Vegetuotteiden hyllytila kaupoissa kasvaa — Kesällä yhä useammassa grillissä tirisee kasvismakkara

Kauppojen valikoimiin on lyhyessä ajassa saapunut runsaasti uusia kasvisproteiinituotteita. Välillä niiden kysyntä on ollut suurempaa kuin tarjonta, mutta silti menekin tulevaisuutta on vaikea ennustaa.

Raimo Eerola

Kasvisproteiinituotteiden valikoima on kasvanut kauppojen hyllyillä.
Kasvisproteiinituotteiden valikoima on kasvanut kauppojen hyllyillä.

Kasvisproteiinista valmistettujen tuotteiden valikoima on kasvanut ja monipuolistunut ruokakaupoissa paljon muutaman viime vuoden aikana. Kotkan K-Citymarketin eines- ja lihajalosteosaston vastaava Miia Helanne kertoo, että tuotteille riittää myös kysyntää.

— Menekki on kasvanut koko ajan, ja valikoima on edellisvuosiin verrattuna nyt reilusti laajempi. Meillä vegetuotteille varattu alue suureni alle vuosi sitten kaupassa tehdyn remontin myötä. Ne saivat erikseen oman hyllynsä käytävän päässä, Helanne sanoo.

Helanteen mukaan kasvisproteiinituotteiden kirjo laajenee, koska niitä ovat alkaneet valmistaa useammat eri tuotemerkit. Lisäksi monella valmistajalla saattaa aluksi olla myynnissä vain maustamaton tuote, mutta myöhemmin tuoteperhe kasvaa, kun samasta tuotteesta tehdään eri tavoilla maustettuja versioita.

Grillikausi kasvattaa menekkiä

Helanne kertoo, että erityisesti grillausaikaan eli kesällä vegaanisten makkaroiden menekin kasvu on huomattavaa. Silti kasvisproteiinituotteiden myynti on yhä vain pieni osa kaikkien grillituotteiden myynnistä.

Samoilla linjoilla on Haminan S-Marketin ryhmäpäällikkö Tommi Leppänen.

— Kiinnostusta tällaisiin tuotteisiin selvästi on. Alkuvaiheessa esimerkiksi Härkiksen tapauksessa vaikutti siltä, että kysyntää oli enemmän kuin tarjontaa. Kaikki, mitä hyllyyn saatiin, katosi nopeasti, Leppänen sanoo.

Härkiksen alkuvaiheen kovaan menekkiin vaikutti se, että valmistajan tuotantovaikeuksista johtuen tuotetta ei ollut saatavilla kysyntää vastaavaa määrää. Tuotannon tasaannuttua myös kysyntä ja tarjonta vakiintuivat.

Valikoima laajenee yhä

Kasvistuotteita ostavat nimenomaan kasvissyöjät, sanoo Helanne. Satunnaisiin kokeilijoihin, jotka tavallisesti valitsisivat lihavaihtoehdon, hän ei ole juuri törmännyt.

— Vegaanisilla tuotteilla on tietty asiakasryhmä, joka on myös hyvin tietoinen valikoimasta. He osaavat kysyä etsimiensä tuotteiden perään ja tietävät, mitä haluavat. He esittävät myös toiveita koskien tuotevalikoimaa, Helanne sanoo.

Leppänen sen sijaan uskoo, että kasvisproteiinituotteita ostavien joukossa on myös kokeilijoita, jotka eivät ole kasvissyöjiä, mutta haluavat uteliaisuuttaan testata uusia tuotteita.

— Kasvisproteiinituotteet ovat lunastaneet paikkansa kaupan hyllyillä, mutta on tässä vaiheessa vaikea sanoa, kuinka pysyvää niiden menekin kasvu on, Leppänen sanoo.

Helanne uskoo, että vegaanisten tuotteiden kysyntä tulee jatkossa kasvamaan entisestään. Leppänenkin toteaa, että valikoima varmasti jatkaa kasvuaan, sillä uusia tuotteita lanseerataan jaksoittain.