Keulapotkuriin kiertynyt köysi lopetti Voiman työt merellä — Urho tuli tilalle avustamaan laivaliikennettä

Alukset tarvitsevat jäänmurtajan apua Haminan väylällä.

Arctia Oy

Jäänmurtaja Voima on poissa avustustöistä ainakin kaksi viikkoa, kun keulapotkuriin kiertyneen köyden aiheuttamia vikoja korjataan.
Jäänmurtaja Voima on poissa avustustöistä ainakin kaksi viikkoa, kun keulapotkuriin kiertyneen köyden aiheuttamia vikoja korjataan.

Nailonköyden kiertyminen keulapotkurin ympärille johti siihen, että jäänmurtaja Voima joutui lopettamaan operoinnin itäisellä Suomenlahdella tiistaina. Voima siirtyi keulapotkureita käyttämättä Haminan satamaan. Jäämurtaja Urho saapui keskiviikkona Helsingistä avustamaan laivaliikennettä.

Voima oli liikkeellä Kotkan edustalla, kun toisen keulapotkurin ympärille sotkeutui ohut nailonköysi. Lopulta köysi pääsi sisään potkuritunneliin rikkoen potkurin tiivisteen. Arctia Oy:n viestintäpäällikkö Eero Hokkasen mukaan mitään haveria tai vastaavaa ei tapaukseen liittynyt, vaan kyseessä on tekninen vika.

Nailonköysi on saattanut olla jonkun kalastajan käytössä merellä.

Voiman saaman vian tarvitsemia korjaustoimia selvitetään edelleen Haminassa. Arctia arvioi, että korjaustöihin menee ainakin kaksi viikkoa. Vielä ei ole selvillä, missä korjaukset tehdään.

Rankin luona pienet jäävät kiinni

Jäänmurtaja Urhon päällikön Timo Aaltosen mukaan jäätilanne itäisellä Suomenlahdella on helpohko, mutta sen verran jäätä on, että jäänmurtajaa tarvitaan.

— Perjantain vastaisena yönä avustimme yhden aluksen ulos Haminasta. Rankin ja Merikarin välillä oli myös yksi pieni alus kiinni jäissä ja sen avustimme Haminaan.

Aaltonen kertoo, että laivaliikenne nimenomaan Haminaan tarvitsee apua. Kotkan liikenne sujuu ilman murtajaa, sillä voimakkaat länsituulet ovat ajaneet jäät pois Orrengrundin ulkopuolelta. Myös Kaunissaaren itäpuolella on iso avovesialue.

— Rankin kohdalla jääkenttä liikkuu ja pienemmät alukset eivät pääse siitä lävitse.

Torstaina Urhon miehistö mittasi jään paksuutta Haminan syväväylän varressa niin sanotun Saukon oikaisun pohjoispäässä. Aaltosen mukaan kolmen kairauksen antama keskiarvo kiintojään paksuudelle oli 40 senttiä. Jää alkaa kuitenkin jo olla hieman pehmentynyttä, joten kunnon teräsjäästä ei ole kyse.