Neljä Finnlinesin laivaa 30 metriä pitemmäksi

Lisäkapasiteettia tarvitaan vastaamaan kysyntään. Pidemmät laivat ovat myös suhteessa energiatehokkaampia.

Remontowa

Finntiden 30 metrin jatkopala on jo kiinni aluksen peräosassa ja tässä keulaa uitetaan paikalleen kiinnitystä varten. Vuonna 1952 perustettu Remontowa -telakka Puolan Gdanskissa korjaa ja uudistaa vuosittain yli 200 alusta.
Finntiden 30 metrin jatkopala on jo kiinni aluksen peräosassa ja tässä keulaa uitetaan paikalleen kiinnitystä varten. Vuonna 1952 perustettu Remontowa -telakka Puolan Gdanskissa korjaa ja uudistaa vuosittain yli 200 alusta.

Finnlines päätti viime vuonna pidentää neljä alustaan 30 metrillä. Finntide tuli puolalaiselta telakalta marraskuun lopussa, ja toisena jatkopalaa on asennettu tuttuun Kotkan kävijään Finnwaveen.

Toukokuun loppuun mennessä pidennyksen saavat vielä Finnsun ja Finnsky. Kaikki kuuluvat Kiinassa rakennettuun Breeze-sarjaan.

Jokaiseen alukseen tulee lisäkapasiteettia 30 prosenttia, mikä on hyvin merkittävää. — Tom Pippingsköld

Finntide on ehtinyt liikennöidä 217-metrisenä Itämerellä Suomen ja Saksan välillä nyt lähes kaksi kuukautta. Varustamon talous- ja rahoitusjohtaja Tom Pippingsköld kertoo, että kokemukset ovat olleet suunnitelmien mukaiset ja odotetun myönteiset.

— Me vastaamme kasvaneeseen kysyntään lisäämällä alusten kuljetuskapasiteettia. Näin pystymme palvelemaan asiakkaitamme tehokkaasti. Jokaiseen alukseen tulee lisäkapasiteettia 30 prosenttia, mikä on hyvin merkittävää.

Breeze -sarjan laivoissa kapasiteetti nousee kaistametreissä 4200:aan. Kasvu on noin tuhat kaistametriä. Pippingsköldin mukaan aluksen kulkuominaisuuksien ja käsiteltävyyden kannalta 30 metrin pidennys on optimaalinen.

Asiakaspalvelun tehostamisen ohella Finnlines tähtää energiatehokkuuden lisäämiseen ja päästöjen vähentämiseen. Pippingsköld sanoo, että polttoaineenkulutus vähenee rahtitonnia kohden, kun laivaan pystytään lastaamaan merkittävästi enemmän tavaraa.

— Samalla myös päästöt rahtitonnia kohden laskevat. Tämä investointi on kestävän kehityksen mukaista toimintaa. Me aloitimme jo aiemmin sadan miljoonan euron investoinnilla asentamalla aluksiin rikinpoistolaitteet ja nyt jatkamme tällä ohjelmalla.

Osa isoa investointiohjelmaa

Puolalaisella Remontowa -telakalla on pitkä kokemus erilaisten laivojen uudistamisessa ja pidentämisessä. Iso työ pystytään tekemään varsin lyhyessä ajassa eli kukin laiva on telakalla vajaat kaksi kuukautta.

Neljän laivan uudistaminen on osa 70 miljoonan euron energiatehokkuuden parantamiseen ja päästöjen vähentämiseen tähtäävää investointiohjelmaa.  Finnlines on lisäksi sopinut option myös Finnbreezen ja Finnsean pidentämisestä.

— Etenemme askel kerrallaan. Näiden kahden option käyttöönotosta ei ole vielä päätöksiä, kertoo Pippingsköld.

Hyvää tulosta jo monta vuotta

Yhtiö varautuu kapasiteettinsa kasvattamisella myös metsäteollisuuden tuotantosatsauksien poikimaan rahtiliikenteeseen.

Finnlines on tahkonnut viime vuosina hyvää tulosta. Petrauksen taustalla on Pippingsköldin mukaan investointien ohella se, että reiteille on löydetty oikeat alustyypit.

Finnsun ja Finnsky liikennöivät Helsingistä Biskajanlahdelle, Finntide ja Finnwave ajavat Turusta ja Uudestakaupungista Saksaan. Sinivalkoisessa laivastossa on yhteensä 21 alusta.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet