Uutta tietoa Mäntyharjun säiliövaunuturmasta: Venäläiset vaunut olivat matkalla Kotkaan

Vaunujen paikallaan pysyminen oli varmistettu lukittavilla pysäytyskengillä ja vaunujen valvonta oli järjestetty VR:n turvallisuusohjeen mukaisesti.

Jaakko Avikainen

Mäntyharjun Kinnin liikennepaikalle pysäköidyt säiliöt olivat matkalla Kotkaan Mussalon satamaan, VR tiedottaa. 

Yksi säiliöistä repesi lauantaina ja 35 000 litraa MTBE-kemikaalia valui maastoon. Ainetta käytetään bensiinin valmistuksessa. Se on myrkyllistä ja erityisesti lähivedet ovat nyt vaarassa. Ely-keskuksen johtaja Pekka Häkkinen sanoi sunnuntaina, että kyseessä on ympäristökatastrofi lähialueen vesialueille.

VR tiedottaa pysäköineensä 50 säiliövaunun letkan Kinnin liikennepaikalle 21. maaliskuuta eli lähes kolme viikkoa sitten. Ne olivat tulossa Venäjältä ja ne odottivat Kinnin liikennepaikalla jatkokuljetusta Mussalon satamaan VR:n kemikaaliasiakkaan terminaaliin. Sieltä kemikaali oli tarkoitus laivata edelleen kolmanteen maahan.

VR:n mukaan Suomessa on yhteensä noin 5 000 venäläistä vaunua, joista noin 2 200 on niin sanottuja vak-kuljetuksia eli vaarallisen aineen kuljetuksia.

Pysäytyskengät pitivät vaunuja paikallaan

Onnettomuus tapahtui, kun yksi säiliövaunu lähti valumaan, törmäsi päätepuskimeen, suistui pois radalta ja repeytyi. Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi arvelee, että maan kaltevuus olisi saanut vaunuletkan liikkumaan. 

VR:n mukaan säiliövaunujen paikallaan pysyminen oli varmistettu lukittavilla pysäytyskengillä ja myös vaunujen valvonta oli järjestetty VR:n turvallisuusohjeen mukaisesti. Säilytykseen oli saatu lupa Liikennevirastolta ja Liikenneviraston rataliikennekeskusta oli informoitu asianmukaisesti.

Länsi-Savo kertoi sunnuntaina, että Etelä-Savon pelastuslaitos ei ollut saanut ilmoitusta Kinnin liikennepaikalla olevista säiliövaunuista. Trafin yksikönpäällikkö Tomi Anttilan mukaan tilannetta selvitetään, sillä valtioneuvoston asetuksen mukaan tilapäisestä säilytyksestä pitää ilmoittaa paikalliselle pelastuslaitokselle.

— Epäselvää tässä tapauksessa näyttää olevan minkä toimijan olisi pitänyt tehdä ilmoitus, Anttila sanoo.

Anttilan mukaan Kinni on yksi varapaikoista, joihin vaarallisen aineen kuljetuksia voidaan jättää tilapäiseen säilytykseen, jos kuljetukset eivät mahdu viralliselle vak-ratapihalle.

Onnettomuuden tutkinta on kesken ja sen tekee Onnettomuustutkintakeskus. Se julkaisee tapauksesta aikanaan loppuraportin.

VR selvittää myös sisäisesti onnettomuuden syytä ja on käynnistänyt ylimääräisiä turvallisuustoimenpiteitä tutkimusten ajaksi. 

Tavaraliikenne kulkee, henkilöliikenne ei

Kinnin ratapihalla sähköradan jännitteet on katkaistu turvallisuussyistä.

Diesel-vetoinen tavaraliikenne Savon radalla saatiin avattua sunnuntaina puoli yhdentoista aikaan illalla. Sen sijaan henkilöjunat korvataan linja-autoilla vielä maanantainakin Hillosensalmen ja Mäntyharjun välillä. Korvaavien kuljetusten käyttö viivästyttää Savon radan junien perille tuloa arviolta puolesta tunnista 75 minuuttiin.

Lisäksi kello 16.49 lähtevät Intercity-juna Kouvolasta Kuopioon on peruttu. 

Pääset lukemaan kaikki Mäntyharjun säiliövaunuturmaa käsittelevät jutut tästä.

Juttua päivitetty kello 11.57 Tomi Anttilan kommenteilla.

Luetuimmat