Venematka katkeaa, jos pöpö pesii polttoainetankissa — Kotimainen testi paljastaa mikrobikasvustot

Itärajan takana tankkaavat pärjäävät ilman ikävää bakteerimössöä tankin pohjalla.

Kimmo Seppälä

Henrik Fogelholmin mikrobitestit soveltuvat dieslmoottorien polttoainesäiliöiden ja veneiden sekä asuntoautojen ja -vaunujen vesitankkien tarkistuksiin.
Henrik Fogelholmin mikrobitestit soveltuvat dieslmoottorien polttoainesäiliöiden ja veneiden sekä asuntoautojen ja -vaunujen vesitankkien tarkistuksiin.

Rikin poistaminen dieselpolttoaineen seasta toi esille ongelman, joka on pysäyttänyt monen dieselmoottorilla veneilleen kesken matkan.

Veneilijänä kuopiolainen Henrik Fogelholm lähti pohtimaan ratkaisua käyntiongelmiin. Tiedossa oli, että ikävän mössön tankin pohjalle aiheuttaa dieselbakteeri, mutta ongelma oli, kuinka se havaittaisiin.

– Dieselbakteeri tuli julkisuudessa esille vuonna 2013.

Tärkein syy dieselbakteerin esiintymiseen on Fogelholmin mukaan ekologinen.

– Dieselistä pudotettiin rikki pois, jolloin bakteerit pääsivät jylläämään tankeissa.

Fogelholmin mukaan ilman pöpöongelmia pääsevät veneilemään vain itärajan takaa dieselinsä hakevat.

– Siellä on dieselissä sellaiset myrkyt, etteivät bakteerit elä, sanoo Fogelholm.

Biodieselin tullessa markkinoille ongelmat pahenivat.

– Biodiesel itsessään ei ole syypää tilanteeseen, mutta se antaa mikrobeille paremmat mahdollisuudet kehittyä.

Ilmiössä tankin pohjaan kertyy kuollutta biomassaa, joka liikkuessaan saattaa aiheuttaa vakavia ongelmia.

– Varsinkin merialueella tuo biomassa irtoaa tankin pohjasta juuri syysmyrskyillä, jolloin moottorin käyntihäiriöitä ei todella toivota, sanoo Fogelholm.

Kuona tukkii moottorin suodattimet ja matka katkeaa.

Vastamyrkkyinä biosidit ja sitruunahappo

Tankkien pohjalle ikävää mössöä aiheuttavia mikrobeja vastaan lähdettiin Euroopassa ja Yhdysvalloissa taistelemaan vastamyrkyin, biosidein.

Biosidit ovat kemiallisia aineita, valmisteita tai pieneliöitä, joiden tarkoitus on tuhota, torjua tai tehdä haitattomiksi haitallisia eliöitä ja estää niiden vaikutusta.

Fogelholm puolestaan lähti kehittämään testiä, jolla löydetään nämä haitalliset bakteerit, hiivat ja homeet veneiden polttoaine- ja vesitankeista.

Fogelholmin Sternaco-testauspaketit ovat olleet markkinoilla viime keväästä.

Testit ilmoittavat, onko polttoaine- tai vesitankeissa haitallisia bakteereita. Vesitankeissa nämä ovat yleensä koli- tai salmonellabakteereita

Testien avulla ongelmat saadaan ennakoitua ja bakteerit aisoihin.

– Jatkuva estohoito voisi aiheuttaa sen, että mikrobit kehittäisivät vastustuskyvyn kuten sairaalabakteeritkin, sanoo Fogelholm.

Fogelholmin mukaan tankkien testaus kannattaa tehdä veneiden syyshuollon aikana.

Testatuista veneistä noin kolmanneksessa on ollut haitallisia mikrobikasvustoja.

– Mikäli kasvustoa on paljon, eivät pelkät myrkyt riitä, vaan tankit on puhdistettava. Se on hyvä tehdä syksyllä.

Vesitankeissa puhdistus tehdään sitruunahapolla.

Fogelholmin tankkitesterit sopivat myös asuntoautojen ja -vaunujen polttoaine- ja vesitankkien tarkistukseen.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet