Väyläviraston julkistama selvitys ei lupaile junarataa Kotkan ja Helsingin välille

Itäinen rantarata veisi tunnissa Kotkasta Helsinkiin, mutta Luumäelle asti vedettävä yhteys maksaisi 3,2 miljardia euroa.

Katja Juurikko

Kymenlaaksossa remontoidaan parhaillaan 100 miljoonalla eurolla Kotka-Kouvola -väliä.
Kymenlaaksossa remontoidaan parhaillaan 100 miljoonalla eurolla Kotka-Kouvola -väliä.

Itäisen rantaradan kannattajat joutuvat vielä pitämään kuohujuomat piilossa. Väyläviraston torstaina julkistama Itärataselvitys piti Kotkan ja Helsingin välisen raideyhteyden hamassa tulevaisuudessa. Selvityksen mukaan nykyisten ratojen kehittäminen on kannattavampaa kuin uusien oikoratojen rakentaminen idän suuntaan.

– Noin 20 vuoden aikajänteellä idän suunnan uudet ratakäytävät eivät näytä olevan yhteiskuntataloudellisesti kannattavia, selvityksen päätelmissä todetaan.

Selvityksessä vertailtiin junayhteyksien nopeuttamista nykyisessä rataverkossa sekä uusia yhteyksiä Lentorata–Porvoo–Kouvola ja Lentorata–Porvoo–Kotka–Luumäki.

Nykyisten yhteyksien ehostaminen maksaisi toteuttamistavasta riippuen 147-392 miljoonaa euroa. Porvoosta Kouvolaan suuntautuvien kiskojen rakentaminen maksaisi arviolta 2,1 miljardia euroa.

Viimeisessä visiossa matkustaja hyppäisi junaan Kotkassa ja olisi ilman vaihtoja tunnin päästä Helsingissä. Tosin hintalappukin on kaikkein komein. Kaikkiaan 176 kilometrin pätkä pääkaupunkiseudulta Kotkan kautta Luumäelle olisi vähintään 3,2 miljardin euron rykäys. Hintaan sisältyisi myös olemassa olevien Savon ja Karjalan ratojen parannukset.

Selvitys laskee, että uusi raideyhteys toisi tuhansia matkustajia Kotkan ja Helsingin välille.

Ehtona suunnittelupöydällä makaava Lentorata

Kaiken kukkuraksi molempien uusien itäisten kiskojen ehtona on Lentorata, joka käytännössä olisi uuden raideyhteyden alkupää. Lentorata on Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle suunniteltu rata.

Lentoradasta ei ole toteuttamispäätöstä ja sen suunnitelmatkin ovat kymmenkunta vuotta varttuneet jatkotyöstämistä. Lentoradan tämänhetkinen kustannusarvio on 2,65 miljardia euroa. Lentoradan suunnitelmien tarkentumisen perään huutaa myös Väyläviraston tuore selvitys.

Selvitys ei täysin tyrmää kumpaakaan uutta itäistä yhteyttä, sillä pidemmällä aikavälillä tilanne voi olla toisenlainen. Henkilöautoilun ja matkalippujen hintojen muutokset, Pietarin liikenteen kehittyminen sekä tavaraliikenteessä tapahtuvat muutokset voivat heilauttaa kannattavuuslukuja suopeammiksi maakunnille.Kannattavuuslukuihin vaikuttaa myös hankearvioinnin kehittyminen.

Selvityksen mukaan tavaraliikenteen potentiaaliset hyödyt olisivat selvästi suuremmat Kotkan kautta kulkevassa vaihtoehdossa, joka palvelisi muun muassa Haminan-Kotkan satamaa. Tavaraliikenteen hyödyt jäävät kuitenkin selvästi matkustajahyötyjä pienemmiksi, selvitys lisää.

Jossain vaiheessa pitää tehdä valinta Kotkan ja Kouvolan välillä.

Tavaraliikenne vaatii ratageometrian tarkastelua ja mahdollisesti uusia yhteysraiteita, mikä korottaa investoinnin hintaa.

Kotkan lobbareille lohtua antaa arvio siitä, että eteläisellä linjauksella voisi olla piristävä vaikutus työ- ja asuntomarkkinoille, kun seutukunta hivuttautuisi lähemmäs pääkaupunkiseudun sykettä. Selvitys laskee, että uusi raideyhteys toisi tuhansia matkustajia Kotkan ja Helsingin välille.

Kotka vai Kouvola?

Nyt julkistettu selvitys ei lukitse mitään vaihtoehtoa, vaan se on työkalu tulevaa suunnittelua varten. Se kuitenkin on selvää, että jossain vaiheessa pitää tehdä valinta Kotkan ja Kouvolan välillä, mikäli uusia kiskoja rakennetaan.

Maakuntakaupunkien kilpalaulanta virkosikin heti selvityksen putkahdettua. Kouvolan kaupunki vaati tiedotteessa "pikaisesti selkeää päätöstä Porvoo-Kouvola -linjauksen puolesta". Kotka taas penäsi elinkeinoelämän huomioimista, eikä pelkästään matka-aikojen minuuttien tuijottelua.

– Investoinneista päätettäessä on tärkeää pohtia, mistä elinkeinoelämä hyötyy eniten ja miten koko maan rataverkon toimivuutta vahvistetaan. Tällä on myös keskeinen merkitys huoltovarmuudelle, kaupunginjohtaja Esa Sirviö toteaa tiedotteessa.