Haminan — Kotkan satama jatkaa ennätysvauhdissa

Sataman D-alue keskittyy selluliikenteen maailmanlaajuisten laivausten tehostamiseen ja sellun näkymät ovatkin hyvät.

Konttien käsittely kasvoi TEU-yksiköissä 5,5 prosenttia.
Konttien käsittely kasvoi TEU-yksiköissä 5,5 prosenttia.

Haminan — Kotkan sataman kautta kulki tammi-syyskuussa ennätykselliset 13 733 549 tonnia tavaraa, joka on 13,1 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.

Vienti kasvoi huikeat 27,8 prosenttia. Viennin pääluokista ainoastaan paperin vienti vähentyi hieman. Muut vientiliikenteet lisääntyivät roimasti; sellu, kuivabulk, nestebulk, sahatavara, kappaletavara ja luokka muu tavara.

Tuonti sen sijaan kutistui 20,3 prosentilla. Tuonnissa vähenivät kuivabulk, raakapuu, kappaletavara ja luokka muu tavara. Nestebulkin tuonti kasvoi.

— Suurin selittävä tekijä on Nord Stream 2 projektin raaka-ainekuljetusten vaiheistus, joka painottui edellisvuosille, toteaa sataman toimitusjohtaja Kimmo Naski.

Kauttakulkuliikenne kasvoi 2,6 prosenttia, kun taas kotimaanliikenne väheni 22,9 prosenttia. Konttien käsittely kasvoi TEU-yksiköissä 5,5 prosenttia.
Laivoja satamassa kävi tammi-syyskuussa 2 550 kappaletta eli 22,4 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.

Sataman D-alue aukeaa voimakkaaseen kasvuun.

— D-alue keskittyy selluliikenteen maailmanlaajuisten laivausten tehostamiseen ja sellun näkymät ovatkin pitkäjännitteisesti hyvät. Yhdessä Stevecon ja UPM:n kanssa uusi Itämeren sellukeskus lähtee lentoon.