietävän eteenpäin.

– Liikenne- ja viestintäministeriössä olisi syytä ottaa lusikka kauniiseen käteen. Toiminta siellä on ollut vastuuta pakoilevaa. On absurdi ajatus, että päätös linjauksesta olisi löydyttävä alueilta, sanoi Sami Virtanen SDP:n valtuustoryhmän puheenvuorossa.

Virtasen mukaan valtion miljardiluokan investoinnissa päätöksenteon tulisi pohjautua kokonaisvaltaiseen vaikutustenarviointiin.

– Ei voi olla niin, että kahden miljardin euron investoinnissa päätös tehdään sillä perusteella, että toiselta puolelta näyttää puuttuvan 16,3 miljoonaa euroa. Ja nimenomaan näyttää puuttuvan, koska sen halutaan näyttävän siltä, että puuttuu, jyrähti Virtanen.

Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Saila Piipari-Huovila nosti esiin itäisen rantaradan positiiviset vaikutukset Suomen ilmastotavoitteisiin ja aluekehitykseen.

– Kokoomus ja RKP ovat lämpimin mielin tämän esityksen kannalla, sanoi Piipari-Huovila.

Linda Varoma

Kotkan valtuutetut toivovat, että ratakeskustelussa muistettaisiin logistiikka ja elinkeinoelämä, eikä keskityttäisi matka-aikasäästöihin. Arkistokuva.
Kotkan valtuutetut toivovat, että ratakeskustelussa muistettaisiin logistiikka ja elinkeinoelämä, eikä keskityttäisi matka-aikasäästöihin. Arkistokuva.

Matka-aikasäästöjen sijaan isompi kuva esille

Vasemmistoliiton Joona Mielonen sanoi uskovansa, että itäisellä rantaradalla olisi toteutuessaan hyvät vaikutukset Kotkan kaupungille, Kotka-konsernille ja koko Suomen viennille.

– Ongelma tässä asiassa ovat valmistelun päälähtökohdat. On keskitytty matka-aikasäästöihin. Kun on nostettu esiin logistiikka ja elinkeinoelämä, puheet ovat kaikuneet kuuroille korville, kritisoi Mielonen.

Mielosen toive on, että valtiovalta tekee päätöksensä tutkittuun tietoon ja faktoihin perustuen.

– Päätös ei saa perustua siihen, kenellä on isoin joukko takana lobbaamassa.

Myös vihreiden Petri Pietiläisen mielestä ratalinjauspäätöksen tulisi perustua kokonaisvaltaiseen vaikutustenarviointiin.

– On käsittämätöntä, että liikenne- ja viestintäministeriössä näytetään osaavan laskea vain henkilöliikennemääriä. Ei mietitä aluekehitystä, eikä muutakaan. On täysin järjetöntä miettiä pieniä ajansäästöjä. Rantarata toisi aivan uuden aluepoliittisen ulottuvuuden, sanoi Pietiläinen.

Pentti Tiusanen puheenvuoroissa esiin

Perussuomalaisten Samuli Sibakoff muistutti puheenvuorossaan edesmenneestä Pentti Tiusasesta, jolle rantarata oli erityinen sydämen asia.

– Tiusanen puhui rantaradasta aina ja hänelle naurettiin. Jotkut pilkkasivatkin. Nyt Tiusanen on kuollut ja kaikki puhuvat rantaradasta, mutta kukaan ei naura, pohti Sibakoff ja ilmoitti, ettei suinkaan vastusta hanketta.

Uusimmat uutiset

Kommentoidut