Verkkosivumme uudistuivat — Lue tästä tietopaketti uusien sivujen käyttämisestä

— Ihmiset liikkuvat ja matkustavat. Kotona lehti luetaan usein paperisena. Kun halutaan saada paikallisia uutisia nopeasti, luetaan juttuja mobiililaitteilla, vt. päätoimittaja Pekka Lakka sanoo.

Tuottajat Marja Luumi ja Kirsi Mäkinen ja verkkotoimittaja Pekka Kimpanpää Kymen Sanomien uutisdeskissä.

Kymen Sanomien uusi verkkopalvelu on otettu tänään käyttöön. Uudistuksen ansiosta Kymen Sanomien lukijat löytävät paikalliset sisällöt aiempaa paremmin.

— Verkko on lukijoille tärkeä kanava. Se elää hyvistä paikallisista sisällöistä kuten paperilehtikin. Uudistimme nyt tekniikkaa, mutta tavoitteenamme on kehittää voimallisesti myös paikallisia sisältöjä, Kymen Sanomien vt. päätoimittaja Pekka Lakka kertoo.

—  Ihmiset liikkuvat ja matkustavat. Kotona lehti luetaan usein paperisena. Kun halutaan saada paikallisia uutisia nopeasti, luetaan juttuja mobiililaitteilla.

— Kehitämme palvelua niin, että otamme huomioon mobiililaitteilla lukemisen. Suurin osa verkkolehden lukijoista käyttää tänään älypuhelinta tai tablettia.

Alla tietopaketti uusien nettisivujemme sisällöstä ja käyttämisestä.

 

Mitä uutta verkkopalvelussa on?

Kymen Sanomien verkkopalvelu on uudistunut lähes kokonaan. Erillistä mobiilisivustoa ei enää ole. Uusi sivusto on responsiivinen, eli se toimii kaikilla päätelaitteilla sujuvasti.

Ulkoasu on entistä selkeämpi ja helppokäyttöisempi. Mobiilinäkymässä päivän luetuimmat, uusimmat ja viimeksi kommentoidut artikkelit löytyvät kätevästi omien painikkeiden takaa. Näköislehden tilaajat pääsevät lukemaan näköislehden entistä kätevämmin suoraan valikosta.

Verkkosivujen sisältö on nyt jaettu aiempaa useampiin aihealueisiin, ja esimerkiksi talous- ja urheilusisällöt löytyvät nyt helposti omilta alasivuiltaan.


Muuttaako uudistus Kymen Sanomien mobiilisovellusta?

Älypuhelimiin ja tabletteihin ladattavat mobiilisovellukset ovat käytössä kuten ennenkin. Niiden kautta voi seurata päivittäistä uutisvirtaa sekä myös lukea päivän näköislehden. Varmista, että sinulla on uusin versio sovelluksesta käytössäsi, jotta kirjautuminen toimii oikein. Käytössäsi pitäisi olla Androidin versio 4.7.9, iOS 4.5.13 tai Windows Phonen versio 6.24.1. Versionumeron löydät sovelluksen Asetukset-sivulta.

 

— Kehitämme palvelua niin, että otamme huomioon mobiililaitteilla lukemisen. Suurin osa verkkolehden lukijoista käyttää tänään älypuhelinta tai tablettia.

Missä voin hallinnoida tilaustani? 

Henkilöasiakkaita palvelemme kokonaan uusituilla asiakaspalvelusivustoilla osoitteessa asiakaspalvelu.kymensanomat.fi. Tilaaja-asiakkaat pääsevät hallinnoimaan omia tilauksiaan uuden henkilökohtaisen asiakastilin kautta. Lue lisää asiakastilistä tästä.

Myös yritysasiakkaiden oma sivusto on uudistettu kevään aikana ja se löytyy osoitteesta yritysasiakkaat.kymensanomat.fi.

 

Miten verkkojuttuja kommentoidaan?

Keskusteluumme on lisätty käyttäjien pyynnöstä rekisteröitymismahdollisuus. Verkkojuttuja voi kommentoida joko kirjautuneena käyttäjänä tai anonyymisti kirjautumatta. Verkkokeskusteluun voi nyt kirjautua esimerkiksi Facebook- tai Twitter-tunnuksilla tai Disqus-palvelun omilla tunnuksilla. Tällöin kommentoijan nimi näkyy kommentin yhteydessä.

 

Kommentointi on mahdollista edelleen myös anonyyminä tai nimimerkin takaa. Tällöin viestin kirjoittamisvaiheessa tulee klikata kommentointilomakkeessa Nimi-riviä ja laittaa rasti kohtaan ”Kommentoin mieluiten anonyyminä”. Kommentoidessa tulee ilmoittaa myös sähköpostiosoite, joka jää vain toimituksen tietoon eikä sitä näytetä kommentin yhteydessä.

Kaikki kommentit ennakkomoderoidaan entiseen tapaan ennen niiden julkaisua.

Vanhoilta sivustoilta siirretyissä verkkojutuissa ei ole kommentointimahdollisuutta teknisistä syistä johtuen.

