Lukijalta: Rantarata palvelisi satamaa ja asukkaita

Rantaratakeskustelussa on jäänyt vähälle huomiolle tärkeä seikka, että rantaradan myötä yhdistetään toisiinsa pääkaupunkiseutu, Porvoo, Loviisa, Kotka ja Hamina, joista ei ole koskaan päässyt Helsinkiin suoralla junayhteydellä. Kyseisistä kaupungeista käydään päivittäin työssä pääkaupunkiseudulla.

Radan rakentaminen Lappeenrantaan saakka, lisää Lappeenrannan, Imatran ja pohjoisen Karjalan teollisuudesta junarahteja ja vientiä Haminan – Kotkan satamaan. Myös Saimaalta tulevia kuljetuksia voitaisiin siirtää niin halutessa Lappeenrannassa juniin. Iisalmesta ja Joensuusta saakka pääsevät laivat Lappeenrantaan, jolloin rata palvelee koko Itä-Suomea.

Haminan – Kotkan satama on Suomen suurin vientisatama ja suora ratayhteys itäiseen Suomeen lisää sen käyttöastetta, työpaikkoja, vähentäen työtätekevien ihmisten muuttohalukkuutta pääkaupunkiseudulle nopean junayhteyden ansiosta. Mahdollinen oikorata Kouvolasta Helsinkiin aiheuttaa juna rahtien osittaisen siirtymisen Helsingin Vuosaaren satamaan, joka aiheuttaa Haminan – Kotkan sataman rahtien vähenemistä ja aiheuttaen heijastusvaikutuksia koko Kaakkois-Suomeen.

Kouvolasta on päässyt Helsinkiin junalla jo 150 vuotta ja viimeiseksi Itä-Suomen ratayhteyttä parannettiin rakentamalla rata Lahdesta Helsinkiin, joka otettiin käyttöön vuonna 2006. Nyt vaaditaan taas, että Kouvolasta pitäisi vetää uusi rata Helsinkiin, eikö millään ole enää mitään väliä.

Etelä-Saimaan (14.2.) mielipidesivulla oli voimakas kannanotto niin sanotun oikoradan puolesta, että Itä-Suomen kohtalo on kiinni 20 minuutista.

Herrat Itä-Suomen kaupunkien johtajat, yrittäjäjärjestöt ja kauppakamarit, oletteko aivan vakavissanne sitä mieltä, että Itä-Suomen maakuntien väestökato saadaan pysäytettyä ja vaikeuksissa olevat yritykset pelastettua sekä uusia yrityksiä houkuteltua maakuntiin 20 minuuttia nopeammalla junayhteydellä Helsinkiin?

Luulen, että taantuvia maakuntia ja vaikeuksissa olevia yrityksiä ei pelasteta siinäkään tapauksessa, vaikka juna kulkisi tuntia nopeammin. Kysymys kuuluukin, että onko 20 minuuttia 1,7 miljardin euron arvoista? Mielestäni ei ole. Myös kansan syviltä riveiltä voi kysyä mielipidettä kyseisen radan rakentamiseen. Veikkaan, että vastaus on kielteinen.

Herrat Itä-Suomen kaupunkien johtajat ynnä muut väittivät kirjoituksessaan, että pääkaupunkiseudun miljoona ihmistä yhdistetään radalla Itä-Suomeen. Pääkaupunkiseutu on ollut yhdistetty Itä- Suomeen junaradalla jo 100 vuotta. Pääkaupunkiseudun asukkaille ja yrityksille on aivan sama, mistä suunnasta rata sinne tulee, joten pääkaupunkiseudulle ei muodostu oikoradasta minkäänlaista lisäarvoa.

Seppo Talka (ps)

Lemi