Harjoitus osoitti: Husulan tunnelin turvalaitteet toimivat ja pelastajat osaavat asiansa

Antti-jussi Larvio

Pelastajat tarvitsivat happilaitteet, koska onnettomuudessa palamaan syttynyt henkilöauto synnytti vahvan savun. Loukkaantuneet siirrettiin linja-autosta toiseen tunneliin saamaan ansiapua.
Pelastajat tarvitsivat happilaitteet, koska onnettomuudessa palamaan syttynyt henkilöauto synnytti vahvan savun. Loukkaantuneet siirrettiin linja-autosta toiseen tunneliin saamaan ansiapua.

Antti-jussi Larvio

Harjoituksessa testattiin myös mönkijän käyttöä loukkaantuneen kuljetuksessa.
Harjoituksessa testattiin myös mönkijän käyttöä loukkaantuneen kuljetuksessa.

Antti-jussi Larvio

Moottoriteiden tunnelionnettomuuksissa hyödynnetään viereistä tunnelia, jonka kautta apu saadaan paikalle ja loukkaantuneet kuljetettua hoitoon.
Moottoriteiden tunnelionnettomuuksissa hyödynnetään viereistä tunnelia, jonka kautta apu saadaan paikalle ja loukkaantuneet kuljetettua hoitoon.

Antti-jussi Larvio

Ensiapu annetaan paikan päällä, jonka jälkeen loukkaantuneiden siirtäminen jatkohoitoon on mahdollista. Harjoituksessa loukkaantuneita markkeerasivat varusmiehet.
Ensiapu annetaan paikan päällä, jonka jälkeen loukkaantuneiden siirtäminen jatkohoitoon on mahdollista. Harjoituksessa loukkaantuneita markkeerasivat varusmiehet.

Viranomaisten yhteistyötä ja pelastustoimia testattiin torstaina E 18-tien Husulan tunnelissa. Harjoituksessa linja-auto ja henkilöauto olivat törmänneet Helsingin suuntaan johtavassa tunneliosassa ja henkilöauto oli syttynyt palamaan muodostaen sankaa savua. Linja-autossa oli toistakymmentä loukkaantunutta matkustajaa.

Joka neljäs vuosi toteutettava mittava harjoitus sujui sen johtaneen Kymenlaakson pelastuslaitoksen pelastuspäällikkö Juha Tiitisen mukaan ilman ongelmia.

— Harjoitus täytti tavoitteet eli kaikki toimi kuten pitikin hälytysjärjestelmästä viranomaisyhteistyöhön. Harjoituksesta tehdään palauteraportti ja mahdolliset kehittämiskohteet täydennetään turvallisuusasiakirjoihin, Tiitinen toteaa.

Hätäuloskäynnit pelastuskäytössä

Onnettomuustilanteessa hälytys tulee Tampereen tieliikennekeskuksesta, joka valvoo jatkuvasti muun muassa Husulan tunnelia kameroin. Tampereelta hälytys kulkee Kuopion hätäkeskuksen kautta paikallisille viranomaisille. Näin tapahtui myös torstaina.

Pelastajat käyttävät moottoriteillä viereistä tunnelia, josta apu saadaan paikalle tunnelit yhdistävien hätäuloskäyntien kautta. Niistä myös mahdolliset loukkaantuneet saadaan kuljetettua apua saamaan.

Tiitisen mukaan tulipalot ja kemikaalionnettomuudet ovat maantietunneleissa vaarallisimmat ja ne vaativat pelastushenkilöstöltä erityisosaamista. Tunneleissa on teknisesti varustauduttu eri onnettomuustilanteisiin kattavasti.

Husulan 508 metriä pitkän tunnelin onnettomuusriskiä nostaa se, että sen kautta kulkee tavanomaista enemmän raskasta liikennettä.

— Vuoden 2015 tilastojen mukaan Husulan tunnelissa ajoi 13 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, joista raskasta liikennettä oli noin 30 prosenttia.

Iso harjoitus joka 4 vuosi

Torstainen harjoitus oli ensimmäinen Husulan tunnelissa sen jälkeen, kun se vuonna 2014 otettiin käyttöön. Ennen käyttöönottoa oli vastaava harjoitus. Silloin tosin törmäsivät hakerekka ja henkilöauto, joista rekka syttyi tuleen.

Seuraava iso harjoitus on edessä vuodenvaihteessa, kun valmistumassa olevaa Vaalimaan tunnelia testataan.

Antti-Jussi Larvio

Antti-Jussi Larvio

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.