Liikenne- ja viestintäministeriö luopui väylämaksulakiin ehdotetusta muutoksesta – Haminan–Kotkan satamayhtiön toimitusjohtaja Kimmo Naskin mukaan tikkari nappaistiin kädestä täysin yllättäen

Haminan–Kotkan satamayhtiön toimitusjohtaja Kimmo Naskin mukaan vientialan yrityksissä laskelmat ja suunnitelmat olivat jo pitkälti tehty sen mukaan, että väylämaksu poistuisi tältä vuodelta.

Raimo Eerola

Väylämaksulakiin ehdotetun muutoksen valmistelu on lopetettu. Arkistokuva Mussalon satamasta.
Väylämaksulakiin ehdotetun muutoksen valmistelu on lopetettu. Arkistokuva Mussalon satamasta.

Liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti tiistai-iltana, että väylämaksulakiin ehdotetun muutoksen valmistelu on lopetettu. Viimeisin ehdotus oli, että väylämaksun kantaminen lopetettaisiin ajanjaksolla 1.7.–31.12.2020.

Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo tiedotteessaan, että väylämaksu on puolitettu vuodesta 2015 lähtien. Puolittamista jatketaan suunnitellusti vuonna 2021. Liikenne- ja viestintäministeriö jatkaa normaalisti tämän lakimuutoksen valmistelua.

Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo myös, että hallitus on päättänyt lukuisista yrityksiin kohdistuvista tukitoimenpiteistä, joiden on tarkoitus lievittää koronapandemian negatiivisia vaikutuksia. Merenkulkuun kohdistuvia mahdollisia lisätoimenpiteitä on tarpeellista tarkastella osana tätä kokonaisuutta.

Väylämaksulain muutoksen valmistelun lopetus tuli yllättäen

Haminan–Kotkan satamayhtiön toimitusjohtaja Kimmo Naskin mukaan on todella ikävää, että väylämaksulakiin ehdotetun muutoksen valmistelu lopetettiin.

– Se oli jo hyvässä mallissa menossa. Ensin tuli hallituksen esitys, jossa olisi poistettu väylämaksut tältä vuodelta ja maksettu alkuvuodesta takautuvasti takaisin, kertoo Naski.

Huhti–toukokuussa hallituksen esitys väylämaksujen väliaikaisesta poistamisesta oli kahdella lausuntokierroksella. Naskin mukaan oli yllättävää, että viimeisin ehdotus muuttuikin niin, että väylämaksun kantaminen lopetettaisiin ajanjaksolla 1.7.–31.12.2020.

– Molempiin esityksiin laitettiin lausunnot itse satamayhtiönä tässä ja eri kanavien kautta oltiin mukana. Tulikin nyt yllättäen, että koko lain valmistelu lopetetaan ja puolittamista jatketaan vuoden 2021 loppuun, sanoo Naski.

– Ensimmäisellä lausuntokierroksella esitykseen annettiin yli kaksikymmentä lausuntoa, joista vain yksi oli kriittinen esitystä kohtaan. Lopputulos oli kuitenkin tämä, kertoo Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood Kymenlaakson kauppakamarin tiedotteessa.

Raimo Eerola

Kymenlaaksossa on sataman lisäksi lukuisia viennin parissa työskenteleviä yrityksiä. Arkistokuva Mussalon satamasta.
Kymenlaaksossa on sataman lisäksi lukuisia viennin parissa työskenteleviä yrityksiä. Arkistokuva Mussalon satamasta.

Laskelmat ja suunnitelmat olivat jo tehty

Naskin mukaan vientialan yrityksissä laskelmat ja suunnitelmat olivat jo pitkälti tehty sen mukaan, että väylämaksu poistuisi tältä vuodelta.

– Sitten tavallaan tikkari nappaistaan kädestä täysin yllättäen, sanoo Naski.

Myös Kymenlaakson kauppakamari korostaa sitä, että väylämaksuilla on huomattava merkitys Kymenlaakson elinkeinotoimintaan. Alueella on sataman lisäksi lukuisia viennin parissa työskenteleviä yrityksiä.

Kymenlaakson kauppakamari on pettynyt siihen, että väylämaksulain muutoksen valmistelu lopetettiin.

– Väylämaksujen väliaikainen poistaminen olisi ollut helpotus vientiyrityksille ja sitä kautta koko Suomen viennille ja kilpailukyvylle, joissa koronakriisin aiheuttamat taloudelliset menetykset ja muut vaikutukset alkavat näkymään vasta viiveellä, kertoo Kymenlaakson kauppakamarin toimitusjohtaja Marika Kirjavainen tiedotteessa.

Kymenlaakson kauppakamari kertoo tiedotteessaan, että kauppakamarit kannattivat esitystä väylämaksujen väliaikaisesta poistamisesta. Samalla kauppakamarit ovat myös sitä mieltä, että merenkulun väylämaksu pitää poistaa tulevaisuudessa kokonaan ja pysyvästi. Kauppakamarien mukaan meriväylät ja niiden ylläpitäminen kuuluvat valtion perusinfraan, joten niiden ylläpito pitää rahoittaa valtion budjetista.

Puolittaminen on silti parempi kuin täysväylämaksu

Naski näkee tilanteessa myös jotakin myönteistä.

– Totta kai se puolittaminen on parempi kuin täysväylämaksu. Ilman muuta se on oikean suuntainen toimenpide, mutta se on riittämätön, sanoo Naski.

Hän kuvailee, että toimenpiteen oli tarkoitus helpottaa elinkeinoelämän, viennin, ulkomaankaupan ja transiton oloja tässä korona-aikana.

– Vaikea varmaan on markkinoilla ymmärtää, miten tähän on päädytty, kertoo Naski.

Hänen mukaansa väylämaksu on Suomen itse itselleen luoma kaupan este. Sitä ei muissa maissa ole, paitsi Ruotsilla pienimuotoisesti. Väylämaksun poistamisesta olisi ollut hyötyä Suomelle.

– Tämä olisi ollut kilpailuneutraali tapa edistää Suomen elinkeinotoimintaa. EU:kaan ei olisi voinut siihen puuttua, kun ei sitä muissakaan maissa ole. Se olisi mennyt suoraan oikeaan osoitteeseen, sanoo Naski.

Luetuimmat