Kyminlinnan ja Eagle-talon väli oli kahden euron taksikokeilun suosituin matka — Osallistuneiden ihmisten määrä jäi varsin alhaiseksi

Joulukuun alusta maaliskuun loppuun tehtiin reilut 200 taksimatkaa.

Katja Juurikko

Kotkassa ja Kouvolassa kokeiltiin palvelua, jossa pääsee halvalla taksikyydillä Kyminlinnasta Eagle-taloon tai Xamkiin. Kuvituskuva.
Kotkassa ja Kouvolassa kokeiltiin palvelua, jossa pääsee halvalla taksikyydillä Kyminlinnasta Eagle-taloon tai Xamkiin. Kuvituskuva.

Kymilinnan ja Eagle-talon väli oli suosituin yhteys Kotkassa ja Kouvolassa toteutetussa juna-taksi-palvelukokeilussa. Kokeiluun osallistuneiden ihmisten määrä jäi varsin pieneksi — noin 20 henkilöön.

Joulukuun alusta maaliskuun loppuun kestäneen kokeilun aikana tehtiin kaikkiaan reilut 200 taksimatkaa. Niistä yli puolet ajettiin juuri Kyminlinnan ja Eagle-talon välillä.

Keskimäärin taksissa oli matkojen aikana 1,2 matkustajaa. Enimmillään kyydissä oli kolme henkeä.

Keskimääräinen käyttöaste jäi turhan alhaiseksi

Juna-taksi-palvelukokeilussa oli tarjolla yhteydet aamujunalta kolmeen kohteeseen. Kotkassa pääsi Kyminlinnasta Eagle-talon lisäksi Xamkin kampukselle. Kouvolassa kyyti vei rautatieasemalta Kasarminmäelle. Iltapäivällä tarjolla oli kyyti työ- tai opiskelupaikalta takaisin junalle.

Taksikyydin hinta matkustajalle oli kaksi euroa suuntaansa. Edullisen hinnan mahdollisti yhteistyöprojektin tuki.

Kymenlaakson Taksi Oy:n myyntipäällikön Antti Horton mukaan kokeilusta saatiin arvokasta tietoa, vaikka kyytien keskimääräinen käyttöaste jäikin turhan alhaiseksi.

— Jotta tämänkaltainen palvelu olisi taloudellisesti kannattavaa, pitäisi kyydissä olla kerralla 4–5 matkustajaa. Jos matkustajia on vain yksi tai kaksi, pitäisi hintaa vastaavasti nostaa, jolloin se ei taas vastaisi sitä tarkoitusta, jota tässä haettiin, sanoo Horto.

Horton mukaan Kymenlaakson Taksi on kuitenkin jatkossakin mieluusti mukana kehittämässä matkustusjärjestelmiä.

— Erilaiset ketjutukset, kuljetusten yhdistely ja kimppakyydit ovat nykypäivää.

Toinen kokeilu paraikaa menossa

— Palvelukokeilu on osa matkaketjujen kehittämistä, jossa eri liikennemuodot muodostavat saumattoman ja sujuvan yhteyden, kertoo projektipäällikkö Petri Kähärä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamkilta.

Juna-taksi-palvelukokeilusta kertyneitä kokemuksia hyödynnetään myös muihin palveluihin. Paraikaa on meneillään kokeilu, jossa Kymsoten henkilökunnalle on tarjolla kimppataksikyyti Kymenlaakson keskussairaalta Helsinkiin kulkevalle pikavuorolle. Aamulla Helsingin suunnasta pääsee bussilla suoraan sairaalan eteen.

Ekologinen vaihtoehto yksityisautomatkalle

Kehittämisyhtiö Cursorissa uskotaan, että sujuvalla ja kestävällä työmatkayhteydellä on merkitystä elinvoimaan.

— Käyttäjien kokemukset osoittivat, että palvelulla oli merkitystä työpaikan valinnalle, ja tämä oli yksi kokeilun tavoitteista: helpottaa seudun yritysten rekrytointeja, kertoo Cursor Oy:stä asiantuntija Esa Partanen.

Palvelun etuna on myös tarjota työmatkalle ekologinen vaihtoehto automatkaan nähden.

— Säästö matkan hiilijalanjäljessä on merkittävä, vaikka otetaan huomioon taksin saapuminen taksiasemalta sekä mahdollinen siirtymä alkupäässä autolla kotoa junalle, muistuttaa Partanen.