Missä järki? Jari Järvelän tilaama paketti seilaa edestakaisin Kotkan ja pääkaupunkiseudun väliä

Kotkalaiskirjailija ihmettelee käytäntöä, jossa lähetti käy nykimässä lukittua alaovea, muttei soita paketin vastaanottajalle.

Tuntematon

Missä järki? Jari Järvelän tilaama paketti seilaa edestakaisin Kotkan ja pääkaupunkiseudun väliä

Kotkalainen kirjailija Jari Järvelä on ihmeissään ja jännittynytkin. Ei niin, etteikö Järvelä ammattinsa puolesta olisi tottunut monenlaisiin juonenkäänteisiin, mutta nyt Järvelää on kohdannut tosielämän sattumus, jonka lopputulosta ei vielä tiedetä. Sattumus liittyy Järvelälle tuloillaan olevaan pakettiin.

Hypätään viime viikon maanantaihin. Järvelä tilasi vaimonsa kanssa japanilaisen Uniqlo-vaatebrändin tuotteita netistä.

— Muuten olisin tietysti ostanut niitä jostain liikkeestä, mutta kun lähin jälleenmyyjä on käsittääkseni Pietarissa, kertoo Järvelä.

Nykymaailman tahti on kiivas. Järvelä pystyy näkemään lähetyksen seurantatiedoista, että paketti saapui Suomeen parissa päivässä.

— Varmaan se tuli jostain Keski-Euroopassa sijaitsevasta varastosta tai lajittelukeskuksesta.

Kotkaan ja takaisin, Kotkaan ja takaisin

Tässä kohtaa tarina — siis paketti — jää junnaamaan paikoilleen. Tai oikeastaan soutamaan ja huopaamaan. Järvelän käsitys nimittäin on, että paketti on jo pariin otteeseen kuljetettu pääkaupunkiseudulta Kotkaan ja takaisin.

Uniqlo käyttää Suomen toimituksiinsa lähettiyritys United Parcel Serviceä eli UPSia. Järvelä on saanut viestit, joiden mukaan UPSin kuriiri on käynyt kokeilemassa hänen kotitalonsa alaovea ensimmäisen kerran viime viikon perjantaina ja toisen kerran tämän viikon maanantaina.

— Molempien kertojen jälkeen kuriiri on vienyt paketin takaisin pääkaupunkiseudulle, kertoo Järvelä.

Lukittu ovi, eikä työpuhelinta

Syy, miksi paketti ei ole päätynyt tilaajalleen, on looginen. Tai ei ole. Järvelän kotitalon alaovi on lukittu, eikä UPSin kuriirilla ole työpuhelimia, joilla he voisivat soittaa asiakkaalle ja ilmoittaa paketin tulosta. Näin Järvelälle kerrottiin, kun hän soitti UPSin asiakaspalveluun ja tiedusteli pakettinsa kohtaloa.

— Minulle sanottiin, että pakettia kuljetetaan joitakin kertoja edestakaisin, minkä jälkeen se päätyy Kotkassa Ristinkalliolla sijaitsevaan asiakaspalvelupisteeseen.

Kun ei ole ensimmäinen kerta

Kun Järvelä kertoi kokemuksistaan Facebookissa, tuli postaukseen aika pian kommentteja ihmisiltä, joilla on samankaltaisia kokemuksia. Tapaus ei ole Järvelällekään ainutkertainen.

— Tuntuu, että kuriiripalveluita käytettäessä yhdeksässä kerrassa kymmenestä on ongelmia. Tilaan verkosta tuotteita, joita ei Suomesta saa ja aina tilatessani toivon, että ne toimitettaisiin Postiin.

Järvelän mukaan lukittu alaovi ja luuriton lähetti eivät käy selitykseksi aiempiin kertoihin, jolloin paketin perille tulemisen kanssa on ollut ongelmia.

— Edellisessä kodissamme rappukäytävän ovi ei ollut lukossa, vaan lähetti pääsi ovellemme asti. No, kerrankin minä olin tehnyt töitä kotona koko päivän, eikä ovikelloa taatusti ollut soitettu. Silti sain viestin, että ovellamme oli käyty, mutta meitä ei ollut tavoitettu.

Toisen kerran Järvelä oli kuin olikin saanut yhteyden pakettia tuoneeseen lähettiin. Tämä oli käynyt oven takana, kun Järvelä oli piipahtanut kaupungilla. Käynnistä oli viisi minuuttia, ja kuriiri oli ehtinyt autoineen Hovinsaarelle.

— Sain suostutelluksi hänet kääntymään takaisin ja tuomaan paketin minulle. En ole koskaan nähnyt niin pahantuulista asiakaspalvelijaa. Iski paketin käteeni, eikä sanonut mitään.

Eikö toimitusajan ilmoittaminen olisi nykyaikaa?

Järvelälle on kerrottu, että UPS käyttää pakettien jakeluun alihankkijoita. Niin tai näin, Järvelä ihmettelee, eivätkö työpuhelimet ja paketin toimittamisesta ennalta ilmoittaminen olisi nykyaikaa.

— Voisivat antaa edes parin tunnin haarukan. Nyt sanotaan vain, että joskus aamukahdeksan ja iltakuuden välillä. Ei kaikilla ole mahdollisuuksia päivystää koko päivää kotona pakettia odottamassa.

Haastateltava on vielä haussa

UPSin Suomen nettisivuilta löytyy asiakaspalvelun puhelinnumero. Sieltä vastaa kohtelias nuori mies ja kertoo, ettei hän voi kommentoida tämänkaltaisia asioita, eikä myöskään antaa kenenkään mahdollisen haastateltavan nimeä tai yhteystietoja.

Sen sijaan nuori mies antaa sähköpostiosoitteen. Sinne on laitettu viesti haastattelupyynnöstä. Täydennämme juttua UPSin kommenteilla, jos ja kun sellaiset saadaan.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet