Jäänmurtaja Voima odottaa lähtökäskyä kohti Haminaa ja Kotkaa

Jäitä ei vielä ole paljon itäisellä Suomenlahdella, mutta pakkaset jatkuvat

Jussi Lopperi

Voima on tuttu näky itäisellä Suomenlahdella talvisin. Ja tulee olemaan vielä pitkään, sillä 2016 tehty iso remontti takasi kymmenen lisävuotta.
Voima on tuttu näky itäisellä Suomenlahdella talvisin. Ja tulee olemaan vielä pitkään, sillä 2016 tehty iso remontti takasi kymmenen lisävuotta.

Jäänmurtaja Voimalla on täysi valmius lähteä meriliikenteen avustustöihin itäiselle Suomenlahdelle. Aivan lähipäivinä alus ei kuitenkaan vielä lähde Helsingin Katajanokalta kohti Haminaa ja Kotkaa, vaikka meri onkin rannikon läheisyydessä alkanut jäätyä viime päivien pakkasten ansiosta.
— Kyllähän merialueilla nyt jäätä muodostuu. Jos sää jatkuu tällaisena, on kohta Voiman vuoro. Se on seuraavana lähtölistassa yhdessä maakaasukäyttöisen Polariksen kanssa, joka suuntaa Perämerelle, kertoo Arctia Oy:ssä jäänmurrosta vastaava liiketoimintajohtaja Tom Ekegren.
Otso ja Kontio ovat jo avustamassa Perämerellä.
Ekegrenin mukaan kaikille muille jäänmurtajalaivaston aluksille on laadittu tietty lähtöjärjestys, mutta Voiman kanssa eletään ihan oman aikataulun mukaan. Voima ottaa suunnan itäiselle Suomenlahdelle silloin, kun sitä jääolojen perusteella tarvitaan. Päätökset tekee Liikennevirasto.
Ilmatieteenlaitos lupaa Haminan ja Kotkan seudulle sunnuntaista tiistaihin reilun kymmenen asteen pakkasia, joten meren jäätyminen nopeutuu. Tosin sen jälkeen on luvassa parin päivän ajaksi plusasteita.

Kova jäätalvi voi

vielä tulla


Viime vuosina talvet ovat olleet hyvin leutoja ja jäänmurtajaa on Suomenlahdella tarvittu vain lyhyen aikaa. Ekegren muistuttaa kuitenkin, että tilastoissa on monia talvia, joiden alku on samankaltainen kuin nyt ja sitten helmikuun ja maaliskuun kovat pakkaset ovat tuoneet keskimäräistä ankaramman jäätalven. Se on mahdollista tänäkin vuonna. Ja yleensä jään reunaan syntyy sohjovyö, joka vaikeuttaa heikoimpien alusten kulkua.

Voimalla paljon

vuosia edessä


Vuonna 1954 käyttöön otettu Voima on Arctian vanhin alus. Se olo määrä poistaa jäänmurtajalaivastosta 2015, mutta lopulta Voimalle päätettiin tehdä elinkaaren pidennys kymmeneksi vuodeksi. Iso telakointi tehtiin vuonna 2016.
— Rungon veden alaisissa osissa uusittiin 85 prosenttia teräslevyistä. Rungoltaan laiva on siis jotakuinkin uusi. Komentosillan navigointilaitteet uudistettiin ja sisätiloissa tehtiin paljon muutoksia. Voimalla voidaan operoida hyvin kymmenen vuotta ja enemmänkin, sanoo Ekegren.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.