Asiakas sai Kymsotelta 700 euron laskun yli puoli vuotta myöhässä ja päivää ennen erääntymistä — Talousjohtaja Helena Kinnunen: ”Laskutuksessa on ongelmia, joihin etsitään parhaillaan ratkaisua”

Kymsote pyrkii siihen, että lasku lähtee neljäntenä päivänä käynnistä tai hoidon päättymisestä. Nyt lähettäminen kestää palvelusta riippuen kahdesta viikosta yli kuukauteen. Talousjohtajan mukaan monta kuukautta myöhässä tulevat laskut ovat poikkeustapauksia.

Jussi lopperi

Jotkut asiakkaat ovat joutuneet odottamaan Kymsoten laskuja useita kuukausia.
Jotkut asiakkaat ovat joutuneet odottamaan Kymsoten laskuja useita kuukausia.

Kymsoten asiakaslaskutuksessa on yhä ongelmia. Kouvolalainen sote-kuntayhtymän asiakas toimitti Kaakon Viestinnälle kuvan heinäkuun lopussa tulleesta laskusta. Siinä pyydetään 718 euron maksua tammi—helmikuussa käytetyistä palveluista. Postileima on lyöty 29. heinäkuuta ja eräpäiväksi kirjattu 1. elokuuta.

Yli 700 euron lasku tuli siis noin puoli vuotta myöhässä. Maksuaikaa kirjeen perilletulosta eräpäivään jäi yksi vuorokausi.

— Tarkistin laskutusta hoitavalta Sarastia oy:ltä, että noin myöhässä lähteneitä laskuja on ollut vain joitakin yksittäisiä. Laskutuksessa on kuitenkin ollut laajemminkin ongelmia, sanoo Kymenlaakson sote-kuntayhtymän talousjohtaja Helena Kinnunen.

Hänen mukaansa ongelmana on ollut tietojärjestelmän hitaus, joka ei tullut ilmi kokeiluvaiheessa ennen Kymsoten toiminnan alkua tammikuussa 2019.

— Meillä on olemassa kaikki tiedot, mutta järjestelmä ei saa käsiteltyä niitä riittävän nopeasti. Se on ollut iso yllätys. Ongelma on hyvin tarkasti tiedossa, ja siihen etsitään parhaillaan ratkaisua.

Kinnunen sanoo, että laskuja lähtee kuukaudessa noin 47 000. Kokeiluvaiheessa laskutusjärjestelmä ei joutunut käsittelemään tällaista tietomassaa.

Laskun tulisi lähteä neljäntenä päivänä käynnin jälkeen

Asiakkaan pitäisi saada lasku neljäntenä päivänä käynnistä tai hoidon päättymisestä. Tämä on Kymsoten tavoite. Kinnusen mukaan tavoiteesta ollaan jäljessä kaikissa palveluissa.

Hän sanoo, että Kymsote on lähettänyt perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon laskut 8. heinäkuuta asti ja kotihoidon sekä asumispalvelujen laskut 31. heinäkuuta asti. Laskut ovat siis yhä lähteneet perusterveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa yli kuukauden viiveellä. Kotihoidossa ja asumispalveluissakin viive on tavoitteeseen verrattuna noin kymmenen päivää.

— Kotihoidon laskutuksessa yksittäiset laskut ovat voineet viivästyä enemmän esimerkiksi siksi, jos tiedoissa on ollut korjattavaa.

Kinnunen ei osaa sanoa, miksi asiakas on saanut sellaisen laskun, jossa eräpäivä on yhden päivän päässä laskun perilletulosta. Hänen mukaansa Postin palveluissa ei ole havaittu mitään erityisiä ongelmia.

— Jos tällaisia tilanteita tulee, kannattaa ehdottomasti olla yhteydessä laskutuspalveluun. Yhteydenottoja onkin tullut jonkin verran, ei kuitenkaan kovin paljon.

Kinnusen mukaan maksuaikataulusta voidaan neuvotella joustavasti ja etenkin sellaisissa tapauksissa, joissa lasku on tullut myöhässä.

— Suhtaudumme muutenkin hyvin myötäsukaisesti tällaisiin yhteydenottoihin.

Laskujen viivästyminen on ollut Kymsotelle isompi ongelma kuin ensin arveltiin. Toukokuussa Kymsotella oli meneillään tehostettu laskutusjakso. Tuolloin Helena Kinnunen arvioi, että viive pyritään kuromaan umpeen kesään mennessä. Nyt hän ei arvioi tarkemmin, milloin järjestelmä saadaan toimimaan suunnitellusti.

Kymsoten asiakas sai alkuvuoden palveluista laskun vasta heinäkuun lopussa. Eräpäivä oli perilletuloa seuraava päivä 1. elokuuta.

Kommentoidut