 

Miten näköislehteä pääsee lukemaan?

Näköislehteen pääsee kirjautumaan verkkopalvelun etusivulta ylävalikon näköislehti-valikosta valitsemalla lehden.  Näköislehden lukeminen edellyttää voimassa olevaa tilausta sekä asiakastiliä.

Asiakastili on helppo luoda verkkopalvelun ylävalikon kirjaudu sisään –linkin kautta. Pääset luomaan tilin myös tästä.  Jos sinulla on voimassa oleva tilaus, luo asiakastili klikkaamalla ”oletko jo lehden tilaaja”-linkkiä. Pääset liittämään nykyiset tilaustietosi tilillesi suoraan.

Asiakastilin luomisen jälkeen sinulla on kirjautumiseen tarvittavat käyttäjätunnus ja salasana. Tilaajillemme on lähetetty sähköpostitse tiedot asiakastilin käyttöönotosta.

Näköislehden käyttöön liittyviin kysymyksiin löytyy vastauksia täältä. Voit olla tarvittaessa yhteydessä asiakaspalveluumme.

 Asiakastunnuksia ei voi yhdistää verkkokommentointiin, eli et voi kirjautua verkkokommentointiin samoilla tunnuksilla.

Näköislehdessä ei valitettavasti tällä hetkellä ole linkkiä josta pääsisi palaamaan takaisin lehden etusivulle esimerkiksi uloskirjautumista varten. Pääset palaamaan sivuille selaimen nuolinäppäimellä. Muistathan, että mikäli et käytä lehteä julkisessa käytössä olevalla koneella, on helpompaa jättää kirjautuminen valmiiksi seuraavaa käyttökertaa varten.

Olen käyttänyt aiemmin verkkosivuilta löytyvää tapahtumakalenteria. Miten voin ilmoittaa tapahtumasta?

 

Verkon tapahtumakalenteri uudistettiin maaliskuun alussa. Sinne pääsee sivuston päävalikosta kohdasta Tapahtumat tai suoraan osoitteella kymensanomat.fi/tapahtumat.

Tapahtumia voi ilmoittaa kaikille avoimella ja ilmaisella verkkolomakkeella. Printtilehtien menosivuille tapahtumia otetaan vastaan ainoastaan Menoinfo-palvelun kautta. Toimitus valitsee printtilehdessä julkaistavat tapahtumat, verkossa julkaistaan kaikki hyvien tapojen ja lakien mukaiset ilmoitukset.

Paljon tapahtumia järjestävät voivat pyytää itselleen erilliset käyttäjätunnukset tapahtumakalenteriin, jolloin järjestäjä voi julkaista ja muokata tapahtumatietoja täysin itsenäisesti. Voit lähettää pyynnön samalla, kun ilmoitat tapahtuman avoimella lomakkeella.


Mistä voin lähettää juttuvinkin, Meidän menot -jutun tai ottaa yhteyttä? 

Voit lähettää juttuvinkin täältä. Samalta sivulta löydät myös toimituksen muut yhteystiedot ja Meidän menot -lomakkeen.

Tilauksiin, jakeluun ja yksityishenkilöiden ilmoituksiin liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä asiakaspalveluun.

 

Miksi etusivu tuntuu tyhjemmältä kuin ennen?

Noin kaksi kolmasosaa sivujen käytöstä tehdään mobiililaitteella. Siksi uudella sivustolla on pyritty palvelemaan heitä aiempaa paremmin tekemällä sivustosta mahdollisimman selkeä. Siksi tietokoneella käytettäessä sivut saattavat tuntua aiempaa tyhjemmältä, mutta esimerkiksi etusivulla on sama määrä artikkeleita kuin ennenkin.

 

Huomasin sivustolla virheen tai haluan antaa siitä muuta palautetta. Miten voin ottaa yhteyttä?

Otamme mielellämme vastaan palautetta ja kehitysideoita. Voit lähettää palautetta tällä lomakkeella.


Miksi sosiaalisen median jakonapit näkyvät etusivulla?

 

Sosiaalinen media on tärkeä osa monen kävijämme mediankäyttöä, ja haluamme tarjota heille aiempaa helpomman tavan jakaa sisältöjämme.

 

Mistä löydän Sapokan nettikameran ja laivalistasivun?

Molemmat löytyvät teemat-valikosta ja osoitteesta http://www.kymensanomat.fi/teemat/laivat-ja-verkkokamera

 

Millä selaimilla ja laitteilla sivusto toimii?

Sivusto on suunniteltu toimivaksi Google Chrome, Microsoft Edge, Internet Explorer, Mozilla Firefox ja Safari -selainten tuoreimmilla versioilla. Mobiililaitteissa eli älypuhelimissa ja tableteissa tuetaan Android Browserin, Google Chromen ja Safarin tuoreita versioita.

 

Jos sivusto ei vaikuta toimivan laitteellasi oikein, tarkistathan ensimmäiseksi, että internet-selaimesi ja laitteesi käyttöjärjestelmä ovat ajan tasalla.

 

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.